• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
پنج شنبه 17 خرداد 1403
کد مطلب : 226776
+
-

ساخت پوست مصنوعی برای نخستین‌بار

فناوری
ساخت پوست مصنوعی برای نخستین‌بار

دانشمندان دانشگاه تیسینگوای چین به پیشرفتی در فناوری پوست مصنوعی دست یافته‌اند و نخستین پوست الکترونیکی جهان با معماری سه‌بعدی بایونیک (الگوگیری از سامانه‌ها، ساختارها و سازوکارهای جانداران برای اختراعات فناوری) را توسعه داده‌اند. به گزارش گیزموچاینا، هدف این نوآوری تقلید از قابلیت‌های چشمگیر پوست انسان در درک لمس به‌ویژه برای افراد قطع عضو و روبات‌هایی با قابلیت‌های لمسی پیشرفته است.
 پوست انسان در شبکه‌ای متراکم از سلول‌های تخصصی به نام گیرنده‌های مکانیکی پوشیده شده است. این گیرنده‌ها به‌صورت سه‌بعدی چیده شده‌اند و به ما این امکان را می‌دهند که بین احساسات مختلف مانند فشار، اصطکاک و واکنش با دقت استثنایی تمایز قائل شویم. فناوری کنونی پوست الکترونیکی ضعیف است و قادر به تکرار این درک ظریف و همزمان در سطح فیزیکی نیست. اما این پوست الکترونیکی بایونیک به‌طور دقیق با 3‌لایه مجزا ساخته شده است که ساختار پوست انسان را منعکس می‌کند. اپیدرم: بیرونی‌ترین لایه، شبیه بافت سطح پوست انسان. درم: لایه میانی که اکثر سنسورها و مدارها در آن قرار دارند. بافت زیر جلدی: لایه زیرین که بافت زیرین پوست انسان را تکرار می‌کند.
با ترکیب این پوسته الکترونیکی سه‌بعدی با الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین عمیق، تیم تحقیقاتی به یک شاهکار قابل توجه دست یافته است. ایجاد آنها نه‌تنها می‌تواند لمس را درک کند، بلکه مدول‌(سفتی) و انحنای اصلی (شکل) یک جسم را از طریق تماس ساده تجزیه و تحلیل می‌کند. این تحقیق پیشگامانه با عنوان «پوست الکترونیکی با معماری سه‌بعدی که از حس مکانیکی انسان تقلید می‌کند» در مجله علمی معتبر ساینس منتشر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید