• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32265
+
-

تکمیل شهر آفتاب و بزرگ‌ترین باغ ایرانی در بوستان ولایت

معماری
تکمیل شهر آفتاب و بزرگ‌ترین باغ ایرانی در بوستان ولایت

تاریخ ثابت کرده که تداوم رابطه بین ملت‌ها از طریق سیاست امکان‌پذیر نخواهد بود بلکه فقط فرهنگ و هنر می‌توانند باعث تداوم رابطه بین ملت‌ها شوند. به گزارش همشهری، این بخشی از جملات نشست خبری برنامه طراحی با گفت و شنود- راهکارهای معماری بود که توسط شرکت معماری آلمانی GMP و با حمایت سفارت آلمان و همکاری فصلنامه معماری و ساختمان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

شهر آفتاب؛ شهر نمایشگاهی بین‌المللی خاورمیانه
محمد رئوف‌قادری، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب


اکنون حدود 80درصد از زیرساخت‌های پروژه شهر آفتاب انجام شده و فقط 20درصد آن باقی مانده است. این پروژه دارای 3 فاز است که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم و سوم با 150هزار مترمربع فضای نمایشگاهی قرار است در آینده به بهره‌برداری برسد و به بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی بین‌المللی خاورمیانه تبدیل شود که فقط مرکز نمایشگاهی نخواهد بود، بلکه به یک شهر نمایشگاهی و محلی برای حضور مراکز خدماتی، تجاری، تفریحی، اقامتی و... تبدیل خواهد شد و طبق تفاهمنامه‌ای که بین مدیر نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، مدیر نمایشگاه بین‌المللی سئول، شهرداری تهران و وزارت کشور منعقد شده قرار است مرکز نمایشگاه‌های پربازدید تهران نیز به شهر آفتاب منتقل شوند.


مجموعه بوستان ولایت به بزرگ‌ترین پارک ایرانی تبدیل می‌شود
روفسور فولکین مارگ، مدیر شرکت GMP و مشاور بین‌المللی طراح


شرکت ما در کشورهای بسیاری پروژه‌های معماری اجرا کرده است، ولی تجربه به من ثابت کرده همیشه در کشورهایی که تاریخی غنی مثل ایران دارند، پروژه‌های معماری بسیار موفق‌تر عمل خواهد کرد. نخستین تجربه و همکاری ما با معماران ایرانی در پروژه شهر آفتاب تهران بود که از لحاظ رعایت استانداردهای جهانی، تجربه بسیار موفقی به شمار می‌رفت. فاز اول آن با 30هزار مترمربع فضای نمایشگاهی اجرا شده است و اجرای فازهای بعدی در آینده نزدیک با استاندارد بین‌المللی انجام خواهد شد. به علاوه ما با همکاری بنیاد معماری میرمیران به‌منظور نزدیک کردن فرهنگ و زبان مشترک بین معماران ایرانی و آلمانی، کارگاه معماری باغ شهر تهران را با حضور دانشجویان معماری هر دو کشور برگزار کردیم که نتیجه آن انجام پروژه معماری در نخستین و بزرگ‌ترین فرودگاه ایران به نام قلعه مرغی (که هم‌اکنون بخشی از آن به بوستان ولایت تبدیل شده است) در زمینی به اندازه 300هکتار است که 30برابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت دارد و قرار است به بزرگ‌ترین باغ یا پارک ایرانی تبدیل شود و چون در جنوب شهر تهران واقع شده دارای اهمیت بسزایی است. در ایده اولیه طرح از سرمایه‌گذاری خصوصی برای  ایجاد پارک استفاده خواهد شد.

معماری؛ زبان مشترک بین ایران و آلمان
حمید میرمیران، رئیس بنیاد معماری میرمیران و مشاور محلی طرح


 اکنون ما در شرایط سخت اقتصادی و تحریم هستیم، ولی شرکت GMP مانند خود ما که به ریشه‌هایمان ایمان راسخ داریم کنار ما ایستاده است و مانند برخی شرکت‌های بین‌المللی خارجی ما را ترک نکرده و به همکاری پروژه‌های معماری در ایران ادامه می‌دهد که جای تشکر دارد. ما مدت 10سال با شرکت GMP در چند پروژه معماری شهری همکاری داشتیم که بیشتر فنی بود تا محتوایی، ولی متوجه شدیم علاوه بر زبان تکنیکال از لحاظ محتوایی هم زبان مشترکی در معماری داریم که به‌نظرم بسیار باارزش آمد. این زبان مشترک درک متقابلی بین فرهنگ 2 کشور به‌وجود می‌آورد که باعث می‌شود کشورها به هم نزدیک شوند و در نتیجه اثری معماری به‌وجود بیاید که رد پای فرهنگ ایران و آلمان در آن دیده می‌شود. 

سیاست خارجی نیازمند فرهنگ است
میشائیل کلور-برشتولد، سفیر آلمان


لازم است نگاه خود را از سیاست خارجی کلاسیک به چپ و راست برگردانیم. به نگاهی نیاز داریم که ابعاد فرهنگی را هم دربر‌گیرد. مردم امید و آرزوهای خود را دارند. این بُعد هم باید در سیاست خارجی به منصه ظهور درآید. هر سیاستی از انسان‌ها شروع می‌شود و سیاست خارجی هم از این قاعده مستثنا نیست. سابقه طولانی روابط میان کشورهای ما، مدام به ما یادآور می‌شود که آلمانی‌ها و ایرانی‌ها در این فضای خلاقیت به خوبی با هم روبه‌رو می‌شوند و سابقه‌ای طولانی در تبادل هنر و اندیشه دارند و البته اثبات این ادعا فقط نمونه‌ دوستی میان گوته و حافظ و عشق مشترک آنها به شعر نیست و معماری هم نمونه‌ای برای این ادعاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید