• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37883
+
-

نخستین‌بار و نه آخرین‌بار

چهره روز
نخستین‌بار و نه آخرین‌بار


بیژن زنگنه، وزیر نفت با صدور حکمی، زهرا گودرزی را به‌عنوان عضو اصلی هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد. این برای نخستین بار در طول سال‎های فعالیت این شرکت است که یک زن به عضویت هیأت‌مدیره آن منصوب می‌شود.

تصمیم وزیر نفت البته دشوار و توأم با ریسک می‌تواند باشد اما زنگنه چنین ریسکی را پذیرفت تا انحصار مردانه بر مدیریت شرکت ملی نفت شکسته شود؛ شرکتی که محل اصلی درآمدهای ارزی دولت است و تمامی پروژه‌های نفت و گازی ایران را کارفرمایی می‌کند. شاید به‌دلیل جایگاه این شرکت در اقتصاد ایران است که زنگنه در حکم صادر شده یادآوری می‌کند: باید دقت فرمایید اکنون که در اجرای سیاست‎های نظام و دولت در ارتقای جایگاه جوانان و زنان در ساختار مدیریتی کشور، به‌عنوان نخستین بانویی که به عضویت مهم‎ترین بنگاه اقتصادی کشور منصوب می‎شوید، مسئولیتی مهم نیز در ارائه الگوی مدیریتی یک خانم متعهد در چنین مسئولیت سنگینی نیز بر عهده خواهید داشت.»

زهرا گودرزی اگرچه نخستین زنی است که چنین مسئولیت مهمی را بر دوش می‌کشد اما پیش از این وزیر نفت مسئولیت قائم‌مقامی‌اش را به یک زن سپرده و راه برای ارتقای جایگاه زنان را در صنعت نفت هموار کرده و البته در این مسیر درنظر گرفتن صلاحیت‌های فنی و تخصصی و تجربه افراد منصوب شده را نمی‌توان نادیده گرفت. گودرزی کارشناس قراردادها و دعاوی خارجی مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران و دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‎الملل از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز از دانشگاه داندی (اسکاتلند) و دکترای حقوق نفت و گاز از دانشگاه تهران است. افزون بر اینکه عضویت در کمیته تهیه و تنظیم قراردادهای جدید نفتی، مذاکره‎کننده ارشد حقوقی در قراردادهای بالادستی، مشاور حقوقی کمیته بازنگری قراردادهای نفتی و دبیر هیأت تطبیق قراردادهای نفتی هم در کارنامه او دیده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید