• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
دو شنبه 21 خرداد 1403
کد مطلب : 227060
+
-

آدرس غلط

نامه سرگشاده پیشکسوتان استقلال در مورد جعلی بودن قهرمانی‌های پرسپولیس چه کمکی به آبی‌ها می‌کند؟

بهروز رسایلی- روزنامه‌نگار

این دقیقا مصداق حمایت کورکورانه است؛ اینکه ریشه تمام مشکلات را به بیرون ربط بدهی و داخل مجموعه را بی‌نیاز از تصحیح و اصلاح بدانی. داریم از نامه سرگشاده شماری از پیشکسوتان استقلال خطاب به وزیر ورزش حرف می‌زنیم؛ همان که طی آن خواسته بودند جلوی قهرمانی‌های جعلی و ساختگی پرسپولیس گرفته شود. البته که این عناوین سنگین و اتهامات تند نسبت به رقیب سنتی با سند و مدرک خاصی همراه نبود، الا همان داستان معروف اشتباهات داوری. آخرش هم نتیجه گرفته بودند هر چه سریع‌تر VAR باید وارد فوتبال ایران شود که احتمالا تنها بخش درست نامه همین است. در بقیه موارد به‌نظر می‌رسد دوستان آدرس غلط می‌دهند و با این رویه، استقلال رستگار نخواهد شد.

   داوری؛ داستانی که جمع نمی‌شود
این مدت در مورد هیچ‌چیز به اندازه اشتباهات داوری در لیگ بیست‌وسوم حرف زده نشده؛ آنچه در پی گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از هر زمان دیگری داغ‌تر شد. با این حال کارشناسان زیادی به جمع‌بندی اتفاقات فصل در این حوزه پرداختند و دست‌کم 2برنامه تلویزیونی جدول سود و زیان تیم‌ها را منتشر کردند. در این بین کارشناسی برنامه شب‌های فوتبالی در شبکه ورزش نشان داد هر دو تیم به اندازه هم سود برده‌اند و ضرر کرده‌اند اما جدول برنامه فوتبال برتر حتی حکایت از سود بیشتر استقلال داشت. به‌نظر می‌رسید با این جمع‌بندی‌ها داستان استناد به اشتباهات داوری برای زیر سؤال بردن قهرمانی پرسپولیس هم به پایان برسد اما این اتفاق رخ نداد و این واقعا موضوع دلچسبی نیست. نمی‌شود گل‌های آفساید پرسپولیس را دید اما مثلا استقلالی‌هایی که از اخراج گریخته‌اند را ندید؛ از مهرداد محمدی در بازی با آلومینیوم تا ایمان سلیمی مقابل پیکان و روزبه چشمی در مصاف با ذوب‌آهن. حالا دیگر حکایت اخراج نشدن امید حامدی‌فر در دربی رفت و اتفاقا در حضور VAR که بحثی دیگر است. اگر فکر می‌کنید پیشکسوت دلسوز کسی است که اینها را نادیده بگیرد و چشم‌بسته از ظلم به تیم سخن بگوید، بگذارید با شما هم‌عقیده نباشیم.

   سنت غلط
حقیقت آن است که این سال‌ها یکی از نسل‌های طلایی پرسپولیس شکل گرفته و عناوین و افتخارات فراوانی به‌دست آورده است؛ شاید شبیه شرایطی که استقلالی‌ها اواخر دهه80 و اوایل دهه90 داشتند. به‌هرحال دوران کنونی کامیابی سرخ‌ها هم شاید دیر یا زود به پایان برسد و دوباره ورق برگردد؛ آیا در آن زمان همین پیشکسوتان استقلال حاضر هستند هر موفقیتی که تیمشان به دست آورد از سوی رقیب دیرینه جعلی و ساختگی خوانده شود و زیر سؤال برود؟ سنت غلطی که در این سال‌ها گذاشته شد این بود که اصالت را به حاشیه بدهیم و تلاش و برنامه‌ریزی تیم‌‎ها درون زمین را بی‌اثر بدانیم؛ اینطوری اگر استقلالی‌ها هم فردا با همت خودشان موفق شوند، لابد جریان مقابل رو به انتقام‌جویی خواهد آورد. شبیه این اتفاق را بعد از قهرمانی تیم شایسته فرهاد مجیدی در لیگ بیست‌ویکم دیدیم؛ جایی که بعضی پرسپولیسی‌ها به تلافی اقدامات حریف، آن قهرمانی را «جام پنالتی‌ها» خواندند. کاش این روند را متوقف کنید؛ اجازه بدهید برنده‌ها از بردشان لذت ببرند و بازنده‌ها با چشم باز سراغ اصلاح اشتباهات خود بروند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید