• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36532
+
-

سرنوشت انتخابات کنگره در گرو‌ آرای خاموش

دمکرات‌ها و جمهوریخواهان طی هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند افرادی را که معمولا رأی نمی‌دهند، برای شرکت در انتخابات ترغیب کنند

گزارش
سرنوشت انتخابات کنگره در گرو‌ آرای خاموش


هفته‌ها تقلای 2 حزب دمکرات و جمهوریخواه آمریکا برای کشاندن مردم به پای صندوق‌های رأی تا ساعاتی دیگر به پایان می‌رسد تا رأی‌دهندگان آمریکایی تعیین کنند آیا با ادامه سیاست‌های دولت دونالد ترامپ موافق هستند یا خیر.

انتخابات کنگره آمریکا که متشکل از 2 مجلس نمایندگان با 435کرسی و مجلس سنا با 100کرسی است، فردا در سراسر این کشور برگزار می‌شود. این انتخابات که هر 2 سال یک‌بار برگزار می‌شود، فرصتی به مردم آمریکا می‌دهد که در میانه دوره چهارساله هر کدام از روسای جمهوری آمریکا نشان دهند با سیاست‌های موجود موافق هستند یا خیر. به همین دلیل است که انتخاباتی را که در نیمه راه دوره ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود «انتخابات میان‌دوره‌ای» می‌نامند و به آن به چشم یک همه‌پرسی در مورد سیاست‌های حزب حاکم و رئیس‌جمهوری می‌نگرند که در قدرت است.

نگاهی به آمار دوره‌های مختلف برگزاری انتخابات در آمریکا نشان می‌دهد، همیشه دولتی که در قدرت بوده و کنگره را هم در دست داشته، اغلب در انتخابات میان‌دوره‌ای دست‌کم کنترل مجلس نمایندگان را از دست داده است. تحلیلگران آمریکایی 2 دلیل عمده را برای این تغییر رویکرد ذکر کرده‌اند؛ اول اینکه، هواداران حزب پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری تحت‌تأثیر فضای غالب سیاسی به نفع خود، در انتخابات شرکت نمی‌کنند. دوم اینکه حزب بازنده در انتخابات ریاست‌جمهوری در بسیج هواداران خود و گروه ناراضیان معمولا موفق عمل کرده و پیروز انتخابات می‌شود. اما فارغ از اینها، مشکل بزرگ‌تر برای 2 حزب عمده آمریکا در انتخابات کنگره، میزان مشارکت پایین مردم بوده است. بررسی آمار منتشرشده از سوی نهادهای مجری انتخابات در آمریکا نشان می‌دهد، معمولا میزان مشارکت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بین 20تا 25درصد کمتر از میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری است. این موضوع در انتخابات امسال بیش از گذشته مورد توجه هر 2حزب قرار گرفته است. با توجه به مشارکت 60درصدی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال 2016، پیش‌بینی می‌شد که مشارکت در انتخابات امسال حدود 35درصد باشد. این به‌معنای وجود حدود 65درصد آرای خاموش در آمریکاست. هر 2حزب تلاش کرده‌اند با استفاده از ابزارهایی این آرای خاموش را به پای صندوق‌ها بکشانند.


ورود اوباما به جدال انتخاباتی
2سالی که از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد، یکی از پرحاشیه‌ترین و پرتنش‌ترین دوره‌های ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا بوده است. فاصله میان دیدگاه‌های موافقان و مخالفان دونالد ترامپ آنقدر زیادشده که بسیاری معتقدند جامعه آمریکا اکنون به یک جامعه کاملا دوپاره تبدیل شده است. در چنین فضایی، مخالفان ترامپ یعنی دمکرات‌ها که هنوز زخم شکست سنگین و غیرقابل‌ پیش‌بینی انتخابات ریاست‌جمهوری را بر تن دارند، از ماه‌ها قبل برای کنترل مجلس نمایندگان خیز برداشتند تا شاید لااقل بتوانند گلوگاه قانونگذاری را در آمریکا در اختیار بگیرند. ترامپ پیش از دیگران متوجه این خطر بود و از همان ابتدای آغاز مبارزات انتخاباتی، خود وارد میدان شد و به نفع نامزدهای جمهوریخواه در ایالت‌های مختلف به سخنرانی پرداخت. او می‌دانست درصورتی که دمکرات‌ها بر مجلس نمایندگان مسلط شوند، حتی ممکن است آغازگر روند قانونی برای استیضاح او باشند.

در جناح مقابل، زمانی که اوباما یکه‌تازی ترامپ را در جلب آرای مردم دید، سنت‌شکنی کرد و خود وارد میدان سیاست شد. او در سخنرانی های متعدد ازهواداران حزب دمکرات خواست در روز رأی‌گیری از خانه بیرون بروند و رأی دهند. انتخابات امسال کنگره، بیش از هر چیز صحنه رویارویی اوباما و ترامپ است و پیروزی هر یک از 2حزب دمکرات و جمهوریخواه در انتخابات پیش رو را باید پیروزی یکی از این 2نفر در برابر دیگری دانست.


سلبریتی‌های سیاسی
سلبریتی‌های دنیای سینما و موسیقی در آمریکا امسال به شکل بی‌سابقه‌ای به عرصه سیاست قدم گذاشتند و برای جلب مشارکت مردم به‌خصوص جوانان و نوجوانان برای حضور در انتخابات فعال شدند. امروز 50نفر از بازیگران سینما، کمدین‌ها و چهره‌های شاخص کلیپ‌های ویدئویی در یوتیوب قرار است در یک برنامه زنده 2ساعته که به‌صورت آنلاین پخش می‌شود، در کنار هم حضور پیدا کنند و از رأی‌دهندگان آمریکایی بخواهند پای صندوق‌ها حاضر شوند. پیش از این چهره‌های شاخصی همچون تیلور سوئیفت، برد پیت و لئوناردو دی‌کاپریو با انتشار پست‌های ویدئویی در توییتر و اینستاگرام از جوانان و نوجوانان خواسته‌اند نسبت به سرنوشت‌شان بی‌تفاوت نباشند و در رأی‌گیری شرکت کنند. از آنجا که تمایل بیشتر چهره‌های مطرح سینما و موسیقی به سمت تفکرات چپ و لیبرال سیاسی است، دعوت آنها برای رأی‌دادن به نفع نامزدهای حزب دمکرات بوده است. فعال‌کردن این چهره‌ها در واقع ابتکار دمکرات‌ها بود و جمهوریخواهان در این زمینه از رقبای خود عقب افتادند.


جنگ گفتمان‌ها
استفاده دمکرات‌ها از کاریزمای اوباما و ابتکار عمل در به میدان کشاندن سلبریتی‌ها مهم‌ترین ابزار آنها در جلب آرای خاموش بوده اما در سوی دیگر میدان، ترامپ به شیوه خود نبض آرای مردمی را در دست گرفت. او تلاش کرد ماجرای ورود مهاجران به خاک آمریکا را به یک مسئله امنیت ملی تبدیل کند و از این طریق آرای مردمی را به سبد جمهوریخواهان بریزد؛ شیوه‌ای که پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق نشان داده بود. ترامپ حرکت گروه چندهزار نفری فقرا از هندوراس به سمت مرزهای آمریکا را تهدیدی علیه خاک آمریکا دانست و اعلام کرد با اعزام نیروهای ارتش به مرز، جلوی آنها را خواهد گرفت. در سوی دیگر، دمکرات‌ها که بر بازگرداندن بیمه درمانی همگانی متمرکز شده بودند، زمانی که واکنش مردم به فضای ایجاد شده از سوی ترامپ را دیدند، ترجیح دادند به تقابل با او روی آورند. به همین دلیل اوباما در چندین سخنرانی تلاش کرد ادعاهای ترامپ را دروغین بخواند و تأکید کند که خطری از سوی مهاجران، آمریکا را تهدید نمی‌کند؛ چرا‌که این افراد هفته‌ها با مرز فاصله دارند و همچنان در خاک مکزیک سرگردان هستند. ترامپ طی هفته‌های اخیر نشان داده که هنوز توانایی هدایت گفتمان پوپولیستی در جامعه آمریکا و در نتیجه توانایی بسیج آرای مردمی را دارد.


دعوت خانه به خانه
دعوت از مردم برای حضور در انتخابات چه در سطح محلی و چه در سطح ملی، یکی از شیوه‌های سنتی در آمریکا بوده است. در بسیاری از ایالت‌ها، نامزدهایی که با حمایت جوانان وارد عرصه سیاست می‌شوند و توانایی تبلیغات گسترده همچون نامزدهای شاخص را ندارند، از این شیوه استفاده می‌کنند. امسال دعوت خانه به خانه با حضور چهره‌های مطرح سیاسی ازجمله برنی سندرز، نامزد رقیب هیلاری کلینتون در انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها در سال 2016 همراه بود. تجربه انتخابات سال‌های گذشته نشان داده این شیوه همچنان در آمریکا یکی از شیوه‌های مؤثر است. دمکرات‌ها امسال در استفاده از این ابزار نیز در مقایسه با جمهوریخواهان موفق‌تر عمل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود آرای بیشتری از این ناحیه به‌دست آورند.



جوانان؛ تعیین‌کننده انتخابات

انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، سنت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای را به چالش کشیده ‌و حالا همه، چشم‌انتظار ایفای نقشی پررنگ‌ از سوی جوانان هستند. به‌صورت سنتی، انتخابات میان‌دوره‌ای، رأی‌دهندگان مسن و عموما سفیدپوست مرد را پای صندوق‌های رأی می‌کشاند اما بلایی که ترامپ بر سیاست آمریکا آورده، جوانان را به فکر مشارکت بیشتر انداخته است. به گزارش سی‌ان‌ان‌، بسیاری از جوانان در آمریکا خودشان را مقصر انتخاب ترامپ می‌دانند و معتقدند که نسل آنها با کم‌کاری، عرصه را به ترامپ سپرده است.

هم‌اکنون فضا بین جوانان آمریکا اینگونه است که شرکت‌نکردن در انتخابات و اهمیت‌ندادن به آن، نوعی شرمساری به همراه دارد. نتایج نظرسنجی‌هایی هم که در روزهای اخیر انجام شده، نشان می‌دهند که انرژی فراوان رأی‌دهندگان جوان، حالا دیگر بخشی تعیین‌کننده از انتخابات خواهد بود. مهم‌ترین نظرسنجی را مؤسسه سیاست هاروارد انجام داده که نتایج جالبی از دل آن بیرون آمده است. جامعه هدف این نظرسنجی، افراد 18 تا 29ساله هستند و نتیجه کلی آن هم این است که نسبت به 2 انتخابات میان‌دوره‌ای 2010 و 2014 افراد جوان بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد. در واقع 40درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفته‌اند که در انتخابات سه‌شنبه «قطعا شرکت می‌کنند».

نتایج این نظرسنجی را، آمار اعلام‌شده در تقریبا همه ایالاتی که رأی‌گیری زودهنگام در آنها شروع شده، تأیید می‌کند. برای نمونه، در نوادا، تعداد افراد زیر 30سالی که رأی داده‌اند، 5برابر دوره پیش بوده است. تام بوینر، استراتژیست دمکرات که شرکت زیرنظرش تارگت‌اسمارت آرای زودهنگام را بررسی می‌کند، درباره حضور جوانان در انتخابات میان‌دوره‌ای به هیل گفته است: «رأی‌دهندگان زیر 30سال، از هر گروه دیگری فعال‌تر هستند. بسیاری از این افراد جوان، برای نخستین‌بار است که در انتخابات شرکت می‌کنند.» برنده اصلی حضور پررنگ جوانان در انتخابات، دمکرات‌ها هستند. به‌صورت سنتی، جوانان، زنان و اقلیت‌ها گرایش بیشتری نسبت به دمکرات‌ها دارند. به‌گزارش سی‌ان‌ان، به همین‌ خاطر است که دمکرات‌ها، روی آرای جوانان حساب باز کرده‌اند. بخشی از استراتژی انتخاباتی آنان این است که جوانان را متقاعد کنند که با آرای آنها، می‌توانند اکثریت را در کنگره به‌دست آورند و در نتیجه با آن دسته از سیاست‌های دولت ترامپ که با آنها موافق نیستند، به مخالفت برخیزند.

سرآمد دمکرات‌ها برای ایجاد این فضا، البته باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست. او از زمانی که ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کرده، بیشتر از سیاستمداران دمکرات دیگری، جوانان را به شرکت در انتخابات تشویق کرده است. با نزدیک‌شدن به انتخابات، ‌اوباما هم فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را موازی با انتقادهایش از ترامپ افزایش داده است. او که این انتخابات را «مهم‌ترین انتخابات عمرش» خوانده، سپتامبر، در یک سخنرانی تاریخی در ایلینویز از مردم آمریکا خواست به جای گله‌کردن، رأی بدهند. او گفت: «من اینجا هستم تا بگویم رأی بدهید، چون دمکراسی ما به آن وابسته است... سرتان را در شن فرو نبرید. گله نکنید. رأی بدهید... اگر رأی بدهید، ‌این قدرت را دارید که رفتن به دانشگاه را راحت‌تر کنید و تیراندازی در مدارس را سخت‌تر کنید. اگر رأی بدهید، قدرت این را دارید که بیمه سلامت یک خانواده را حفظ کنید... باید رأی بدهید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید