• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179355
+
-

دادگاه انقلاب 16متهم پرونده شهادت جوان بسیجی در کرج را مجرم شناخت

حکم اعدام برای 5عامل شهادت شهید عجمیان

پیگیری
حکم اعدام برای 5عامل شهادت شهید عجمیان

یک ماه پس از شهادت سیدروح‌الله عجمیان، جوان بسیجی در جریان ناآرامی‌های کرج قضات دادگاه انقلاب اسلامی کرج 16متهم این پرونده را مجرم تشخیص داده و 5نفر از آنها را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور به اعدام محکوم کردند.
به گزارش همشهری، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، شهید سیدروح‌الله عجمیان، 28ساله، از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج بود که روز پنجشنبه ۱۲ آبان ماه در جریان ناامنی‌های ایجاد شده در آزاد راه کرج – قزوین، محدوده بهشت سکینه(س) کرج با ضربات چاقو به شهادت رسید. 2روز بعد از این جنایت بود که تعدادی از افراد دخیل در آن دستگیر شدند. آنها اعتراف کردند که با استفاده از چاقو، قمه، پنجه‌بوکس و سنگ به جوان بسیجی حمله کرده و او را به شهادت رسانده‌اند. در این شرایط بود که پرونده متهمان با صدور کیفرخواست و به اتهام افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم متعدد علیه امنیت کشور و حمله به مأموران بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سیدروح‌الله عجمیان شد و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور به دادگاه انقلاب فرستاده شد. اولین جلسه محاکمه متهمان این پرونده روز نهم آذرماه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی البرز به ریاست قاضی سیدموسی آصف‌الحسینی و با حضور مستشاران برگزار شد. در این پرونده 3نفر از متهمان کمتر از 18سال دارند و رسیدگی به اتهامات آنها در صلاحیت دادگاه کیفری یک است. به همین دلیل در دادگاه از قضاتی استفاده شد که همزمان با دادگاه انقلاب، ابلاغ دادگاه کیفری یک را نیز دارند.
در جلسه محاکمه فیلم کوتاهی از اقدامات متهمان ازجمله بستن اتوبان کرج – قزوین در نزدیکی بهشت سکینه(س) و روایت نحوه شهادت بسیجی شهید پخش شد و در ادامه نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست پرداخت و اتهامات متهمان حاضر در دادگاه را افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مأموران پلیس و بسیج و اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور اعلام کرد و خواستار اشد مجازات برای متهمان شد.
همچنین پدر شهید عجمیان خواستار مجازات متهمان شد و گفت خواسته‌اش این است که متهمان در محل شهادت پسرش مجازات شوند. در این شرایط بود که متهمان یک به یک در جایگاه ایستادند و به دفاع از خود پرداختند. رسیدگی به این پرونده که به‌صورت ویژه آغاز شده بود 3جلسه به طول انجامید تا اینکه قضات دادگاه ختم دادرسی را اعلام کرده و وارد شور شدند.
روز گذشته مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد قضات دادگاه در وقت قانونی رأی خود را صادر کرده‌اند. براساس احکام صادرشده برای ۵نفر از متهمان که اقدامات مؤثر و اصلی آنها از قبیل ایراد جرح شهید با چاقو و ضرب و جرح وی با سنگ، مشت و لگد و کشاندن شهید با بدن برهنه روی آسفالت خیابان منتهی به شهادت سیدروح‌الله عجمیان شده، به اتهام، افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مأموران بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سیدروح‌الله عجمیان شد به اعدام و ۱۱متهم دیگر، ازجمله ۳جوان حدود ۱۸ساله نیز با توجه به نقش آنها در اغتشاشات و میزان تأثیر اقدامات آنها در شهادت سیدروح‌الله عجمیان به حبس‌های طویل‌المدت تا ۲۵سال محکوم شدند. احکام صادرشده غیرقطعی بوده و مطابق مقررات درصورت اعتراض، قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید