• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215929
+
-

راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی سکته مغزی

نخستین مرکز ارتباطات تخصصی سکته مغزی کشور در خوزستان راه‌اندازی شد. صبح دیروز (26دی) این مرکز در اهواز به بهره‌برداری رسید. رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با تأیید این موضوع به همشهری می‌گوید: «در حوزه پزشکی خوزستان بین مرکز مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اهواز، معاونت درمان و اورژانس پیش‌بیمارستانی اتفاق میمونی رخ داده است. در واقع شهرام رفیع به‌عنوان فوق‌تخصص سکته مغزی در راه‌اندازی نخستین مرکز ارتباطات تخصصی سکته مغزی کشور در خوزستان پیشقدم بودند. در نتیجه سبب شد که همکاری بسیار خوبی انجام دادند تا ما بتوانیم این سیستم را برای نخستین بار در خوزستان راه‌اندازی کنیم.» فرهنگ کره‌بندی درباره چگونگی فعالیت مرکز تخصصی سکته مغزی توضیح می‌دهد: «فعالیت این مرکز اینگونه است که به محض اینکه خانواده بیمار با علائم سکته مغزی مانند کاهش سطح هشیاری، فلج شدن یک طرف از بدن، سنگین شدن کلام و... مواجه شدند با اورژانس تماس تلفنی برقرار می‌کنند. همزمان که نیروی اورژانس بلافاصله خود را به بیمار می‌رساند، این ماموریت به رزیدنت مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی و آقای دکتر رفیع اعلام می‌شود. کارشناس اورژانس بیمار را معاینه و از آنجا یک کنفرانس بین پزشک مرکز، رزیدنت و دکتر رفیع‌ با کارشناس اورژانس صورت می‌گیرد. اگر تشخیص سکته مغزی باشد، بیمار بلافاصله به بیمارستان گلستان اعزام می‌شود و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.»  به‌گفته رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در شهرهای دیگر هم چنین مرکزی وجود دارد. او در مورد تفاوت این مرکز تخصصی در شهرهای دیگر استان می‌گوید: «البته در شهرستان‌های دیگر هم چنین مرکزی وجود دارد. این هماهنگی‌ها در مراکز شهرهای دیگر استان هم صورت می‌گیرد و این هماهنگی بین متخصص مغز و اعصاب، بخش سی‌تی‌اسکن و اورژانس همان شهرستان انجام می‌شود. مثلا در ماهشهر، وقتی کد724 اعلام شد، این اطلاعات به بیمارستان ماهشهر انتقال داده می‌شود. اگر نیاز باشد هم بلافاصله با دکتر رفیع هماهنگ می‌شود تا بیمار به اهواز اعزام شود.»
کره‌بندی عنوان می‌کند: «اگر در شهری سی‌تی‌اسکن وجود نداشته باشد، با هماهنگی‌های لازم با مرکز و درصورت لزوم، بیمار به شهرهایی که این امکان را دارند، اعزام می‌شود.»
او اضافه می‌کند: «در واقع این سیستم ارتباطی برای نخستین بار در استان خوزستان برقرار می‌شود تا در زمان کوتاهی به وضعیت فردی که سکته مغزی کرده، رسیدگی شود. چراکه اقدامات زودهنگام در مورد سکته مغزی، روند سلامتی بیماررا آسان می‌کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید