• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200437
+
-

«قهرمان کوچک» برای قهرمانان کوچک

نمایش عاشورایی ویژه کودکان و نوجوانان

«قهرمان کوچک» برای قهرمانان کوچک

نمایش عروسکی یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش و سرگرمی کودکان و نوجوانان است که به‌وسیله آن می‌توان مفاهیم دینی را آموزش داد. نمایش عروسکی «قهرمان کوچک » کاری است به نویسندگی انوش معظمی و به کارگردانی افشین ناظری که به واقعه عاشورا می‌پردازد. آرش پژمان، معاون آموزش شهروندی شهرداری تهران که به تماشای این نمایش نشسته بود، درباره آن گفت: هنرهای مختلفی سعی کرده‌اند به واقعه عاشورا بپردازند و آن را زنده نگه‌دارند که هنرهای نمایشی یکی از مهم‌ترین آنها بوده و نمونه آن تعزیه است. این در حالی است که هنرهای نمایشی عاشورایی ویژه کودک و نوجوان هیچ‌گاه شکل نگرفت. کار برای کودک و نوجوان بسیار دشوار است، چرا که این گروه سنی تاریخ نمی‌داند، نشانه‌ها را نمی‌شناسد و با آنها زیست نکرده است؛ به این ترتیب برای ساخت چنین اثری دقت‌نظری چندبرابری نیاز است.
معاون آموزش شهروندی شهرداری تهران ادامه داد: «قهرمان کوچک» نمایش عروسکی عاشورایی موفقی بود چرا که در طول اجرا کودکان و نوجوانانی که در تماشاخانه مهر حضور داشتند لحظه‌ای از پیگیری داستان و ماجرای روایت شده چشم برنداشتند و تا پایان بدون هیچ‌گونه ناهنجاری معمول آن را دنبال کردند. بدیهی است که در تماشاخانه‌های تئاتری که نمایش‌های کودک و نوجوان اجرا می‌شود برخی مخاطبان کودک بی‌تابی کنند و با اثر نمایشی ارتباط لازم را برقرار نکنند اما روند درست، بجا و پرتوان «قهرمان کوچک» مانع از چنین رویداد متداولی شد.
پژمان در ادامه گفت: تئاتر کودک همانند سینمای آن هنری اقتصادی نیست اما وظیفه هنرمندان است که برای این گروه سنی اثر مناسب، جذاب و سازنده خلق کنند. چنین وظیفه‌ای هنگامی موفق عمل می‌کند که سازمان‌های مربوطه و متولیان فرهنگ و هنر کشور پای کار بیایند، حمایت‌های همه‌جانبه از آن داشته باشند چرا که ما در کشور شیعی زندگی می‌کنیم و وارث حکومت شیعی هستیم که باید برای حفظ و بقای آن هزینه کنیم. تئاتر کودک گونه‌ای نمایشی فکاهی و بی‌مغز نیست که صرفا بخواهد از مخاطب خود خنده بگیرد؛ در نتیجه باید حمایت‌های ویژه‌ای از آن شود، چرا که هرچه ما برای گروه سنی کودک و نوجوان هزینه کنیم، هزینه‌های آینده کشور برای اصلاح رفتارهای اجتماعی کاهش می‌یابد. امروز این امکان برای خدمت فرهنگی و هنری به کودک و نوجوان فراهم است اما باید به‌درستی هدایت و به آن پرداخته شود.
پژمان در پایان گفت: نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» قدم کوچکی در عرصه هنرهای نمایشی کودک و نوجوان است اما همین قدم کوچک آنچنان ارزشمند است که باید بر آن ارج نهیم و قدر آن را با حمایت‌های لازم بدانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید