• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38546
+
-

مدیرعامل شهرسالم در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد:

آماده‌باش برای مقابله با بیماری‌های زمستانی

گپ
آماده‌باش برای مقابله با بیماری‌های زمستانی


مجید جباری/ خبر‌نگار
 شنیدنش تلخ است و آزاردهنده؛ اما حقیقت دارد: « ســـالانـــــه4500 تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان می‌دهند.» یعنی روزانه 12نفر فقط به دلیل نفس کشیدن در هوای تهران می‌میرند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) این آمار را اعلام کرده است. همچنین تهران یکی از شهرهایی است که در سال‌های اخیر آمار ابتلا به انواع سرطان در آن جهش زیادی داشته، به همین‌خاطر است که دکترحمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران از راه‌اندازی «مرکز جامع تشخیص و پیشگیری سرطان» تا 6‌ماه آینده خبر می‌دهد. مرکزی که می‌تواند در میان شنیدن انبوهی از اخبار تلخ مرگ‌ومیر ناشی از سرطان، روزنه امیدی برای تهرانی‌ها باشد.

فارغ از اینکه چه عواملی ابتلا به سرطان را در این شهر افزایش داده و باعث این جهش شده، پیشگیری موضوعی است که همواره بر درمان تقدم دارد. با اینکه آنقدر به این موضوع پرداخته شده که تکرارش ممکن است آزار دهنده باشد اما اینکه تهرانی‌ها در محاصره انواع بیماری‌ها قرار دارند باعث می‌شود بازهم پیشگیری را حتی این‌بار با صدای بلندتر تکرار و بر ضرورت راه‌اندازی مراکز درمانی غربالگری سرطان و همچنین کلینیک‌های تخصصی تاکید کنیم؛ موضوعی که شرکت شهرسالم در این زمینه پیشرو شده است.

حال چوبینه، مدیرعامل شرکت شهرسالم از راه‌اندازی «مرکز جامع تشخیص و پیشگیری سرطان» از تحویل ساختمان از سوی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، ظرف 5، 6‌ماه خبر می‌دهد. این مرکز با مشارکت شرکت شهر سالم، سازمان بازنشستگی شهرداری تهران و وزارت بهداشت در حال پیگیری است و تفاهم‌های اولیه با سازمان بازنشستگی شهرداری تهران انجام شده و به محض اینکه ساختمان مورد نظر تحویل داده شود، برای دریافت مجوزهای لازم از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام می‌شود و حداکثر تا 6‌ماه این مرکز جامع درمانی برای ارائه خدمات تخصصی به شهروندان و کارکنان شهرداری به بهره‌برداری می‌رسد.


آمادگی مراکز شهر سالم برای آلودگی هوا
چوبینه همچنین با اشاره به افزایش آلودگی هوا در 6‌ماه دوم سال به ویژه فصل زمستان که به دلیل وارونگی هوا رخ می‌دهد، از آمادگی مراکز درمانی شرکت شهرسالم خبر می‌دهد: «پیشگیری همواره در اولویت ما قرار دارد و این موضوع به زمان مشخصی محدود نمی‌شود. اما شرکت شهرسالم شهرداری تهران، توصیه‌های لازم را از طریق همکاران حوزه بهداشت و پیشگیری در کانال‌ها و سایت‌های مربوط قرار می‌دهد و به اطلاع شهروندان می‌رساند. ضمن اینکه بیشترین ماموریت ما در خصوص همکاران شهرداری تهران است. برنامه‌های آموزشی، پیام‌های بهداشتی و برنامه‌های پیشگیری را ارائه می‌دهیم. اما درباره بحث‌های مربوط به آلودگی هوا، همکاران اورژانس و حوزه درمان شرکت شهرسالم، به نوبت تدابیر لازم را در درمانگاه‌ها به‌کار گرفته‌اند که خدای نکرده اتفاقی برای شهروندان نیفتد. به هر حال مراکز درمانی ما از آمادگی لازم درخصوص ارائه خدمات به همه کسانی که دراین زمینه دچار مشکل یا ناراحتی می‌شوند، برخوردار است.»


توسعه کیفی خدمات درمانی در مراکز شهرسالم
مدیرعامل شرکت شهرسالم توسعه خدمات به لحاظ کیفی و تنوع خدمات را در سطح درمانگاه‌ها ازجمله اقدامات دیگر عنوان می‌کند: «همچنین پزشک‌های متخصص را در گرایش‌های مختلف در مراکز شهر سالم افزایش داده‌ایم که این موضوع در بیشتر مراکز صورت گرفته و مختص منطقه خاصی نیست. مثلا در منطقه14 و 19 که مناطق محروم‌تر تهران هستند، ساعات ارائه خدمات بیشتر شده است. درمانگاه منطقه8 را هم شبانه‌روزی کرده‌ایم. به طور کلی توسعه خدمات در مناطق کم‌برخوردار صورت گرفته که با استقبال مردم همراه بوده است. ساعت کار درمانگاه منطقه19 را هم تا 12شب افزایش داده‌ایم تا مردم و کارکنان شهرداری تهران بتوانند خدمات درمانی و بهداشتی مناسبی تا ساعات پایانی شب دریافت کنند.»

 چوبینه به اقدامات لازم برای جلوگیری از کمبود اقلام پزشکی در مراکز درمانی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اقلام مختلف مصرفی پزشکی مورد نیاز شهروندان و بیماران را خریداری کرده‌ایم که با کمبود مواجه نشویم. از طرفی کمبود کادر پرستاری و دستیاری را که در برخی مناطق به‌خصوص مناطق جنوبی تهران با آن مواجه بودیم با تکمیل کادر پرستاری و دستیاری برطرف کردیم.»

مکث

افزایش خدمات در مناطق محروم تهران



مدیرعامل شرکت شهرسالم با اشاره به همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ایجاد مراکز جدید در مناطق کم‌برخوردار تهران و همچنین توسعه خدمات در این مناطق و دیگر نواحی تهران می‌گوید: «در این زمینه از وزارت بهداشت درخواست‌هایی کرده‌ایم. در منطقه11 که ساختمانی در اختیار ما قرار گرفته و مجوزهای اولیه آن را هم گرفته‌ایم تا یک مرکز درمانی در این منطقه راه‌اندازی کنیم. در این زمینه خوشبختانه مجوزهای اولیه برای راه‌اندازی درمانگاه اخذ شده است، اما ما به دنبال این هستیم تا مجوز راه‌اندازی کلینیک را برای ارائه خدمات تخصصی به شهروندان و کارکنان شهرداری تهران دریافت کنیم. همچنین در شرق تهران به خصوص در منطقه4، شهردار منطقه کمک کرده و ساختمانی را در اختیار ما قرار داده است تا یک مرکز درمانی 6طبقه مقابل ساختمان شهرداری منطقه راه‌اندازی کنیم. در این زمینه نقشه‌های اولیه مورد تایید قرار گرفته و مجوزهای اولیه را هم در حوزه ستادی شهرداری تهران یعنی هیات‌مدیره محترم گرفته‌ایم و کارهای ساخت‌وساز و استحکام بنا را هرچه سریع‌تر انجام خواهیم داد.» چوبینه می‌افزاید:«این اقدامات از گام‌های اولیه امسال بوده است. سال آینده هم گام‌های دیگری را در شرق تهران و در مناطق 4، 8، 13و همچنین در مناطق 9 و 11 برمی‌داریم و در این مناطق خدمات درمانی را در مراکز موجود خواهیم داشت.»

نگاه

افزایش امید به زندگی با غربالگری سرطان
غربالگری سرطان موضوعی است که طی سال‌های اخیر در کشورهای توسعه‌یافته نیز مورد توجه قرار گرفته؛ به‌ویژه از زمانی که شهرهای بزرگ با آلودگی هوا بیشتر از گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند. جالب اینجاست که غربالگری‌های سرطان در چین نشان می‌دهد که آلودگی هوا چه میزان روی افزایش سرطان ریه و ناراحتی قلبی تأثیر گذاشته است. آمار و ارقامی که به‌دست آمده سبب شده تا پزشکان چینی، بهتر و بموقع‌تر نسبت به شناسایی و راه‌های درمانی سرطان اقدام کنند. انجمن آمریکایی انکولوژی بالینی نیز سال گذشته پس از یک‌دوره کامل غربالگری شهروندان نیویورکی، عنوان کرد: تقریبا 25درصد مرگ ومیرها و ابتلا به سرطان ریه ناشی از ذرات معلق آلاینده است. این مسئله کمک کرده تا مراکز درمانی روش‌های پیشگیری را به‌کار گیرند. این در حالی است که غربالگری‌ در دیگر شهرهای بزرگ دنیا نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند منجر به سرطان مثانه شود و پیش از آنکه بیماری به مرحله خطرناک برسد باید اقدامات لازم صورت گیرد. جالب اینکه غربالگری کمک کرده تا شهروندان آفریقایی با درآمد پایین ساکن چند شهر اروپایی، نسبت به زندگی امیدوارتر شوند. درصورتی که پیش از این، شهروندان آفریقایی مبادرت به آزمایش‌های سالانه نمی‌کردند و به نوعی مخفی‌کاری می‌کردند؛ چراکه ترس از عدم‌استخدام در شرکت‌ها را داشته‌اند. مراکز غربالگری هم در اسپانیا، پرتغال و بلاروس باعث شده تا افراد بالای 50سال پیش از آنکه دیر شود برای شناسایی و پیشگیری سرطان اقدام کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید