• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 17 خرداد 1403
کد مطلب : 226862
+
-

راهکار قهرمانی

جام زمستانی

پرسپوليس قهرماني ليگ بيست‌وسوم را در پنجره نقل‌وانتقالات بين 2نيم‌فصل تضمين کرد

تیتر یک
جام زمستانی

بهروز رسایلی-روزنامه‌نگار

کامیابی یا ناکامی هر تیمی در فوتبال ده‌ها دلیل دارد و مسئله ابدا تک‌بعدی نیست. بنابراین اگر پرسپولیس امروز یک‌بار دیگر عنوان قهرمانی لیگ برتر را به‌دست آورده، این موضوع عوامل متعددی دارد که می‌توان هر کدام از آنها را گشود و تشریح کرد؛ از کارآمدی و تجربه بالاتر سرخپوشان تا غفلت رقبا در برخی بزنگاه‌ها و البته درایت کادرفنی و سایر موارد. با این حال، اگر قرار باشد در این مطلب فقط به یک عامل بپردازیم، باید سراغ نقل‌وانتقالات زمستانی برویم؛ پنجره بسیار مهمی که عملا کار را برای پرسپولیس درآورد و باعث شد این تیم با خریدهای جدید، ضمن جبران عقب‌ماندگی‌اش از حریفان، جام را بالای سر ببرد.

   اشتباهی که جبران شد
شاید باورکردنی نباشد، اما عیسی آل‌کثیر طی تنها نیم‌فصل، به مؤثرترین بازیکن فصل سرخپوشان تبدیل شد! آل‌کثیر از زمان بازگشتش به جمع سرخ‌ها روی 11‌گل اثر مستقیم گذاشت؛ 10‌گل زد و یک پاس‌گل داد. بدون تردید جدایی او از پرسپولیس در ابتدای فصل و حضورش در سپاهان، یک انتخاب اشتباه بود که به‌خودش و تیم ضربه زد. عیسی دوران خوبی را در سپاهان پشت سر نگذاشت، اغلب نیمکت‌نشین بود و نهایتا با دلخوری از جمع طلایی‌پوشان جدا شد. او در لیگ برتر تنها 2‌گل برای زردها زد، اما در بازگشت به پرسپولیس عملکردی فوق‌العاده ارائه داد. آمار همه‌‌چیز را در مورد این مهاجم نشان می‌دهد و البته شاید بد نباشد یادی هم کنیم از اظهارنظر نه‌چندان بی‌ربط دانیال اسماعیلی‌فر: «مهم‌ترین لحظه فصل پرسپولیس، گلی بود که عیسی به استقلال خوزستان زد.» منظورش گل سوم و تساوی‌بخش قرمزها در جریان آن کام‌بک تاریخی در ورزشگاه آزادی است؛ گلی که عیسی با کنده‌شدن بموقع از مدافع حریف و زدن ضربه در یک لحظه طلایی به ثمر رساند.

   همه‌‌چیز روشن است
دیگر خرید مؤثر پرسپولیس در زمستان اما اوستون اورونوف ازبکستانی بود؛ بازیکنی که خیلی زیاد در مورد او صحبت شده و همه، همه‌‌چیز را در موردش می‌دانند. پدیده ازبک با به ثمر رساندن 7‌گل و ارسال یک ‌پاس‌گل یکی از مؤثرترین بازیکنان تیم در نیم‌فصل دوم بود. اهمیت مضاعف داستان‌های اورونوف در پرسپولیس به این است که او بازیکن مدنظر استقلال بود، اما بعضی ناهماهنگی‌ها در تیم و البته نظر منفی جواد نکونام منجر به عدم‌جذب این بازیکن و درخشش بسیار مؤثر او در پرسپولیس شد. اورونوف در مسابقه دراماتیک با استقلال خوزستان گل چهارم قرمزها را زد و کام‌بک این تیم را تکمیل کرد.

   سایرین
پرسپولیس در پنجره زمستانی عبدالکریم حسن را هم گرفت؛ بازیکنی با سابقه کسب توپ طلای آسیا که اگرچه در این قواره‌ها ظاهر نشد، اما واقعا مهره بدی برای تیم نبود و حداقل اینکه با حضورش به‌جای علی نعمتی، کیفیت پست مدافع چپ را ارتقا بخشید. محمد خدابنده‌لو را هم باید به این فهرست اضافه کرد؛ هافبکی که هر زمان به بازی گرفته شد عملکرد نسبتا قابل‌قبولی داشت و بسیاری عقیده دارند بیش از اینها می‌توانست بازی کند، اما زیادی پشت خط سروش رفیعی ماند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید