• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 30 آبان 1402
کد مطلب : 209836
+
-

آماده باش تهران در برابر باران

شهرداری‌ به‌دلیل پیش‌بینی باران و برف نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورد

گزارش
آماده باش تهران در برابر باران

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

باران و برف بالاخره به تهران رسید و روز گذشته اهالی پایتخت شاهد احاطه کوه‌های شهر در میان مه و ابر بودند. باتوجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، شهرداری‌های مناطق شمالی تهران به‌دلیل کاهش محسوس دما و احتمال بارش برف و باران به حالت آماده‌باش درآمدند. مناطقی که همنشین با رودخانه‌های تهران هستند نیز با نصب بنرها و صدور اطلاعیه به رستوران‌ها و شهروندان هشدار دادند تا از اتراق در جوار رودخانه‌ها پرهیز کنند چرا که نگرانی از افزایش حجم آب رودخانه‌ها وجود داشت. مناطق 1، 2، 3 و 5 تهران جزو مناطق شمالی پایتخت هستند که به‌دلیل نزدیکی به ارتفاعات شهر و با توجه به تجربه سال‌های قبل، بیشترین حجم باران و برف برایشان پیش‌بینی شده بود، در همین راستا این مناطق علاوه بر انجام لایروبی انهار و مسیل‌ها برای پیشگیری از آب‌گرفتگی با ایجاد سایت‌های برف‌روبی، تمام نیروهای خود را در حالت آماده‌باش قرار دادند.


مکث1
صدور هشدار در محدوده رودخانه کن و فرحزاد


احسان شریفی، شهردار منطقه5: با ورود به فصل پاییز با توجه به هشدارهایی که داده شده بود، در نخستین اقدام دست به لایروبی انهار و مسیرهای اصلی منطقه زدیم. یک مورد عملیات عمرانی برای مدیریت آب‌های سطحی بزرگراه آیت‌الله کاشانی داشتیم و کانال‌گذاری انجام شد. در بحث آمادگی هنگام بارش، تمام نقاطی که ممکن است دچار آب‌گرفتگی شوند، مورد بررسی قرار گرفتند. این نقاط 2 بخش هستند؛ نقاطی که به‌دلیل عدم‌کشش نهر دچار مشکل می‌شوند یا زمانی که گرفتگی به‌دلیل حرکت زباله و سرشاخه‌های شکسته از بالادست اتفاق می‌افتد. در رابطه با نقاط آب‌گرفتگی اول با لایروبی مشکل را رفع کردیم و در رابطه با موارد دیگر نیز نیروی ثابت در کنار نهرها قرار می‌دهیم تا درصورت گرفتگی انهار، مشکل را رفع کنند. در کنار این موارد نیروهای امدادی و خدماتی را نیز در حالت آماده‌باش قرار داده‌ایم، هر چند پیش‌بینی ما این است که نقاط شهری با برف درگیر نشوند اما با هماهنگی سازمان پسماند در تلاش هستیم تا امکان برف‌روبی وجود داشته باشد. در‌حاشیه رودخانه کن بنر هشدار در ورودی جاده امامزاده داوود نصب شده است و به رستوران‌داران و افرادی که ممکن است در حاشیه رستوران کن اتراق داشته باشند، هشدار می‌دهیم که از اتراق پرهیز کنند چرا که ممکن است بارندگی مشابه سیل سال پیش باشد. در محدوده رودخانه فرحزاد نیز آمادگی لازم را داریم. با تخریب‌هایی که سال گذشته توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران انجام شد، 10واحد در بستر رودخانه تخریب شد و امیدواریم درصورت افزایش دبی آب تداخلی با بافت مسکونی نداشته باشیم. در سطح شهر نیز تمام همکاران در حالت آماده‌باش هستند و هشدارهای لازم را داده‌ایم. سناریوهای لازم برای فعالیت نیروها درنظر گرفته شده است. در کنار نیروهای خدمات شهری و نواحی، همکاران معاونت عمرانی نیز حضور دارند تا میزان کشش انهار را رصد کنند  و اگر در جایی نیز بهبود وضعیت دبی آب مشاهده شد، پس از بارش اقدامات عملیاتی لازم را انجام دهند. سوله‌های مدیریت بحران در سطح منطقه آمادگی دارند که اگر به هر دلیلی نیاز به اسکان اضطراری پیش آمد، از این سوله‌ها استفاده شود.

مکث2
700نیروی کارگری آماده

حمید جوانی، شهردار منطقه3: تمام همکاران ما در روزهایی که بارندگی پیش‌بینی می‌شود، در حالت آماده‌باش کامل هستند و حضور 24ساعته به‌صورت شیفت‌بندی در نواحی دارند. پیش‌بینی ادوات و تجهیزات لازم برای جلوگیری از آب‌گرفتگی و مشکلات ناشی از بارش برف را کرده‌ایم. نزدیک به 84دستگاه خودروی سبک و سنگین در منطقه حاضر هستند. طبق روال هر ساله تلاش کرده‌ایم با حضور 700نیروی کارگری آمادگی لازم را داشته باشیم. در 2‌ماه اخیر تلاش کرده‌ایم تا تمام کانال‌های سطح منطقه را به‌طور کامل لایروبی کنیم، مسیل‌های عبوری سطح منطقه نیز با استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی متخصص لایروبی شدند، بخش‌هایی که نیاز به تعمیرات و اصلاح داشتند هم بازسازی و اصلاح شدند. تلاش ما این است که با توجه به فصل خزان و برگریزان که ممکن است موجب گرفتگی انهار، جوی‌ها و مسیل‌ها شود، در کوتاه‌ترین بازه زمانی دست به پاکسازی بزنیم. تجهیزاتی مانند شن و نمک مخصوص برای بحث برف‌روبی نیز تهیه و در مناطق مورد نیاز مستقر شده است.

مکث3
ایجاد 25سایت برف‌روبی محله‌ای


مهدی صالحی، شهردار منطقه2: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، سایت برف‌روبی با استقرار ماشین‌آلات سبک و سنگین و شارژ مخازن دپوی شن و نمک تجهیز شد. 9ایستگاه در نواحی، 6ایستگاه بزرگراهی و یک سایت مرکزی آماده خدمات‌رسانی شده است. به‌منظور خدمت‌رسانی بهینه در زمان بارش‌های زمستانی، 25سایت محله‌ای نیز تعبیه شده است که این سایت‌ها قابلیت دپوی 2هزار کیسه شن مخصوص را دارد. توزیع و جانمایی 700مخزن و نیز انباشت و دپوی 100هزار کیسه شن مخصوص در داخل مخازن در معابر و گذرگاه‌های اصلی و فرعی منطقه از اقدامات اجرایی است. ستاد برف‌روبی منطقه 2در نواحی آماده خدمت‌رسانی هستند و این وضعیت تا ۱۵ اسفند‌ماه ادامه دارد. نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روبی کافی به‌منظور اقدامات پیشگیرانه و نظارت بر فضاهای آسیب‌پذیر شهری در هنگام بارش برف پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات نواحی متناسب با میزان بارش آنها پیش‌بینی شده و مسیرهای تردد و حرکت خودروهای برف‌روبی در 3مقطع جغرافیایی (ناحیه و بزرگراهی) طراحی شده است.

مکث4
لایروبی برخی انهار بعد از 15سال

سیدمهدی صباغ، شهردار منطقه‌یک: این منطقه با توجه به شرایط جوی خاص خود برای بارش باران و برف آماده شده است. در رابطه با بارندگی به شکل باران تمام انهار مناطق به‌صورت مستمر لایروبی شده است. برخی ازکانال‌های انتقال آب نزدیک به 15سال بود که لایروبی نشده بودند، اکنون این کانال‌ها در کنار مسیل‌ها لایروبی شده‌اند. با توجه به این اقدامات امیدوار هستیم که مشکل خاصی پیش نیاید اما نباید فراموش کرد که وسعت درختان چنار در منطقه ممکن است موجب گرفتگی به‌دلیل خزان برگ‌های درختان شود. مانوری هم نزدیک به 2‌ماه پیش برگزار کردیم که در این مانور تمام تجهیزات و ادوات بررسی شدند تا در زمان مورد نیاز آمادگی لازم در سطح نواحی و مناطق وجود داشته باشد. 15روز است که ستادهای برف‌روبی را در سطح منطقه راه‌اندازی کرده‌ایم و تمام ستادها مجهز به شن و نمک کافی هستند. تجهیزات و امکانات کافی در سطح منطقه به‌خصوص نواحی شمالی در برابر بارش برف نیز وجود دارد. تعداد ماشین‌آلات در سطح منطقه مناسب است و تمام آنها در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند تا در کنار 250نیروی مخصوص برف‌روبی به فعالیت بپردازند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید