• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228823
+
-

منتظر کدام خودروهای ارزان باشیم؟

در دنیا خودروهایی تولید می‌شود که قیمت آنها با توان اقتصادی خریداران ایرانی همخوانی دارد

گزارش
منتظر کدام خودروهای ارزان باشیم؟

بهرنگ آزاد- روزنامه‌نگار

وزیر صنعت از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای عرضه خودرو‌های ارزان قیمت وارداتی خبر داد.به گزارش همشهری، در ۱۶خردادماه۱۴۰۱ قانون واردات خودرو برای مدت ۵سال، برای اجرا به دولت ابلاغ شد و از یک سال پیش وزارت صنعت زمینه ورود خودروهای خارجی را فراهم کرده اما یکی از چالش‌های مهم در زمینه واردات خودرو این است که خودروهای وارداتی عمدتا تناسبی با توان اقتصادی مردم نداشته‌اند و خریداران این خودروها عمدتا افرادی هستند که توان اقتصادی بالاتری نسبت به سطح جامعه دارند. در چنین شرایطی روز گذشته وزیر صنعت از حل این چالش مهم خبر داد و تأکید کرد که این وزارتخانه در تلاش برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت است.

قیمت خودروهای وارداتی ارزان چقدر است؟
طبق آیین‌نامه واردات خودرو، اولویت با خودروهایی است که قیمت آنها کمتر از 10هزار دلار است.با توجه به این  اولویت، قیمت خودروهای 10هزار دلاری با نرخ ارز بازار آزاد رقمی در حدود 600میلیون تومان است. هرچه قیمت جهانی خودرو کمتر از 10هزار دلار باشد قیمت داخلی آن نیز کمتر خواهد بود.مروری بر قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که در دنیا خودروهایی وجود دارند که قیمت آنها متناسب با سطح اقتصادی مردم ایران است؛ به‌طور مثال در هند خودروهایی تولید می‌شود که معادل تومانی قیمت آنها پایین‌تر از 200میلیون تومان است. در این کشور حتی شرکت تاتا موتورزخودرویی به نام نانو تولید می‌کند که قیمت آن 1800دلار یعنی حدود100میلیون تومان است.این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد خودرو با کیفیتی مانند رنو کوئید یا نیسان مگنایت به‌ترتیب قیمتی معادل 205و 450میلیون تومان دارند. البته باید توجه کنید که قیمت این خودروها با احتساب تعرفه گمركی و سود بازرگانی بعد از واردات به کشور حدود 2برابر می‌شود.

واردات خودروهای ارزان قیمت
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت با اشاره به برنامه‌ریزی درخصوص عرضه خودروی ارزان قیمت، گفت: برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودروهایی در مقیاس ارزان‌تر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این واردات برای خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۱۰هزار دلار بوده است صورت می‌گرفت، اکنون در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و باکیفیت را فراهم کنیم. علی‌آبادی ادامه داد: خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت وارداتی، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد ضمن اینکه برای ارتقاء و کیفیت خودروها یکی از مؤلفه‌ها رقابت‌پذیری است. مؤلفه‌های دیگری  نیز تأثیرگذار است تا تولید منطقی‌تر شود که  نه‌تنها خودروی ارزان قیمت، بلکه باید در همه محصولات و کالاها فاکتور قیمت و کیفیت را درنظر بگیریم.

فهرست خودروهای ارزان قیمت
در زیر نام برخی خودروهای ارزان قیمت خارجی را می‌بینید. قیمت خودروها با دلار 60هزار تومانی محاسبه شده است. قیمت این خودروها با احتساب تعرفه گمركی و سود بازرگانی بعد از ورود به ایران حدود 2برابر می‌شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید