• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41211
+
-

کدپستی همیشگی به جای آدرس‌های سنتی

ایده جدیدی که یک جوان ایرانی برای حل مشکل پست سنتی ارائه داده، در جهان نیز قابل پیاده‌سازی است و باعث می‌شود دیگر هیچ وقت نیاز به نوشتن آدرس گیرنده نداشته باشید

کدپستی همیشگی به جای آدرس‌های سنتی

با آمدن ایمیل، پست کاغذی در بسیاری از نقاط جهان رونق گذشته‌اش را از دست داد. اما خیلی‌ها هنوز هستند که ترجیح می‌دهند از همان سامانه‌های قدیمی برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند. به روز نشدن سامانه‌های دولتی در برخی کشورها، داشتن حس بهتر نسبت به کاغذ و نامه‌نگاری سنتی و بسیاری از دلایل مشابه باعث شده، نامه سنتی هنوز هم طرفداران خودش را در جهان داشته باشد. با وجود این، مشکلات سنتی هنوز پابرجا هستند؛ نامفهوم بودن برخی نشانی‌ها و سختی به‌خاطر سپردن آدرس پستی دقیق گیرنده، احتمال نبودن گیرنده در مقصد و برگشت خوردن نامه و... از مشکلاتی است که هنوز هم پابرجا هستند. یک استارتاپ ایرانی اما تلاش کرده تا این مشکلات را با یک کد جدید پستی و استاندارد تازه برطرف کند. علیرضا جعفری، مدیر استارتاپ «صاپست» که از طرفداران سامانه‌های قدیمی پستی است، از روش‌های جدید اجرای ایده کدپستی جهانی در ایران و جهان با همشهری گفت‌وگو کرده است.
ایده‌ از کجا آمد؟
ایده‌های استارتاپی معمولا برای حل یک مشکل قدیمی به‌وجود می‌آیند و راه‌حل جدیدی را ارائه می‌کنند که پیش از آن وجود نداشته است. در بسیاری موارد، خود صاحبان ایده با مشکل مواجه شده و به راه‌حلی رسیده‌اند که به‌نظرشان برای بقیه مصرف‌کنندگان نیز قابل پیاده‌سازی است. علیرضا جعفری یکی از طرفداران پست سنتی است اما همیشه برای دریافت نامه‌هایش مشکل داشت. او می‌گوید: «من عاشق نامه‌نگاری هستم و با وجود رونق ایمیل همیشه از دوستانم خواسته‌ام به جای ایمیل برای من نامه بفرستند. از طرفی، به‌خاطر اینکه به‌خاطر سبک زندگی‌ام به سفر می‌روم، نامه‌هایم معمولا برگشت می‌خورد. همیشه مجبور بودم به اداره پست مرکزی رفته و نامه‌ام را تحویل بگیرم. در برخی موارد نیز نامه‌ام برگشت می‌خورد.» با وجود نامه‌های فراوان برگشتی در ایران و جهان که در ایران به حدود 50میلیون نامه در سال می‌رسد، راه‌حل خاصی برای آن وجود ندارد.
ایده‌ای برای مهاجران و دانشجویان
ایده استارتاپی که او ارائه کرده، تبدیل نشانی محل سکونت افراد به یک کد کوتاه است. این کد می‌تواند در تمام فرم‌های استخدام، بانک یا روی پاکت نامه به جای نشانی درج شود. این کد با استفاده از اپلیکیشنی که در اختیار پستچی است، به‌صورت نشانی مفهوم با داده‌های جی‌پی‌اس تبدیل می‌شود. جعفری در این‌باره می‌گوید: «در برخی از کشورهای جهان مثل آمریکا و انگلیس قانونی وجود دارد که افراد اگر درصورت تغییر آدرس، نشانی‌شان را به بانک یا شرکت بیمه اعلام نکنند، جرم مرتکب شده‌اند. مهاجران و دانشجویان زیادی در دنیا با این مشکل مواجه هستند چون نشانی‌شان مرتب تغییر می‌کند و گاهی فراموش می‌کنند به تمام سازمان‌ها نشانی‌شان را ارائه کنند. این کد اما یکسان است و کاربر درصورت تغییر نشانی، همین که اطلاعاتش را در اپلیکیشن تغییر بدهد، کافی است.» این استارتاپ مشکل ترجمه نشانی نامه‌های بین‌المللی را نیز حل می‌کند. جعفری می‌گوید: «فرض کنید قرار باشد نامه‌ای را از تهران به ژاپن بفرستید. نوشتن نشانی به خط ژاپنی کار دشواری است اما درج کد بین‌المللی ساده است. پستچی در مقصد صرفا کد را در اپ وارد می‌کند و نشانی را به زبان محلی خودش می‌بیند.»

نقشه تجاری
ایده این پروژه حدود 5سال پیش به ذهن بنیانگذارانش رسید اما 2 سال زمان برد تا به مرحله عملیاتی شدن برسد. جعفری می‌گوید: «برای آغاز پروژه به بودجه نیاز داشتیم اما آن زمان مفهوم استارتاپ در کشور چندان جا نیفتاده بود و ساختارهایی مثل سرمایه‌گذار خطرپذیر و... وجود نداشتند. در نتیجه با کمک سرمایه‌ای که خودم و یکی از دوستانم، حمیدرضا توکلی از صرفه‌جویی به‌دست آورده بودیم، پروژه را آغاز کردیم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید