• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33496
+
-

چگونه سالمندان شاد داشته باشیم

ایجاد بستر مناسب برای حضور اجتماعی، مشارکت و نشاط و تفریح سالمندان، عمر مفید آنها را افزایش می‌دهد

گزارش
چگونه سالمندان شاد داشته باشیم

شیما شاهین فر| قزوین خبرنگار:

در حالی که کنار هم، روی پله‌های حاشیه پارک ملت نشسته‌اند و با چشم‌هایشان بازی کودکان را تماشا می‌کنند، گاهی نیز جملاتی به زبان می‌آورند. کوتاه صبحت می‌کنند و بیشتر به دوردست‌ها خیره می‌شوند. اغلب آن‌ها عصا به دست هستند و دیگران نیز آرام و شمرده دانه‌های تسبیح را جابه‌جا می‌‌کنند. هیچ کدام عجله‌ای برای رفتن ندارند و پرحوصله به نظر می‌آیند. 


سالمندان 10 درصد افراد استان را تشکیل می‌دهند

به گفته «علیرضا وارثی»؛ مدیرکل بهزیستی استان، تعداد سالمندان قزوینی که در بهزیستی پرونده دارند، ۱۰ هزار و ۸۲۳ نفر است که ۵ هزار و ۷۲۸ نفر آن‌ها زن و ۵ هزار و ۹۵ نفر آن‌ها مرد هستند. 

 او ادامه می‌دهد: تعداد مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمند در استان قزوین ۷ و مراکز روزانه ۴ باب است و یک مرکز هم در امر ویزیت در منازل فعالیت می‌کند. 
اگرچه سالمندان قزوینی 10 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌‌دهند. 


انزوا یا آرامش؟

به گفته یک روان‌شناس، تنها گذاشتن این افراد به بهانه حفظ آرامش در این سن، نه تنها نمی‌تواند مشکلات آن‌ها را بکاهد، بلکه زمینه بروز احساساتی نظیر افسردگی، اضطراب و ترس از تنهایی را در آن‌ها تشدید می‌کند. «محمد قلی خانی»؛ با اشاره به این که بهترین روش برای ایجاد نشاط و پویایی در زندگی سالمندان، وارد کردن آن‌ها به جامعه بدون استرس است، توضیح می‌دهد: این که سالمندان در این سن به آرامش نیاز دارند، به مفهوم طرد کردن آن‌ها از جمع‌های خانوادگی نیست، بلکه باید آن‌ها را ازموقعیت‌های پر چالش و استرس‌زا دور کرد. در سنین بالا اغلب سالمندان نیازمند حمایت خانواده هستند و عمده‌ترین ترس آن‌ها نیز قرار گرفتن در انزواست.


تأمین نیازهای اجتماعی سالمندان

او با تأکید بر این‌که نیازهای قشر سالمند تنها به خانواده محدود نمی‌شود، اضافه می‌کند: متأسفانه دیده می‌شود نگاه بخش زیادی از افراد جامعه به سالمندان، نگاهی توأم با بی‌تفاوتی است، چرا که باور دارند، این قشر عمر خود را کرده‌اند و در این سنین باید در گوشه خانه در انتظار مرگ بنشینند. اما به طور قطع این باور غلطی است و سالمندان هم به اندازه همه افراد دیگر حق حیات همراه با نشاط و شادمانی دارند. از این جهت باید پذیرفت سالخوردگان کانون تجربه و اطلاعات هستند و استفاده از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و وارد کردن آن‌ها به عرصه مسائل روزمره زندگی، می‌تواند ضمن بهره‌وری از تجارب و اندیشه‌های آن‌ها، گرد رخوت و کسالت را از روحیه آن‌ها پاک کند و شادی دوباره را به زندگی این عزیزان بازگرداند.

این روان‌شناس با اشاره به زمینه روانی بسیاری از بیماری‌های سنین سالمندی، توضیح می‌دهد: بیماری‌های متعددی مانند دیابت، قلبی و عروقی، سکته، فشار خون و... همه با وضعیت روحی سالمندان در ارتباط است. از این‌رو ایجاد بستر مناسب برای حضور اجتماعی، مشارکت، نشاط و تفریح سالمندان ضمن کاهش سرانه بسیاری از بیماری‌ها، می‌تواند عمر مفید آن‌ها را افزایش دهد.جامعه سالمندان در قزوین نیازهای مختص به خود را دارد و با توجه به پدیده پیری جمعیت که کارشناسان مدام در مورد آن هشدار می‌دهند، در آینده این نیازها دوچندان خواهند شد. نیازهای سخت‌افزاری که بر ضرورت مناسب سازی شهری تأکید می‌کند و نیازهای نرم‌افزاری که ریشه در فرهنگ و آموزش‌های اجتماعی دارد. به هرحال همه این اتفاق‌ها مستلزم پذیرش جامعه سالمندان به عنوان گروهی ذی‌حقوق است تا از این رهگذر با تغییر رویکرد، به عدالت اجتماعی برای حمایت از این قشر دست یابیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید