• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4096
+
-

سکته‌های مغزی؛ 5عامل اول مرگ در دنیا

سکته‌های مغزی در میان 5عامل اول مرگ‌ومیر در دنیا قرار گرفت. این بیماری قابل پیشگیری است و مهم‌ترین نکته در پیشگیری از آن اصلاح سبک زندگی، ورزش، پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون است. علی دادگری، مدیرکل دفتر توانمند‌سازی، ارتقا و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین نکته در پیشگیری از این بیماری اصلاح سبک زندگی، ورزش، پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون است.

دادگری همچنین اضافه کرد: سن شایع ابتلا به این سکته بالای ۶۰سال است؛ هرچه سن بالاتر رود، احتمال سکته مغزی افزایش می‌یابد. معمولا نوعی از آن‌که با ابتلا به فشار خون در ارتباط است در سنین بالا شایع‌تر است و نوعی از آن که با خونریزی مغزی همراه است از ۴۰سالگی به بعد اتفاق می‌افتد. 

اگر کسی چاق باشد و بیماری‌های زمینه‌‌ای مانند دیابت، فشار خون یا سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشد و علاوه بر آن، سبک زندگی نادرستی را دنبال کند در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد. معمولا کسانی که به‌دلیل کاهش خون‌رسانی دچار سکته مغزی می‌شوند، مدتی قبل از بروز بیماری دچار حملات گذرای کم‌خونی شده ‌و این حملات طی ۴۸ ساعت برطرف می‌شوند اما نشان می‌دهند که فرد مستعد ابتلا به سکته‌ مغزی کامل است.

وی عدم‌توانایی تکلم و توانایی در حرف‌زدن و تکان‌دادن عضله‌های صورت را بخشی از نشانه‌های بروز سکته مغزی معرفی کرد و گفت: در چند سال اخیر درمان‌های جدیدی در دسترس قرار گرفته است که اگر در 3ساعت اول بروز سکته به بیمار تزریق شود، می‌تواند در درمان او بسیار مؤثر عمل کند. (ایسنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید