• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
پنج شنبه 17 خرداد 1403
کد مطلب : 226777
+
-

هابل در خواب زمستانی

کارشناسان ناسا در تلاش هستند تا تلسکوپ فضایی هابل را پس از اینکه یک نقص فنی باعث شد به حالت خواب زمستانی برود، به‌کار بیندازند.
به گزارش روزنامه سان، این نقص فنی به‌معنای توقف موقتی رصد کیهان توسط این ابزار پیشرفته است. مدیران ناسا در یک کنفرانس خبری اعلام کردند، تلسکوپ - که به دوربین‌های قدرتمندی مجهز است- از بیش از یک هفته پیش به حالت خواب رفته و این مسئله به‌دلیل یک ژیروسکوپ معیوب رخ داده است. این تلسکوپ دارای ۶ژیروسکوپ است که بخشی از سیستم جهت‌یابی آن محسوب می‌شود، اما تنها از ۳ژیروسکوپ به‌طور همزمان استفاده می‌کند. با این حال، ۳ژیروسکوپ دیگر کار نمی‌کنند و یکی از ۳ژیروسکوپ باقیمانده نیز اکنون دچار نقص شده است.

چرخش
ناسا می‌گوید: «تلسکوپ به‌طور خودکار وارد حالت ایمن شد؛ وقتی یکی از ۳ژیروسکوپ آن خوانش‌های تل‌متری نادرستی را ارائه داد.»
مسئولان اضافه کردند که کنترل‌کنندگان پرواز درحال حاضر سعی دارند راهی برای رفع این نقص پیدا کنند. ژیروسکوپ‌های هابل بخشی از سیستمی هستند که جهت دقیق تلسکوپ را تعیین و کنترل می‌کنند. ناسا می‌گوید: «ابزارهای هابل پایدار هستند و تلسکوپ در وضعیت خوبی قرار دارد.» تلسکوپ در جریان آخرین بازدید فضانوردان در سال‌۲۰۰۹، 6ژیروسکوپ جدید دریافت کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم توضیح داد: «چرخ‌های این دستگاه‌ها با پیگیری چرخش و موقعیت هابل در فضا، تلسکوپ را پایدار نگه می‌دارند و جهت‌گیری صحیح را تضمین می‌کنند.» با این حال، ناسا گفت که این رصدخانه ۳۴‌ساله می‌تواند با یک یا 2ژیروسکوپ سالم نیز به کشف‌های جدید ادامه دهد.

خرابی ژیروسکوپ‌ها
ناسا پیش‌تر توضیح داده بود که ژیروسکوپ‌های هابل ممکن است با گذشت زمان دچار نقص شوند. این موضوع معمولا به‌دلیل فرسایش سیم‌های نازک فلزی (کمتر از قطر موی انسان)، به نام فلکس‌لید که برق را به داخل و داده‌ها را به خارج از مکانیسم منتقل می‌کنند، رخ می‌دهد. هابل تاکنون ۸ژیروسکوپ از ۲۲‌ژیروسکوپ خود را به‌دلیل خوردگی فلکس‌لیدها از دست داده است. مشکل مشابهی در سال ۱۹۹۹ رخ داد وقتی که چهارمین ژیروسکوپ از 6ژیروسکوپ خراب شد، ناسا اعلام کرد: «فضاپیما در حالت ایمن منتظر ماموریت سرویس‌دهی شاتل فضایی بود که یک ‌ماه بعد 6ژیروسکوپ جدید نصب کرد.» هر یک از ۶ژیروسکوپ هابل دارای چرخی است که با سرعت ثابت ۱۹۲۰۰دور در دقیقه می‌چرخد.

این خبر را به اشتراک بگذارید