• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39139
+
-

آبی و قرمززیر سایه قلعه و یحیی

هفته چهاردهم از رقابت‌های لیگ برتر که دیروز با یک بازی آغاز شد، امروز و فردا با انجام 6بازی دیگر ادامه پیدا می‌کند تا با مصاف پارس‌جنوبی و تراکتور در روز شنبه به پایان برسد. در مهم‌ترین بازی‌های امروز، پرسپولیس و استقلال به‌ترتیب مقابل ماشین‌سازی و نفت آبادان قرار می‌گیرند و در حساس‌ترین جدال فردا (جمعه) هم 2 صدرنشین فعلی لیگ، دوئل 6امتیازی خود را در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان برگزار می‌کنند. آنجا اگر سپاهان پیروز شود، جای پدیده را در صدر می‌گیرد اما با هر نتیجه دیگری یحیی و تیم شایسته‌اش در صدر می‌مانند و لباس قهرمانی نیم‌فصل را 
پرو می‌کنند.
   ماشین‌سازی - پرسپولیس
پرسپولیس که هفته گذشته در تهران با تراکتورسازی به تساوی رسیده بود، امروز در تبریز مقابل شعبه دوم تراکتور قرار می‌گیرد. ماشین‌سازی و تراکتور با مالک و اهداف مشترک در این فصل به پدیده‌های جالب و قابل مطالعه‌ای بدل شده‌اند. می‌گویند ماشین‌سازی وقتی مقابل تیم‌های صدر جدولی - یعنی رقبای اصلی تراکتورسازی- قرار می‌گیرد، با انگیزه بسیار بیشتری بازی می‌کند. شاید این جمله چندان هم بی‌پایه و اساس نباشد، اما در عمل نتایج ماشین‌سازی چه در مصاف با این مدعیان صدر جدولی و چه در تقابل با قعرنشین‌ها فرق چندانی با هم ندارد و آنها با همه مساوی می‌کنند! ماشین‌سازی امروز درحالی مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرد که تمام 6بازی اخیرش را با تساوی به‌پایان رسانده است. این تیم در 2 میزبانی اخیرش با استقلال تهران و سپاهان به تساوی رسید و در بازی با پرسپولیس نیز همین نتیجه تساوی محتمل‌ترین نتیجه خواهد بود. اما درنظر داشته باشید که پرسپولیسی‌ها با لشگری مصدوم و غایب به این بازی رسیده‌اند. برانکو با چنین داشته‌های اندکی باید به تساوی مقابل تیم دوم تبریز هم راضی باشد. تیمی که تحت هدایت رضا مهاجری بسیار منظم بازی می‌کند و حریف بسیار سرسختی است. مهاجری از هفته هفتم روی نیمکت ماشین‌سازی نشسته و هرگز شکست نخورده است.
  نساجی - سپیدرود
جنگ گیلان و مازندران با توجه به حضور هر 2 تیم در انتهای جدول و حضور آنها در رتبه‌های دوازدهم و پانزدهم جدال جالب‌توجهی خواهد بود. 2 تیم قدیمی، ریشه‌دار و پرطرفدار شمالی امروز از ساعت 15در ورزشگاه شهید وطنی درحالی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند که فقط 3 امتیاز با یکدیگر فاصله دارند و برد سپیدرود می‌تواند 2تیم را هم‌‌امتیاز کند. اما این ضعیف‌ترین احتمال برای بازی امروز است چون نساجی در خانه خودش فقط یک‌بار شکست‌خورده و سپیدرود هم در خارج از خانه به‌ندرت امتیاز می‌گیرد. نساجی در نخستین هفته این فصل و نخستین بازی تاریخش در لیگ‌برتر، یک شکست خانگی را مقابل ذوب‌آهن متحمل شد اما در 6 میزبانی بعدی‌اش هرگز شکست نخورد و 10 امتیاز گرفت. سپیدرود هم از 7 بازی خارج از خانه صاحب 5 باخت شده و فقط 4امتیاز گرفته است. سپیدرود با 5گل زده صاحب ضعیف‌ترین خط حمله لیگ هم هست. احتمالا بازی کم‌گلی را در شمال کشور خواهیم دید؛ مصافی که یکی از جذاب‌ترین دوئل‌های رودرروی آن را باید روی نیمکت 2تیم جست‌وجو کرد؛ جایی که جواد نکونام و علی کریمی با کلی خاطره از دوران درخشش در تیم‌ ملی و دست‌به‌دست‌کردن بازوبند کاپیتانی این تیم، این بار در قالب دیگری به رقابت می‌پردازند.
   استقلال - نفت آبادان
تیم شفر در این فصل فراز و نشیب زیادی را سپری کرده است. بنابراین نمی‌توان برد اخیر این تیم مقابل استقلال خوزستان را دلیلی برای خروج این تیم از بحران تلقی کرد. آبی‌پوشان پایتخت در خارج از تهران خیلی بهتر از بازی‌های خانگی نتیجه گرفته‌اند. آنها دو‌سوم امتیازات‌شان را در بازی‌های خارج از خانه گرفته‌اند و برد هفته گذشته در خوزستان سومین برد خارج از خانه‌شان بود. اما در ورزشگاه آزادی این تیم فقط یک برد و تنها 3 گل‌زده (مقابل تراکتورسازی) داشته است. آمار بازی‌های خارج از خانه نفت آبادان هم قابل‌توجه است. برزیلی‌ها از 6بازی خارج از آبادان 5بازی را مساوی کرده‌اند و یک باخت هم در کارنامه دارند. تنها تیمی که توانسته در خانه خودش نفت آبادان را ببرد، تیم صدرنشین لیگ یعنی پدیده است و حالا استقلال می‌خواهد دومین تیمی باشد که برزیلی‌ها را بدون امتیاز روانه شهرشان می‌کند. نفت آبادان در نیمه اول بازی‌هایش تیم قدرتمندتری است. تیم شفر باید در نیمه اول کاملا مراقب حملات میهمان خود باشد چون آمار نفتی‌ها نشان می‌دهد آنها در نیمه اول تیم قدرتمندتری هستند و نتایج بسیار بهتری نسبت به نیمه‌دوم گرفته‌اند. اما شاگردان پائولو سرجیوی پرتغالی در نیمه مربیان با افت نسبی روبه‌رو می‌شوند و آن‌وقت آبی‌ها راحت‌تر می‌توانند ضربه نهایی را به میهمان وارد کنند. بهترین بازیکنان استقلال طی هفته‌های گذشته فرشید اسماعیلی و علی کریمی بوده‌اند و در جمع نفتی‌ها نیز میلاد جهانی، رضا جبیره و طالب ریکانی بالاترین امتیازات فنی را به‌دست آورده‌اند. البته چشم امید نفتی‌ها به کرار جاسم و درخشش احتمالی او در این بازی 
هم هست.
   سپاهان - پدیده
بعد از برگزاری 3بازی امروز، 3بازی دیگر نیز فردا (جمعه) انجام خواهد شد که جدال 2 تیم صدرنشین جدول یعنی پدیده و سپاهان قطعا مهم‌ترین و حساس‌ترین دوئل این روز خواهد بود. امیر قلعه‌نویی با بازگشت به سپاهان، هم این تیم را به اوج‌گیری دوباره امیدوار کرده و هم خودش به پایان ناکامی‌های 6ساله‌اش در کسب جام امیدوار شده است.‌ این تیم اما یک رقیب قدر به‌نام پدیده را پیش‌رو دارد که این فصل را با شگفتی‌سازی مطلق آغاز کرده و طی 12بازی ابتدایی‌اش بیش از هر تیم دیگری در ادوار گذشته امتیاز گرفته است. درحالی‌که پرسپولیس با خستگی حاصل از لیگ قهرمانان و با فقر بازیکن، لااقل در این روزها مدعی اول قهرمانی محسوب نمی‌شود پدیده و سپاهان را باید 2 مدعی اصلی برای قهرمانی نیم‌فصل دانست. سپاهان فردا در اصفهان میزبان تیم یحیی است و بازی خانگی بعدی‌اش هم مقابل پرسپولیس خواهد بود. نتایج همین 2‌بازی می‌تواند چهره قهرمان نیم‌فصل را مشخص کند؛ عنوانی که به‌احتمال زیاد امسال دیگر به برانکو نخواهد رسید. از بین گل‌محمدی و قلعه‌نویی یک نفر قهرمان نیم‌فصل لیگ خواهد بود؛ یک پرسپولیسی و یک استقلالی که به‌جای استقلال و پرسپولیس 2تیم دیگر را به صدر لیگ رسانده‌ و در آستانه قهرمانی قرار داده‌اند. از دوئل‌های مهم این بازی باید به تلاش مدافعان پدیده و در رأس آنها محمدحسین مرادمند برای مهار کی‌روش استنلی اشاره کرد. البته در آن‌سوی میدان نیز خالد شفیعی و یارانش در خط دفاعی کار بسیار سختی برای مهار امین و محمد قاسمی‌نژاد، خلعتبری، یونس شاکری و دیگر ستاره‌های درخشان پدیده خواهند داشت. خالد شفیعی از سپاهان و مرادمند از پدیده، براساس آمارهای متریکا بهترین مدافعان میانی لیگ‌برتر تا این مقطع از 
فصل بوده‌اند.
  نفت مسجدسلیمان - پیکان
این 2تیم رکورددار شکست‌های متوالی در لیگ امسال هستند. تنها تیم‌هایی که 4بازی متوالی را باخته‌اند، همین 2 تیم‌ هستند، با این تفاوت که رکورد مسجدسلیمانی‌ها مربوط به هفته‌های ابتدایی است اما تیم جلالی در همین 4هفته اخیر به 4باخت متوالی رسیده است؛ یعنی اگر نفت بتواند فردا در شهر خودش برنده شود، پیکان با 5باخت پی‌درپی به‌تنهایی صاحب این رکورد شکست‌بار خواهد بود. اما این نکته را هم درنظر داشته باشید که نفت حتی یک پیروزی هم در مسجدسلیمان به‌دست نیاورده و هنوز در انتظار نخستین برد خانگی‌اش مانده است. درون دروازه پیکان تا همین 2‌هفته قبل وحید شیخ‌ویسی بالاترین امتیاز را در میان گلرهای لیگ هجدهم داشت و ستاره تیمش محسوب می‌شد اما 2باخت اخیر پیکان دقیقا با اشتباهات فاحش همین بازیکن درون دروازه رقم خورده است. براساس امتیازات متریکا، بهترین بازیکن پیکان عیسی آل‌کثیر است و بهترین بازیکن نفتی‌ها هم میلاد میداوودی است؛ 2 بازیکن جنوبی که بعید نیست یکی از همان‌ها تکلیف این بازی را مشخص کند.
   سایپا - استقلال خوزستان
جدال 2تیم ناکام در هفته‌های اخیر که شاید بالاخره یکی از آنها را با پیروزی آشتی بدهد. آخرین برد هر 2 تیم دقیقا 6هفته قبل رقم خورده است. در هفته هفتم استقلال خوزستان توانست ذوب‌آهن را شکست دهد و سایپا هم نفت مسجدسلیمان را شکست داد. بعد از آن دیگر هیچ‌کدام از 2تیم رنگ پیروزی را ندیدند. حاصل عملکرد علی دایی طی 6هفته اخیر 3مساوی و 3باخت بوده اما شرایط حریف از این هم بدتر است. استقلال خوزستان طی 6بازی اخیر فقط یک امتیاز گرفته و در این مسیر سرمربی‌اش را هم از دست داده است. داریوش یزدی رفت و مدیران باشگاه هنوز نتوانسته‌اند جانشین مناسبی برای او پیدا کنند. در بازی قبلی کریم بوستانی موقتا استقلال را ارنج کرد و وضعیت این تیم برای بازی با سایپا هم هنوز مشخص نیست. این بهترین فرصت برای دایی و سایپا‌ست تا دوباره با بردن آشتی کنند.

 دوئل شماره 11
  نگاهی آماری به تقابل‌های قلعه‌نویی و گل‌محمدی در لیگ برتر و جام حذفی

امیر قلعه‌نویی و یحیی گل‌محمدی چهره‌های خاص بازی‌های هفته چهاردهم خواهند بود؛ مربیانی که تیم‌هایشان برخلاف پیش‌بینی‌های اول فصل رؤیایی نتیجه گرفته‌اند و فاصله‌ای تا قهرمانی 
نیم‌فصل ندارند. 
تقابل این دو مربی تا حد زیادی تکلیف قهرمان نیمه اول لیگ را روشن می‌کند و شاید به همین دلیل تمامی نگاه‌ها به سمت اصفهان و ورزشگاه نقش‌جهان جلب شده است. این در حالی است که مربیان سابق استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر رقبای سرسختی برای هم بوده‌ و دوئل‌های جذابی در لیگ و حذفی با هم داشته‌اند. قلعه‌نویی و گل‌محمدی تا به امروز 9‌تقابل لیگ برتری و یک ‌تقابل حذفی با هم داشته‌اند که در این میان آمار رأی به برتری سرمربی سابق قرمز‌های پایتخت می‌دهد. یحیی در سال‌های اخیر 3‌بار تیم‌های تحت هدایت قلعه‌نویی را شکست داده، 4‌بار مقابل تیم‌های این مربی به تساوی رضایت داده و تنها 2‌بار طعم شکست مقابل پرافتخارترین مربی لیگ برتر را چشیده است. 
بد نیست بدانید یکی از تساوی‌های یحیی مقابل قلعه‌نویی در رقابت‌های حذفی رقم خورده است. گل‌محمدی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی فصل چهاردهم، با ذوب‌آهن مقابل استقلال قعله‌نویی قرار گرفت و پس از تساوی 2-2 در وقت‌های قانونی و اضافه، موفق شد در ضربات پنالتی با نتیجه 3 بر صفر آبی‌های پایتخت را شکست دهد. تیم‌های یحیی روی هم رفته 10‌گل به تیم‌های قلعه‌نویی زده‌اند و در مقابل 9‌گل خورده‌اند. نخستین تقابل قلعه‌نویی و یحیی به لیگ هفتم برمی‌گردد؛ جایی که ژنرال سرمربی مس بود و در کرمان با نتیجه یک بر صفر به صبای ‌قم باخت. آخرین تقابل این دو مربی هم به لیگ هفدهم برمی‌گردد؛ جایی که تراکتورسازی با یحیی مقابل ذوب‌آهن قلعه‌نویی تن به تساوی بدون گل داد.

  لشگر تار و مار سرخ‌ها در تبریز
کمال، مصلح و حالا سیامک و احتمالا شجاع دست برانکو را حسابی خالی کرده است
گرفتاری‌های سرخپوشان در بازی با ماشین‌سازی‌ ساعت به ساعت بیشتر می‌شود. تا دیروز محرومیت کمال و مصدومیت مصلح اخبار بد برانکو برای این بازی دشوار بود اما مصدومیت ناگهانی سیامک نعمتی و گرفتگی عضله شجاع هم به دردسرهای سرمربی پرسپولیس اضافه کرده است. عوارض محرومیت از دوپنجره نقل و انتقالات حالا دارد خود را نشان می‌دهد. اگر چه عاقبت سرخ‌ها در آسیا ختم به خیر شد اما فشار بیش از اندازه‌ای که آنها در مسیر مسابقات تحمل کرده‌اند هر روز یک مصدوم روی دست تیم می‌گذارد. پرسپولیس غیراز مصاف سخت امروز 3 بازی دشوار دیگر با ذوب‌آهن، سپاهان و پارس‌جنوبی‌جم هم دارد و باید دید از این گردنه سخت هم می‌تواند با حداقل خسارت عبور کند؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید