• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41251
+
-

شهرداری تالش و 3 مدعی

همشهری از بلاتکلیفی تصدی مدیریت شهری این شهرستان بعد از چندین ماه کشمکش بی‌نتیجه گزارش می‌دهد

گزارش
شهرداری تالش و 3 مدعی

فرشته رضایی |   تالش-خبرنگار:


در تابستان امسال بنا به تصمیم شورای شهر تالش، شهردار این شهرستان با رأی 5 عضو از 7 عضو شورا استیضاح شد، اما برخلاف رویه رایج، «رامین باباپور»، شهردار استیضاح شده، تن به این تصمیم شورا نداد. از این رو کلید در اتاق «آقای شهردار» هنوز در دستان باباپور باقی مانده است و وی توانسته پیروز نبرد بین شورا و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باشد. 

بعد از استیضاح شهردار، اعضای شورای شهر تالش «بهزاد داداشیان» را درست مقابل اتاقی که شهردار استیضاح شده حضور داشت، به عنوان سرپرست انتخاب کردند. داداشیان هم در ادامه از این سمت استعفا داد و شورا «سعید سلامی» را به عنوان سرپرست بعدی انتخاب کرد. البته اعضای شورا در این مدت «شهرام غنی‌زاده» را به عنوان شهردار انتخاب کردند که شروع به کار این شهردار منتظر تایید وزارت کشور است.

در این مدت گزارش‌های متعددی در خصوص وضعیت شهرداری تالش در روزنامه همشهری منتشر شده است که آخرین خبر مربوط به برگزاری جلسه با حضور مسئولان ارشد استان، شورای تالش و شهردار استیضاح شده، سرپرست شهرداری منتخب و معاون عمرانی وزارت کشور بوده است.

این نشست نشان می‌دهد که چالش شهرداری تالش به پایتخت هم رسیده و ساختمان وزارت کشور ایستگاه آخر قطار کشمکش موافقان و مخالفان حضور باباپور بوده است.
در این جلسه که ۱۱ آذر به ریاست «مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، «مصطفی سالاری» استاندار گیلان، «هیربد معصومی» معاون توسعه‌ منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، «سید عیسی مهدوی» فرماندار تالش و «ایرج شاهی» معاون عمرانی فرمانداری تالش حضور داشتند. «بهزاد پورپناه»، «سهیل سلامی»، «حافظ محفوظی»، «بهروز علی‌بابایی»، «عبدالله حسین‌پور»، «نقی زینعلی» و «فیروزه اردویی» به عنوان اعضای شورای شهر تالش، «رامین باباپور» شهردار برکنار شده و «شهرام غنی‌زاده» گزینه اعضای شورای به عنوان شهردار تالش هم از شرکت‌کنندگان در این جلسه بودند. 


اعلام نتیجه جلسه در وزارت کشور

بعد از برگزاری این جلسه «حافظ محفوظی» عضو شورای شهر تالش به همشهری بیان کرده بود که وزارت کشور درستی استیضاح شهردار تالش را تایید کرده، اشکالات هیات تطبیق مصوبات شورا را بی‌مورد دانسته و برکناری «رامین باباپور» را رسما به وی اعلام کرده است. 
محفوظی گفته بود که باباپور پس از استیضاح ۴ ماه پیش، برکنار شده محسوب می‌شود و باید کلیه اموال و اختیارات خود را با حضور استاندار گیلان به «سعید سلامی» سرپرست معرفی شده شورا تحویل دهد. 

با این حال شهردار استیضاح شده هنوز هم میل به رفتن ندارد. در این میان فرمانداری و استانداری گیلان ضمن سکوت و عدم پاسخگویی به سوالات تلفنی و مکتوب همشهری، وضعیت شهرداری تالش را مشخص نمی‌کنند؛ در حالی که موارد قانونی رأی بر برکناری شهردار قبلی دارد. اکنون موضوع رفتن یا ماندن شهردار تالش به چالشی میان سازمان‌های مختلف تبدیل شده است. شهرداری تالش 3 مدعی دارد. شهروندان تالشی هم در میان این هیاهو با وقوع بارندگی، سیل، ترافیک مهارنشدنی و پایین بودن سطح خدمات شهری در رنج و عذاب هستند و صدایشان هم به جایی نمی‌رسد. 


عملکرد ضعیف در مدیریت شهری

رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تالش در گفت‌وگو با همشهری با دفاع از حق شورانشینان برای استیضاح شهردار می‌گوید: باباپور با 5 رأی موافق شورای 7نفره تالش و به دلیل عملکرد ضعیف، عمل نکردن به قول‌های خود مبنی بر انجام 52 پروژه طی 6 ماه دوم سال 1396 و پاسخگونبودن به اعضای شورا استیضاح شد.
«بهزاد پورپناه» با اشاره به کش و قوس‌های درون شورا بیان می‌کند: روند استیضاح در دوران ریاست «عبدالله حسین‌پور» بر شورای شهر و ارسال‌نشدن به موقع مصوبات، با اعلام اشکالات هیات تطبیق مصوبات مواجه شد که طی مهلت 20 روزه از سوی اعضای شورا قابل اعتراض بود. 
وی اظهار می‌کند: «بهزاد افشار» مدیر کل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور با ابلاغ نامه‌ای، مصوبه استیضاح را بدون اشکال اعلام کرد و خواستار کناره‌گیری باباپور از مسند شهرداری تالش شد. 


دعوی حقوقی بر سر رفتن شهردار

رئیس شورای شهر تالش با اشاره به مطرح شدن موضوع در قوه قضاییه می‌گوید: شهردار برکنار شده با طرفیت فرمانداری تالش شکایتی تقدیم دیوان عدالت اداری کرد و طی یک روز حکم موقتی برای بازگشت به این پست دریافت کرد. فرماندار تالش نیز طی نامه 7 مهرماه و بر این اساس دستور تصدی دوباره باباپور بر کرسی شهرداری را صادر کرد که موجب تداوم ماجرا شد. 

وی اضافه می‌کند: اعضای شورا نیز به رأی دیوان مبنی بر صدور حکم موقت اعتراض کردند که بر اساس نظر قاضی پرونده در شعبه 45، شکایت باباپور رد و حکم موقت نیز لغو شد، اما تفاسیر متعدد مسئولان از جمله فرماندار تالش و رسانه‌های حامی شهردار، رأی قطعی دیوان عدالت اداری را در ابهام فرو برد. چنانچه مدیرکل دفتر امور شوراهای وزارت کشور برای چندمین بار با رد تفاسیر فرماندار تالش، خواستار اجرای رأی دیوان عدالت اداری برای برکناری شهردار شده است. همچنین رأی دیوان از سوی «سیف‌الله مسرور» مدیرکل سازمان بازرسی گیلان برای اجرا به فرماندار تالش ابلاغ شده است. 


جابه‌جایی سازمانی سرپرست دوم 

شورانشینان خیابان پاسداران پس از استعفای «بهزاد داداشیان» از سرپرستی شهرداری در ادامه تلاش‌های خود، «سعید سلامی» را به عنوان دومین سرپرست شهرداری معرفی کردند که واکنش باباپور و صدور حکم جابه‌جایی محل کار وی به سازمان تاکسیرانی در 3 کیلومتری شمال ساختمان شهرداری جالب توجه بود و به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد. 


اختلاف با فرمانداری

رئیس شورای شهر تالش با انتقاد از عدم تمکین فرماندار تالش بیان می‌کند: «سید عیسی مهدوی» سعی دارد نتایج را تفسیر به رأی کند، به همین دلیل بدون مقاومت در برابر فشارهای سیاسی از بالا، اقدام به همکاری با این جریان می‌کند که نامه‌نگاری‌های چندگانه و متناقض، از نتایج جلوگیری از کار سرپرست دوم و اجرایی نشدن رأی دیوان عدالت اداری نمونه دیگر آن است.
وی می‌گوید: بنا به درخواست اعضای شورای شهر تالش، «محمود شکری» نماینده این شهرستان برای حل مساله و براساس قانون وارد دعوی شهرداری شده است. 


تعیین غنی‌زاده به عنوان شهردار جدید 

پورپناه با استناد به نامه و جلسه مشترک میان «علی اوسط اکبری مقدم» معاون عمرانی استاندار گیلان و «مسعود نصرتی» معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اعضای شورای شهر تاکید می‌کند: حاصل این جلسه تعیین شهردار جدید طی ضرب‌الاجل 24 ساعته بدون تعیین سرپرست بود که نشان‌دهنده حضور خارج از عرف و قانون باباپور بر صندلی شهردار است.وی با اشاره به حق مردم و رسانه‌ها برای حضور در جلسات علنی شورا می‌افزاید: سالن جلسات فقط 35صندلی برای حضور مردم دارد. جلسه‌های رسمی تعیین شهردار جدید برای نخستین‌بار به صورت مستقیم از فضای مجازی پخش شد تا یکی دیگر از گام‌ها برای نهادینه شدن مطالبه‌گری مردم برداشته شود. طی این جلسات «شهرام غنی‌زاده» از میان گزینه‌های حاضر به عنوان شهردار انتخاب شد. 
رئیس شورای شهر تالش با اشاره به حضورنیافتن 2 تن از اعضای شورای 7 نفره تالش، تاکید می‌کند: غیبت «عبدالله حسین‌پور» و «تقی زینعلی» موجب شد تا جلسه تعیین شهردار با حضور 5 نفر تشکیل شود که غنی‌زاده 4 رأی موافق کسب کند. وی برای انجام تشریفات اداری به فرمانداری تالش معرفی شده است.


سنگ‌اندازی برای شهردار منتخب

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تالش به جلسه هفته گذشته وزارت کشور هم پرداخت و با بیان حصول نتیجه قطعی اظهار می‌کند: باباپور در این جلسه با حضور معاون عمرانی وزیر کشور و مدیران این وزارتخانه، استاندار گیلان، فرماندار و معاون عمرانی فرماندار تالش و اعضای شورا از سمت شهرداری تالش برکنار و «شهرام غنی‌زاده» به عنوان شهردار منتخب پذیرفته شد.
 همچنین مقرر شد تا استانداری گیلان صلاحیت غنی‌زاده را طی 48 ساعت پس از این جلسه رسمی مورد بررسی قرار دهد.

وی از سنگ‌اندازی‌ها در موضوع تایید صلاحیت خبر می‌دهد و بیان می‌کند: غنی‌زاده فردی مومن، متقی و از خانواده معظم شهدای تالش است که برخی سعی دارند با انتساب موارد کذب و نادرست به وی، مانع از احیای مدیریت شهری توسط یک فرد با صلاحیت و آشنا به کار شهرداری شوند.


حضور شهردار برکنار شده تصرف عدوانی است

پورپناه در پاسخ به سوال همشهری درباره حضور شهردار پیشین در جلسات فرمانداری و بازدید از پروژه‌های عمرانی می‌گوید: باباپور از تاریخ ابلاغ رأی دیوان عدالت اداری حق هیچ دخل و تصرفی در امور شهری تالش ندارد و حضور وی تصرف عدوانی صندلی شهردار و سوءاستفاده از حق مردم تالش است که باید در مراجع قضایی رسیدگی شود.


جوابیه روابط عمومی شهرداری و شورا کذب است

رئیس شورای اسلامی شهر تالش در پاسخ به پرسش همشهری درباره جوابیه اخیر واحد روابط عمومی شهرداری و شورای تالش بیان می‌کند: گفت‌و‌گوی خبری «حافظ محفوظی» به عنوان یک عضو شورا با همشهری در خصوص برکناری «رامین باباپور» در جلسه وزارت کشور کاملا صحت دارد و جوابیه واحد روابط عمومی به این روزنامه که در ویژه‌نامه استانی شماره 7546 روز شنبه 17 آذر منتشر شده فاقد وجاهت قانونی بوده که ساخته و پرداخته شهردار برکنار شده است. این واحد همزمان منعکس‌کننده نظرات شهردار و اعضای شورا نیز به شمار می‌رود، اما بر اثر فشارهای وارد شده و بدون اطلاع رئیس یا سخنگو اقدام به چنین کاری کرده که قابل طرح در مراجع قضایی است.


افق‌های شورا و مردم

پورپناه با بیان کم و کاستی‌های یک سال و نیم گذشته در شورا اظهار می‌کند: مردم خالصانه پای صندوق‌های رأی به منتخبان خود اعتماد کردند تا گره‌های ناگشوده شهر باز شود، اما دودستگی اعضا مانع مدیریت و توسعه شهری شده و گریبان مردم را گرفته است. امیدوارم زمان باقیمانده، فرصتی برای کار کردن باشد و با فروکش کردن کشمکش‌ها از وضعیت بی‌سرانجام کنونی خارج شویم. 


دستور بازرس کل گیلان در خصوص فعالیت نکردن شهردار تالش

گفتنی است؛ آخرین حکم در این‌باره از سوی بازرس کل گیلان خطاب به فرماندار تالش مبنی بر لغو فعالیت شهردار استیضاح شده تالش ابلاغ شده است. 


نامه دادستانی به فرماندار

«سیف‌الله مسرور» بازرس کل گیلان به «عیسی مهدوی» فرماندار تالش نوشته است:
فرماندار محترم تالش

با سلام 
 بازگشت به نامه شماره ش/۱۰۸۴-۹۷ مورخ ۹۷/۰۸/۲۲ رئیس شورای اسلامی شهر تالش و پیرامون رأی صادر از سوی شعبه ۴۴ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۷۰۹۷۷۰۹۰۴۲۰۲۱۱۵ مورخ 15/08/97 مستحضر می‌نماید: شعبه بدوی دیوان عدالت اداری بر اساس موازین قانونی جهت رسیدگی به اصل دعوا و جلوگیری از خسارت احتمالی در حوزه مدیریت شهری تالش بدوا مبادرت به صدور دستور موقت دایر بر اعاده به کار رامین باباپور نموده و پس از رسیدگی ماهوی با اختیار حاصله از ماده ۴۰ قانون آیین دادرسی تشکیل دیوان عدالت اداری دستور موقت صادره را لغو و بلا اثر می‌نماید. هر چند اصل دعوا قابل تجدید نظرخواهی بوده و برابر قانون باید جریان رسیدگی خود را طی نماید. لکن آن قسمت از دادنامه که مشعر به لغو دستور موقت می‌باشد لازم‌الاجرا و غیرقابل تجدیدنظرخواهی می‌باشد.
علیهذا نظر به این‌که آقای رامین باباپور، شهردار وقت با تکیه بر دستور صادره تصدی شهرداری را بر عهده داشته، ادامه اشتغال در این سمت با عنایت به لغو دستور موقت بر مبانی قانونی استوار نمی‌باشد.
 لذا ترتیبی اتخاذ نموده تا به منظور جلوگیری از ادامه تنش و رکود امور شهرداری و بلاتکلیفی مردم و النهایه جلوگیری از تضییع حقوق عمومی، نامبرده شهرداری را ترک نموده و امور را به سرپرست منتخب شورا واگذار نماید. از نتایج این اقدام مرجع را مطلع نمایید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید