• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41619
+
-

شب یلدا بهترین فرصت است برای بازی‌های دسته جمعی

این خوشحالی‌های کوچک

این خوشحالی‌های کوچک

نرگس قوی‌زری

در کنار خوردن شب‌چره‌های متنوع و خوشمزه، در کنار خاطره‌بازی‌ها و همه جزئیات نوستالژیک شب یلدا و رسم شعرخوانی و قصه‌گویی، بازی‌های دسته‌جمعی لذت دورهمی شب یلدا را قطعا تکمیل می‌کند. هرچند تا اسم بازی دسته‌جمعی می‌آید همه ما یاد اسم‌فامیل و بیست‌سؤالی و بازی‌هایی که از قدیم بلد بودیم، می‌افتیم اما در این شماره ویژه می‌خواهیم چندبازی رومیزی جدید یا همان بُردگیم را با احترام ویژه به راز جنگل، ایروپولی و منچ و مارپله که قطعا شما هم مثل ما هنوز هم از طرفداران پر و پا قرصش هستید، معرفی کنیم؛ بازی‌های پرهیجانی که مقداری هوش، کمی شانس و به میزان قابل توجهی بلوف لازم دارد تا شب یلدایی پرخاطره برایتان بسازد. برای ما که در عصر تکنولوژی و در زندگی شهری چنان گرفتاریم که رفت‌وآمدها و دورهمی‌هایمان به رنگ و بوی دورهمی‌های قدیمی‌ترها که هیچ، به رنگ همین چندسال پیش خودمان هم نیست، بازی‌های دسته‌جمعی یک پیشنهاد خوب برای بالابردن کیفیت دید و بازدیدهای گاه به گاهمان است. پس گوشی‌های موبایل را کنار بگذارید و یک بازی انتخاب کنید. 

بازی‌های کارتی
این بازی‌ها می‌توانند به شما اطلاعات عمومی جالب بدهند؛ مانند کارت‌‌بازی‌ای که در دوران کودکی ما رایج بود و موضوعات متنوعی داشت،از فوتبال و ماشین گرفته تا پایتخت کشورها. اما گروهی از این بازی‌ها فقط برای سرگرمی هستند. در بازی‌های کارتی، معمولا هیجان، قدرت پیش‌بینی و حدس‌زدن و سرعت‌عمل برای تصمیم‌های استراتژیک بسیار مهم است.

کندوتیِر
 Condottiere
تعداد بازیکنان: 2تا 6نفر
وسایل بازی:‌ 6ست 5تایی مهره رنگی مکعبی، 60کارت، 2مهره سیاه و سفید، ‌یک نقشه


یک بازی قلمروگیری که ترکیبی از بلوف، شانس و بازی‌خوانی است. هرکدام از بازیکنان در طول بازی باید ۳ ایالت مجاور یا ۵ ایالت غیرمجاور در ایتالیا را فتح کنند؛ اول هر دور، محل دعوا را مشخص می‌کنید؛ مثلا میلان. بعد همه شروع می‌کنید به نوبت کارت بازی کردن تا زمانی‌که همه پاس بدهند و آن‌وقت بازیکنی که قوی‌ترین ارتش را بازی کرده آن استان را صاحب می‌شود و سپس محل دعوای بعدی را مشخص می‌کند. کارت‌ها در واقع همان سربازان مزدور هر بازیکن هستند که از اعداد یک تا ۱۰ را شامل می‌شوند. عدد کارت نشان‌دهنده‌ قدرت آن کارت است؛مثلا کارت شماره‌یک سربازی تازه‌کار است ولی شماره ۱۰ یک شوالیه‌ قبراق و با تجربه. غیراز کارت‌های سربازان چند کارت بدون عدد هم در بازی هستند. بازیکنان کارت‌ها را در نوبت‌شان جلوی خود قرار می‌دهند و به این ترتیب نیروهایی که به محل دعوا می‌فرستند را مشخص می‌کنند. نکته اینجاست که کسی نمی‌تواند کارت بکشد، یعنی هرچه در دست داری دیگر همان است و باید با آن سر کنی. تا وقتی که همه ،کارت‌هایشان تمام شود و دوباره تجدید قوا کنید و دست‌تان پر شود.


بازی نیکیماک
تعداد بازیکنان:‌ 2تا 6نفر
وسایل بازی:‌45کارت تصویر شماره‌دار، 9کارت فرماندهی و 2تاس چوبی


شما در این بازی به حشرات سیاره‌ مترلینگ کمک می‌کنید تا حشرات خلافکار را بیرون کنید. در این تسویه‌‌حساب حشره‌ای، از کمک حشره‌های دانا، هنرمند و ماهر استفاده کنید و سیاره‌ مترلینگ را از شر حشره‌های موذی و خرابکار نجات دهید. نیکیماک، آزمونی جدی و جذاب برای کسانی است که می‌خواهند حافظه و ریسک‌پذیری خودشان را امتحان کنند. هرچند گاهی کمی شانس یا بدشانسی می‌تواند نقشه‌های آنها را زیر و رو کند. نیکیماک یک بازی جذاب و هیجان‌انگیز با هدف تقویت حافظه و ریاضیات است. این بازی از اعداد برای به‌‌کارگیری بخش‌های مختلف مغز در رابطه با حافظه، ریسک‌پذیری و تصمیم‌گیری استفاده می‌کند و باعث تقویت و بهبود حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت و افزایش خلاقیت بازیکنان می‌شود.

بازی‌های مهارتی و سرعتی
این بازی‌ها به شما کمک می‌کنند تا ضمن بررسی موقعیت، سریع تصمیم بگیرید و درست عمل کنید. همچنین مهارت دست‌ها را افزایش می‌دهند و از طرف دیگر کمک می‌کنند فرد با تمرکز کامل تصمیم بگیرد.

 جنگو 
تعداد بازیکنان: یک‌نفر به بالا
وسایل بازی:‌ 54بلوک چوبی


برای شروع بازی باید بلوک‌های چوبی را به‌صورت افقی و عمودی روی هم بچینید تا یک برج ۱۸طبقه چوبی ساخته شود. این برج باید ۱۸طبقه و در هر طبقه ۳بلوک قرار بگیرد. بلوک‌ها باید در یک ردیف افقی و یک ردیف عمودی چیده شود. بعد از اینکه برج چوبی تکمیل شد، بازیکنی که برج را چیده باید بازی را شروع کند. روش بازی به این صورت است که هر بازیکن به نوبت باید یک بلوک چوبی را از هر جایی غیراز 2ردیف اول (بالای برج) بردارد. هر بازیکنی که برج را خراب کند، باخته است. هر یک از بازیکنان به‌صورت دلخواه یکی از مهره‌ها را انتخاب می‌کند و با یک دست آن مهره را از جای خود خارج کرده و روی برج قرار می‌دهد. این کار به‌صورت نوبتی ادامه پیدا می‌کند، کسی که باعث ریزش برج شود بازنده بازی است. برای بالابردن هیجان بازی و دخیل کردن شانس یک روش دیگر هم وجود دارد که با انداختن تاس بلوکی که باید از جایش خارج شود و روی برج قرار بگیرد، مشخص می‌شود.

بازی‌های معمایی
بازی‌هایی که شما باید یک معما را حل کنید. این بازی‌ها در افزایش هوش و مهارت‌های منطقی کودکان، پرورش دقت و سرعت‌عمل، مهارت یادگیری و پرورش قدرت هوش فضایی در کودکان و بزرگ‌ترها بسیار مؤثرند. فکر و بکر و مکعب روبیک از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازی‌های معمایی هستند.

 استوژیت 
تعداد بازیکنان: 2تا 8نفر
وسایل بازی: 96کارت تصویری، یک صفحه امتیازدهی، ۶۴ کارت امتیازدهی، 8مهره چوبی رنگی




استوژیت دارای ۹۶کارت با تصویر‌های مختلف و جذاب است که هر کدام از این کارت‌ها نشان‌دهنده یکی از خواب‌های پادشاه است. آغاز بازی اینگونه است که کارت‌ها را مخلوط کرده و به هریک از بازیکنان ۶ عدد کارت می‌دهیم. هر یک از بازیکنان مهره رنگی خود را انتخاب می‌کند و آن را ابتدای صفحه بازی قرار می‌دهد. کارت‌های امتیازدهی نیز براساس رنگ مهره هر بازیکن بین بازیکنان تقسیم می‌شود. 
حال یکی از بازیکنان به قید قرعه یا به انتخاب دیگر بازیکنان، بازی را شروع می‌کند و یکی از کارت‌های خود را تعبیر می‌کند. شما می‌توانید از شعر، ضرب‌المثل، کلمه، جمله یا حتی پانتومیم برای این کار استفاده و می‌توانید تعیین کنید هر یک از بازیکنان که زودتر چیزی راجع به کارت پیش‌رویش به ذهنش رسید شروع‌کننده بازی باشد و بعد از آن به‌صورت ساعت‌گرد نوبت به دیگر بازیکنان برسد.
 بعد از این کار باقی بازیکنان باید در کارت‌هایشان شبیه‌ترین کارت به شعر، جمله یا هرآن چیزی که تعبیر‌کننده گفته است را انتخاب کنند و به‌صورتی که دیگر بازیکنان نبینند کارت را به بازیکن بدهند. در تمام طول بازی باید حواستان به این موضوع باشد که بازیکنان دیگر نتوانند کارت‌هایی‌را که در دست دارید ببینند. بعد از آنکه تمامی بازیکنان کارت خود را تحویل دادند، بازیکن تعبیرکننده کارت‌ها را مخلوط می‌کند و از طرفی که تصویر آن مشخص است روی زمین قرار می‌دهد.


دژ
تعداد بازیکنان: 2تا 7نفر
وسایل بازی:‌۸ کارت نقش، ۶۱کارت سازه، ۲۵ سکه و یک تاج


در هر دور از بازی، هر بازیکن یک نقش را انتخاب می‌کند تا از قابلیت ویژه آن نقش در طول آن دور استفاده کند. هر بازیکن ساخت‌وساز شهر خود را با بازی‌کردن کارت سازه‌ای که در دست دارد، پیش می‌برد، و در انتهای بازی امتیازی هم ارزش با هزینه آن کارت را به‌دست می‌آورد. بازیکنان در رقابت با یکدیگر تلاش می‌کنند تا با ساخت جذاب‌ترین و بهترین شهر، تبدیل به بهترین حکمران در قلمرو پادشاهی شوند. 
در این بازی هر بازیکن ابتدای هر دور از بازی نقشی را مخفیانه انتخاب می‌کند و در ادامه آن دور بازی، از مزایای آن نقش استفاده می‌برد. هر کدام از نقش‌های این بازی ویژگی منحصر به‌فردی دارند. به‌عنوان مثال انتخاب نقش (راهزن) به بازیکن این امکان را می‌دهد تا پول بازیکن دیگری را بدزدد یا با انتخاب نقش (سردار) می‌تواند به ساختمان‌های شهر بازیکنان دیگر حمله کرده و آن را نابود کند.
 بازیکنان در طول بازی با حدس زدن هویت بازیکنان دیگر براساس اطلاعات موجود تلاش می‌کنند تا اموال و شهر خود را از گزند بازیکنان دیگر مصون داشته و همزمان ساخت‌وساز خود را در شهر گسترش دهند. برنده بازی بازیکنی است که در نهایت شهر پرقدرتی از دیگر بازیکنان بسازد و ثروت بیشتری را گرد آورد.



بازی‌های رایج و خاطره‌انگیز گروهی
بعضی بازی‌های گروهی هستند که سال‌هاست بین همه مردم متداولند و انجام آنها راحت‌تر و حتی خاطره‌انگیز است؛ بازی‌هایی که در هر شرایطی و هر جایی نه فقط در شب یلدا که هر وقت که دور هم جمع می‌شویم انجام می‌دهیم. بزرگ و کوچک دور هم می‌نشینیم و از لحظات با هم بودن لذت می‌بریم. کمتر کسی است که با این بازی‌ها آشنایی نداشته باشد. 

‌ حدس بزن یا بیست‌سؤالی
تعداد نفرات: نامحدود 

وسیله مورد نیاز:‌ چند قطعه کاغذ 5در 5، ‌خودکار و چسب
یک نفر را انتخاب می‌کنید و او را به بیرون از اتاق می‌فرستید. سپس با بقیه تصمیم می‌گیرید، نام یک شخص تخیلی یا حقیقی یا نام یک کارتون یا فیلم یا یک شیء را انتخاب ‌کنید و آن را روی یک قطعه کاغذ می‌نویسید. سپس آن بازیکنی را که برای شروع انتخاب کرده‌اید صدا می‌کنید تا بیاید و رو‌به‌روی همه بنشیند و شما آن کاغذ را به پیشانی‌اش می‌چسبانید. بعد باید از او بخواهید تا نامی را که روی کاغذ نوشته شده حدس بزند. شما می‌توانید برای جذاب‌تر شدن این بازی زمان و تعداد سؤال‌ها را محدود کنید. مثلا تعداد 20سؤال در 10دقیقه. شما می‌توانید برای بازیکنانی که نمی‌توانند درست حدس بزنند، مجازات تعیین کنید و به برنده‌ها پاداش دهید. هرقدر نام‌هایی انتخاب کنید که کمتر عجیب و غریب باشند از عواقب احتمالی بعد از بازی در امان خواهید بود. برای بالابردن هیجان می‌توانید به 2گروه تقسیم شوید و نوبتی از هر گروه یک‌نفر در جایگاه حدس زدن بنشیند.


گل یا پوچ
تعداد بازیکنان: 2نفر به بالا
وسایل مورد نیاز: یک دکمه یا مهره یا سنگ‌ریزه 
افراد به 2گروه مساوی تقسیم می‌شوند. 2سرگروه شرایط بازی را از قبیل حد نصاب امتیاز و تعداد امتیازات، امتیاز درست حدس زدن و گرفتن گل، مطرح می‌کنند. برای مثال درست حدس زدن و گرفتن گل 5امتیاز، یک ضرب‌گرفتن گل 10امتیاز و حد نصاب برنده‌شدن هم 100باشد. برای شروع یکی از سرگروه‌ها دکمه یا مهره کوچک که در بازی «گُل» نامیده می‌شود را برداشته و به سرگروه دیگر پیشنهاد می‌کند که گل را در مقابل چند امتیاز می‌خواهی؟ یعنی گل را می‌فروشد. بنا بر معامله 2سرگروه در نهایت یکی از گروه‌ها، در شروع بازی چند امتیاز دارد و گروه دیگر گل را دارد و می‌تواند با آن امتیاز بگیرد. سرگروه صاحب گل، ابتدا باید گل را به گروه مقابل نشان دهد و سپس آن را به‌طور پنهانی به یکی از دست‌ها می‌سپارد، سپس همه مشت گره کرده خود را در مقابل گروه مقابل قرار می‌دهند. نفرات گروه دوم با کنجکاوی و دقت و هوشیاری از حرکت دست سرگروه و نفرات، نگاه‌ها و حالت چهره‌ها حدس می‌زنند و به سرگروه می‌گویند، سرگروه بنا بر حدس خود و افرادش، دست‌های مشکوک را کنار گذاشته و بقیه را یکی‌یکی با گفتن واژه «پوچ» کنار می‌گذارد و به این ترتیب به گل نزدیک‌تر می‌شوند، چنانچه درست حدس زده و گل را پیدا کنند به همراه کسب امتیاز صاحب گل شده و در دور بعدی، آنها گل را مخفی خواهندکرد و چنانچه نتوانند، باز گروه مقابل با کسب امتیاز گل را پیش خود نگه‌داشته و میان دست‌ها پخش خواهند کرد.


دبرنا 
تعداد نفرات: ‌2تا 24نفر
وسیله مورد نیاز: کارت‌ها و مهره‌های دبرنا
 دبرنا یکی از بازی‌های گروهی پرطرفدار بزرگسالان است. در این بازی 24کارت با شماره‌هایی بین یک تا ۹۹ که به‌صورت تصادفی در یک کارت قرار گرفته‌اند، وجود دارد. به هر فرد شرکت‌کننده بنا به شرایط و تعداد شرکت‌کنندگان و توافق بین افراد، تعداد معینی کارت داده می‌شود.
 یک کیسه پر از مهره در بازه عددی یک تا ۹۹ و یک کیسه پر از لوبیا وجود دارد. یک فرد مسئول درهم‌کردن کارت‌ها و خواندن شماره‌هاست. مهره‌ها یکی به یک خوانده می شوند و هر فردی که روی کارتش شماره خوانده‌شده وجود داشته باشد با لوبیا آن خانه را پر می‌کند. 
بازی به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و برنده کسی است که زودتر از سایرین خانه‌های کارت‌های خود را پر کند. 
گاهی پرکردن یک کارت شرط برنده شدن است و گاهی پر کردن یک ردیف. شرکت‌کننده‌ای که برنده می‌شود باید با صدای بلند اعلام کند: «دبرنا» و در دور بعدی او مسئول خواندن شماره‌ها می‌شود.

 اسم و فامیل
تعداد بازیکنان: 2نفر به بالا
وسایل مورد نیاز: کاغذ و خودکار به تعداد شرکت‌کنندگان
 بازیکنان در این بازی هرکدام یک صفحه کاغذ با فهرستی از عناوین انتخابی (مشترک برای تمام بازیکنان) و یک‌قلم در اختیار دارند. این عناوین بیشتر اسم، فامیل، غذا، میوه، شهر، ‌کشور، ‌حیوان و شیء است. اما شما می‌توانید برای بالابردن هیجان بازی با کمی خلاقیت موارد دیگری را هم به این عناوین اضافه کنید. به ویژه مواردی که فقط در همان جمع بازیکنان معنای مشترک داشته باشد. در ابتدای هر دور از بازی همه بازیکنان روی یک حرف الفبا توافق می‌کنند و سپس همزمان با یکدیگر نام موضوعات مختلفی که با آن حرف شروع شود را روی کاغذ می‌نویسند. با اعلام نخستین بازیکنی که زودتر تمام خانه‌های موضوعی را پر کند آن دور بازی متوقف شده و بازیکنان امتیازها را می‌شمارند.

‌ بله و نخیر! معکوس 
تعداد بازیکنان: 2نفر به بالا
وسیله مورد نیاز: ندارد
 بله و نه معکوس را می‌توان جزو بازی‌های سه‌نفره به‌شمار آورد که با افراد بیشتر نیز قابل اجراست. در این بازی یک نفر مسئول پرسیدن سؤالات ساده و بدیهی است. سایرین باید به‌ترتیب به سؤالات پاسخ معکوس بدهند. 
برای اینکه این نوع از بازی‌های گروهی طولانی‌تر و جذاب‌تر شوند می‌توان امتیازات منفی تا 3نمره درنظر گرفت. 
در این دسته از بازی‌های کلامی، فردی برنده است که با کمترین امتیاز منفی هنوز نسوخته باشد.
 در این بازی بهتر است از قبل سؤال‌ها نوشته شوند تا سرعت بازی بالا برود و احتمال خطا در پاسخ بیشتر شود و در نتیجه بازی پرهیجان‌تر می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید