• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216184
+
-

آشنایی با آرای متفکران درباره هنر

معرفی کتاب
آشنایی با آرای متفکران درباره هنر

مجموعه «آشنایی با آرای متفکران درباره هنر» به نویسندگی مرحوم محمد مددپور با طرح جلدی جدید در انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم رسید. این مجموعه 5 جلدی در جلد اول به «هنر و زیبایی در نظر متفکران شرق» جلد دوم «هنر و زیبایی در نظر متفکران یونان و روم» جلد سوم و چهارم به «هنر و زیبایی نزد متفکران مسیحی و مسلمان» و در جلد پنجم به «آرای متفکران جدید: مدرن و پست‌مدرن» می‌پردازد. نخستین جلد این مجموعه برای آشنایی مخاطبان شیفته هنر و تاریخ زیبایی‌شناسی با حقیقت هنر و سرمشق‌های اصلی هنری هر دوره تاریخی نگارش شده است.
 در دومین جلد، مددپور در 4 فصل به «فرهنگ متافیزیکی هنر یونانی و رومی»، «تاریخ فلسفه هنر یونانی و رومی»، «هنر در نظر فیلسوفان کلاسیک یونان» و «فلسفه هنر در دوران انحطاط فلسفه یونانی» پرداخته است.
جلد سوم و چهارم شامل ۸فصل در 2بخش کلی است و به نقد و بررسی تاریخی هنر و زیبایی در نظر متفکران مسیحی و مسلمان می‌پردازد. جلد پنجم و پایانی این مجموعه هم برای آشنایی مخاطبان شیفته هنر و تاریخ زیبایی‌شناسی با حقیقت هنر و سرمشق‌های اصلی هنری هر دوره تاریخی فراهم شده است. هر 5 جلد به تازگی در انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم رسیده و با طراحی احسان حسینی، طرح جلد هر 5 نسخه تغییر یافته است.
در بخشی از کتاب آشنایی با آرای متفکران درباره هنر می‌خوانیم:« با نهضت رنسانس عهد و دوره‌ای دیگر از ادوار تاریخ تفکر و هنر آغاز می‌شود؛ موقف و میقات دوره جدید
غیر از موقف و میقات عالم و تاریخ مسیحیت و اسلام است. چنانکه حکمای اُنسی اسلام گفته‌‌اند: «حقیقت را به هر دوری ظهوری است» و با هر ظهور و حضور، خفا و غیبتی همراه است. خفا و غیبت دوره جدید رجوع به اسم آن حقیقت الهی دارد که در تاریخ صدر اسلام و قرون کهن مسیحی بر جهان نور افکنده بود و حضرت مسیح(ع) و حضرت محمد(ص) مظهر تام و تمام آن بودند؛ البته هر چه تاریخ اسلام و مسیحیت جلوتر آمده‌اند، از حقیقت نور مسیحایی و محمدی دور شده و ظلمت پوشیدگی حقیقت به سراغشان آمده است و ظهور وقایع هنری آن دو رجوع به اسم اجلال و اضلال و حجاب حق تعالی پیدا کرده است؛ بنابراین وقتی که حقیقت قدسی تمدن دینی قرون آغازین اسلامی و مسیحی پنهان می‌شود، اسم دیگری به ظهور می‌آید و انسان مظهر اسم جدیدی قرار می‌گیرد. جلد اول این مجموعه با قیمت 245هزار تومان، جلد دوم با قیمت 195هزار تومان، جلد سوم و چهارم با قیمت 245هزار تومان و جلد پنجم با قیمت 345هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید