• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201149
+
-

حرف زدن دوباره پس از سکته مغزی با ایمپلنت هوش مصنوعی

یک پنل کوچک از ایمپلنت‌های الکترودی هوش مصنوعی کاشته شده در مغز یک بیمار توانست پس از 18سال، قدرت تکلم را به او بازگرداند. به گزارش فاکس نیوز، محققان دانشگاه کالیفرنیا، صدای این بیمار که پس از سکته مغزی دچار عوارض شده بود را از ویدئوی مراسم عروسی‌ او نمونه ‌برداری کردند تا لحن صوتی‌اش را مدل‌‌سازی‌ کرده و امکان برقراری ارتباط طبیعی را دوباره برایش فراهم کنند. لورن سیمونتی یکی از رهبران این مطالعه، گفت: تیم دانشگاه کالیفرنیا الگوریتم هوش مصنوعی را برای تشخیص سیگنال‌های مغز این بیمار آموزش دادند. آنها 39صدای متمایز را آموزش دادند و از یک مدل به سبک ChatGPT برای ترجمه آن صداها به جملات استفاده کردند. سیمونتی افزود: آنها سپس آواتاری ساختند که شبیه او بود، با صدایی که با صدای قبل از سکته، شخصی‌سازی‌ شده بود. آن جانسون سال 2005، دچار سکته مغزی شد و توانایی صحبت کردن را از دست داد. قبل از حادثه، جانسون یک معلم ریاضی دبیرستان بود. پس از سال‌ها توانبخشی طاقت فرسا، جانسون توانایی خود را در انجام حرکات کوچک و برانگیختن حالات صورت به‌دست آورد. حالا باوجود اینکه الگوریتم هوش مصنوعی تا ۲۸ درصد مواقع ممکن است کلمه نادرست را انتخاب کند، جانسون با کمک آن گام‌های بزرگی در جهت توانبخشی برداشته است.
قطار هوش مصنوعی بدون ذره‌ای کند شدن سرعت به‌کار خود ادامه می‌دهد و برخی مطالعات حتی پیش‌بینی کرده‌‌اند که هوش مصنوعی از هم‌اکنون تا سال 2030سالانه بیش از 37درصد رشد خواهد کرد. اما سازمان بهداشت جهانی توصیه‌‌ای صادر کرده است و خواستار ایمنی و اخلاق مداری آن شده است.
 باوجود استقبال جنجالی از آن توسط رسانه‌ها، هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار مفید توسط اکثریت جامعه پزشکی پذیرفته شده است. بسیاری از متخصصان از روبات‌های هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری و حتی جراحی‌ها استفاده می‌کنند. با این حال هنوز مشخص نیست که چه زمانی این برنامه به‌طور گسترده توسط بیمارستان‌ها و مؤسسات تحقیقاتی پزشکی به مرحله اجرا در می آید. از آنجا که هوش مصنوعی به پیشرفت‌های پزشکی کمک می‌کنند، محققان در سراسر جهان می‌توانند به استفاده از مزایای به ظاهر بی‌پایان آن تکیه کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید