• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 8 دی 1402
کد مطلب : 213821
+
-

آرای میلیونی تهرانی‌ها و مسئولیت سنگین‌ مدیریت شهری

آرای میلیونی تهرانی‌ها و مسئولیت سنگین‌ مدیریت شهری

عبدالمطهر محمدخانی-سخنگوی شهرداری تهران

طرح من‌شهردارم2 برای دومین سال پیاپی اجرا شد تا مجددا برای پروژه‌های محلی، مشارکت مردم را داشته باشیم اما چند نکته در این خصوص حائز اهمیت است.
1 مشارکت تهرانی‌ها در دومین دوره «من شهردارم» از یک میلیون نفر گذشت. نصاب قابل‌توجهی که نمودار روشنی از دغدغه‌ها برای توسعه و پیشرفت پایتخت است. از این منظر، آمار قابل مقایسه‌ای با دیگر بسترهای مشارکت عمومی شهروندان در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی است. این مشارکت سنگین اما مسئولیت‌های بدنه اجرایی و مجموعه مدیریت شهری را سنگین‌تر از گذشته کرد. حفظ اعتماد مردم از کسب اعتماد آنها دشوارتر است وچاره‌ای جز خدمتگزاری نیست.
2 «جمهوریت» مهم‌ترین رکن نظام اسلامی است؛ نص صریح اصل پنجاه‌وششم قانون اساسی تک‌تک شهروندان را حاکم بر سرنوشت اجتماعی خود می‌داند. زمینه مشارکت مردم اما در اداره اجتماع باید فراهم شود. انتخابات یکی از بسترهای نقش‌آفرینی آنها در تعیین سرنوشت سیاسی است. «من شهردارم» در بستر همین ایدئولوژی متولد شد؛ طرحی که مهم‌ترین سند اداره پایتخت یعنی بودجه سالانه را به اختیار شهروندان می‌سپارد. حالا همه تهرانی‌ها می‌توانند تنها با استفاده از یک تلفن همراه، اولویت‌های توسعه و پروژه‌های محلی را تعیین کنند.
3 تحصیل «اعتماد» جز با «مشارکت» شدنی نیست. نمی‌توان همراهی افکار عمومی را بدون دخالت دادن آنها در اداره شهر به‌دست آورد آن هم در چنین شرایطی؛ وقتی شهروندان روزانه زیر بمباران انبوه تولیدات مأیوس‌کننده برخی رسانه‌ها قرار دارند. مهم‌ترین خط قرمز دشمنان امروز، سرزندگی ایرانی‌هاست. آنها با امید و اعتماد مشکل دارند. برای همین از هیچ تلاشی برای گسترش نومیدی و بی‌اعتمادی مضایقه نخواهند کرد. اصل این ایده مشارکت شهروندان در اداره شهر است. وقتی اختیار هزینه‌کرد بودجه‌های سالانه مستقیما در اختیار مردم باشد، وقتی اجرای پروژه‌ها درست مطابق آرای آنها پیش چشمانشان باشد، وقتی ساکنان پایتخت روی زمین نتیجه رأی و مشارکت سیاسی خود را ملاحظه کنند، اعتماد هم ساخته خواهد شد. توده‌های افکار عمومی باید به این باور برسند که استفاده از حضور آنها در صحنه‌های مختلف «نمایشی» نیست.
4 نه‌فقط پروژه‌های کوچک‌مقیاس و محلی بلکه امسال برای نخستین بار کلان‌مسائل شهرداری تهران نیز به رأی عمومی گذاشته شد. حالا مردم می‌توانند علاوه بر تعیین اولویت‌های هزینه‌کرد بودجه‌ محله‌ها، برای طرح‌های کلان مدیریت شهری نیز اظهارنظر کنند. ابتکار جالب دیگر دومین دوره طرح «من شهردارم» سؤالی بود که از همه شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شد: «شما برای حل مشکلات و مسائل تهران چه کار می‌توانید انجام دهید؟» این یعنی مشارکت تنها برای کسب رأی نبود. توسعه شهر بدون مشارکت شهروندان امکان‌پذیر نیست. تجربه 5دهه گذشته نشان می‌دهد هرجا توده‌های مردم وارد صحنه شدند، کار سامان یافته است. مدیریت شهری به‌همین‌خاطر روی توان تک‌تک تهرانی‌ها برای عمران و آبادانی شهر حساب می‌کند.
5  8800میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های توسعه محلی در بودجه سال آینده درنظر گرفته شده است، تقریبا 2برابر پارسال. به‌علاوه شهروندان می‌توانند به‌صورت کاملا برخط روند پیشرفت هرکدام از پروژه‌های منتخب را پیگیری و رصد کنند. بالغ بر 80درصد پروژه‌های منتخب سال گذشته نیز تکمیل و تحویل شهروندان شده است. گزارش‌دهی مداوم از روند اجرای طرح‌ها و عملکرد شفاف ضروری است. آرای میلیونی تهرانی‌ها حالا مسئولیت همه را سنگین‌تر از گذشته می‌کند. چاره‌ای جز تداوم خدمتگزاری برای حفظ اعتماد مردم وجود ندارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید