• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3201
+
-

انتقال آب خزر به سمنان علمی نیست

کارشناسان معتقدند هیچ دلیل علمی‌ای برای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان وجود ندارد

آب خزر
انتقال آب خزر به سمنان علمی نیست

ستاره حجتی :  استاندار سمنان در حالی هفته گذشته از اعلام آمادگی برای انتقال آب خزر به سمنان برای توسعه صنعتی این استان خبر داد که بسیاری از کارشناسان آب و امنیت آبی این اقدام را نه اجرایی می‌دانند و نه بر اساس الگوهای توسعه پایدار. صابر معصومی، کارشناس ارشد امنیت آبی از دانشگاه ایست انگلیا در لندن، در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را بررسی می‌کند.

به نظر شما اجرای طرح انتقال آب از خزر به سمنان درست است؟

طرح‌های انتقال آب از چند زاویه زیست محیطی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بررسی می‌شوند. فقط از جنبه زیست محیطی بسیاری از متخصصان سال‌هاست با دلایل متقن و مثال‌های جهانی با طرح‌های انتقال آب بزرگ‌مقیاس مخالفند. در واقع از منظر علمی هم اگر ما با وجود محدودیت‌های طبیعی، بیلان تولید و مصرف منابع و وضع اجتماعی-اقتصادی یک منطقه اقدام به توسعه آن کرده و جمعیت آن را افزایش داده‌ باشیم ، امروز نباید محیط زیست را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهیم و با آن وارد چانه‌زنی شویم. این رویه و روش مدیریتی، نادرست است و عوارض آن را نسل‌های بعد باید بپردازند.

اگر فرض را بر این بگذاریم که مشکلات محیط زیستی هم وجود نداشته باشد، آیا این طرح از جنبه اقتصادی توجیه دارد؟

همانطور که درباره طرح انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه هم مطرح بود، تخصیص هزینه سرسام‌آور چنین پروژه‌هایی با بهبود اقتصاد غیروابسته به آب، بهبود مدیریت آب و تقویت منابع تولید آب جنگل‌ها در بلندمدت بازده بیشتری خواهد داشت. در زمانی که بحران آب جزو دغدغه‌های اصلی همه شهروندان کشور محسوب می‌شود، تخریب منابع زیستی برای افزایش درآمد و رفاه معنی‌ای غیر از افزایش تنش ندارد.

در واقع شما معتقدید طرح انتقال آب خزر، تخریب محیط زیستی است؟

بله. اما علاوه بر آن، چنین طرح‌هایی منجر به افزایش پیچیدگی‌ها در مدیریت منابع زیستی کشور هم خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید