• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217856
+
-

تیم قلعه‌نویی‌ بهتر از تیم کی‌روش است

ابراهیم صادقی، ستاره سابق تیم‌ملی می‌گوید تیم ملی فوتبال ایران با نمایشی که مقابل ژاپن داشت، لیاقت قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا را دارد

تیم قلعه‌نویی‌ بهتر از تیم کی‌روش است

علی‌اصغر درویش

تیم ملی فوتبال ایران بعد از 3پیروزی در مرحله گروهی جام‌ملت‌‌های آسیا‌2023 به‌عنوان صدرنشین گروه خود به مرحله حذفی این مسابقات رسید و پس از یک بازی سخت و نفسگیر مقابل سوریه در ضربات پنالتی این تیم را شکست داد تا در مرحله یک‌چهارم نهایی حریف ژاپن شود. تیم قلعه‌نویی در بازی مقابل سامورایی‌ها نیز با ارائه یک نمایش درخشان با عبور از بهترین تیم آسیا جواز حضور در مرحله نیمه‌نهایی جام‌ملت‌ها را کسب کرد. حالا تیم امیر قلعه‌نویی فقط یک گام تا رسیدن به فینال فاصله دارد و باید در این مسیر قطر، میزبان بازی‌ها را از پیش‌رو بردارد. ابراهیم صادقی، یکی از بازیکنان تیم ملی تحت هدایت قلعه‌نویی در مسابقات جام‌ملت‌های آسیا2007 بود؛ تیمی که با وجود ستاره‌هایی چون مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان، مسعود شجاعی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، فریدون زندی و رحمان رضایی در مرحله یک‌چهارم پایانی در ضربات پنالتی مغلوب کره‌جنوبی شد. صادقی درباره پیروزی بزرگ ایران مقابل ژاپن و رسیدن به نیمه‌نهایی جام‌ملت‌ها با روزنامه همشهری گفت‌وگو کرده است.

   تیم ملی را تا این مرحله از جام‌ملت‌ها چطور دیدید؟ آیا این تصور را داشتید که ژاپن مقابل ایران بازنده باشد؟
بازی با امارات در دور مقدماتی بهترین بازی تیم ملی بود، در مقابل فلسطین خوب بودیم و در مقابل هنگ‌کنگ هم که نمایش خوبی نداشتیم و موقعیت‌های بسیاری برای گلزنی از دست دادیم. بعد از بازی سوریه تصورم این بود که بازی سختی مقابل ژاپن داریم؛ تیمی که تیم‌های بزرگی را قبل از حضور در این تورنمنت شکست داده بود اما برد مقتدرانه‌ای به‌دست آوردیم.

   با این نمایش، می‌توانیم پس از سال‌ها به قهرمانی امیدوار باشیم؟
بعد از گل ژاپن و از دقیقه30 به بعد، بازی دست ایران بود و ژاپنی‌ها کاملا تحت‌تأثیر نمایش تیم ملی قرار گرفتند. در واقع باید گفت با این بازی قطعا لیاقت حضور در فینال و قهرمانی را داریم. هم تیم و هم کادر فنی خوبی داریم و شرایط و جو تیم ملی به‌گونه‌ای است که می‌توان به قهرمانی امیدوار بود.

   قلعه‌نویی در پیروزی تیم ملی مقابل ژاپن چقدر نقش داشت و در کل تیم ملی نسبت به دوره کارلوس کی‌روش تغییر مثبتی داشته است؟
تیم ملی نسبت به دوره کی‌روش پیشرفت زیادی داشته؛ چه از لحاظ فوتبال مالکانه و چه از نظر موقعیت‌سازی. البته زمان کی‌روش نظم و ساختار دفاعی منسجم‌تری داشتیم اما در کل تیم ملی با قلعه‌نویی بهتر و مدرن‌تر بازی می‌کند. واقعیت این است که با کی‌روش نمی‌توانستیم موقعیت ایجاد کنیم اما الان جلوی تیم پرقدرتی مثل ژاپن کلی موقعیت ایجاد کردیم. کادر فنی ایران به‌خوبی ژاپن را آنالیز کرده بود و استراتژی قلعه‌نویی جواب داد. همانطور که در این بازی شاهد بودیم، تیم ملی نزدیک به 70-60دقیقه حاکم مطلق میدان بود.

   قبل از شروع تورنمنت جام‌ملت‌ها به میانگین سنی تیم ملی و حضور برخی ‌بازیکنان مسن در تیم قلعه‌نویی انتقادهایی وارد شد. چه صحبتی در این زمینه دارید؟
برخی معتقد بودند که تیم ملی می‌توانست در این مسابقات جوان‌تر باشد و به‌وجود یکسری از بازیکنان سن و سال‌دار در تیم ملی انتقاد شد، اما بهترین نظر در این زمینه را کادر فنی داد؛ چراکه استراتژی خاصی برای این مسابقات داشتند و باتوجه به آن از این بازیکنان دعوت شده است. به حضور امید ابراهیمی در تیم ملی خیلی انتقاد وارد بود اما به جرأت می‌توانم بگویم در بازی با ژاپن ابراهیمی یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی بود. پلن کادر فنی در جام‌ملت‌‌ها این بود که اگر به ژاپن یا کره‌جنوبی بخوریم با 2هافبک دفاعی بازی کنیم و به‌همین‌خاطر این بازیکن دعوت شد. به‌نظر من بعد از پایان جام‌ملت‌ها پروسه جوانگرایی در تیم ملی با شیبی ملایم آغاز خواهد شد.

   اگر بخواهید بهترین بازیکن ایران را در بازی مقابل ژاپن انتخاب کنید، دست روی کدام ملی‌پوش می‌گذارید؟
محمد محبی.

   نبود طارمی در بازی با ژاپن احساس شد؟
طارمی یکی از مهره‌های تأثیرگذار تیم ملی است اما بچه‌های تیم ملی جای او را پر کردند و می‌توان گفت جای خالی طارمی احساس نشد.

   خود شما در جام‌ملت‌های 2007 همراه تیم ملی بودید؛ تیمی که با آن همه ستاره و سرمربیگری قلعه‌نویی مقابل کره‌جنوبی حذف شد. به‌نظر شما این تیم قلعه‌نویی با تیمی که در آن حضور داشتید، چه تفاوتی دارد؟
نکته‌ مثبتی که من در این تیم ملی دیدم این است که نسبت به تیم‌های ملی دوره‌های گذشته خیلی متحد‌تر و منسجم‌تر شده و این را می‌توان در رفتار تک‌تک بازیکنان و شادی‌های بعد از گل تیم ملی متوجه شد. کاملا جو رفاقتی در تیم ملی به‌وجود آمده و این نشان می‌دهد که قلعه‌نویی مدیریت خوبی در این زمینه داشته است. این تیم ملی نسبت به سال2007 و دوره ما خیلی بهتر و روان‌تر بازی ‌می‌کند؛ حتی اگر به ژاپن هم می‌باختیم نظرم عوض نمی‌شد.

   کیفیت جام‌ملت‌ها نسبت به دوره‌های قبل بیشتر شده؟
صعود تیم‌هایی مثل تاجیکستان و اردن به مراحل حذفی نشانگر کیفیت بالای جام‌ملت‌هاست و این نشان می‌دهد که تیم‌های درجه 2 و 3 آسیا چه پیشرفتی داشته‌اند. ژاپن اوت شده اما حقیقتا هیچ کارشناسی نمی‌تواند بگوید که ژاپن پیشرفت نداشته. تیم‌هایی مثل قطر، استرالیا، عربستان و ازبکستان هم خیلی پیشرفت کرده‌‌اند. ایران از نظر نیروی انسانی و استعداد بهترین کشور در آسیاست. اگر در همه استان‌ها زیرساخت‌های خوبی داشته باشیم، ما هم می‌توانیم به ژاپن برسیم. در کل فوتبال پیشرفت کرده و کیفیت لیگ هم نسبت به قبل بیشتر شده، فوتبال نسبت به دوره ما تاکتیکی‌تر شده و حالا به جزئیات توجه بیشتری می‌شود و تاکتیک‌ها را در تمرین اجرا می‌کنند. به تعویض‌های 2مربی در بازی کره‌جنوبی و عربستان نگاه کنید و همینطور گل‌های دقیقه آخر جام‌ملت‌ها نشانگر پیشرفت فوتبال در آسیاست.

   قطر حریف تیم ملی در نیمه‌نهایی شد. دوست داشتید قطر حریف ایران شود یا ازبکستان؟
من دوست داشتم قطر ببرد. این تیم را راحت‌تر می‌توانیم ببریم. قطری‌ها 4سال پیش تیم بهتری بودند اما به‌دلیل اینکه خیلی استعداد و نیروی انسانی زیادی ندارند، تیم بهتری نسبت به آن دوره که قهرمان شدند، نیستند.

   و پیش‌بینی‌ شما از قهرمان جام‌ملت‌ها؟
ایران و کره‌جنوبی فینالیست می‌شوند و ایران توانایی شکست این کره را دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید