• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188734
+
-

از سنگ‌باران تا موشک‌باران

گروه حماس با حملات موشکی به مناطق اشغالی فلسطین، بار دیگر خود را به‌عنوان مدافع کلیدی مسجدالاقصی معرفی کرد

گزارش
از سنگ‌باران تا موشک‌باران

هدیه شیران- روزنامه‌نگار

«دیگر انتفاضه سنگ پایان یافته و زمان انقلاب موشکی فرا رسیده است.» این بخشی از بیانیه یکی از گروه‌های مقاومت منطقه در واکنش به حملات موشکی گسترده فلسطینی‌ها به شهرک‌های صهیونیست‌‌ نشین در سرزمین‌های اشغالی است؛ حملاتی که پاسخی بود به اقدامات تحریک‌آمیز روزهای اخیر نظامیان رژیم‌صهیونیستی علیه روزه‌داران فلسطینی در مسجد الاقصی.
هر ساله همزمان با‌ماه رمضان تنش‌ها در مناطق اشغالی فلسطین اوج می‌گیرد و امسال همزمانی‌ماه رمضان و عید پسح یهودیان تنش‌ها را به‌ویژه در بیت‌المقدس دوچندان کرده است. روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به درگیری‌های چند روز اخیر در سرزمین‌های اشغالی نوشته: برخوردهای خشونت‌بار نیروهای اسرائیلی با فلسطینیان در مسجد الاقصی باعث حمله موشکی گسترده‌ای از سوی گروه‌های فلسطینی به شهرک‌های اطراف نوار غزه شد؛ حملاتی که از سال 2006و جنگ اسرائیلی‌ها با حزب‌الله لبنان تاکنون بی‌سابقه بوده و از تقویت توان نظامی گروه‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد.
درگیری‌های گسترده هفته گذشته نیروهای رژیم‌صهیونیستی با جوانان فلسطینی در مسجدالاقصی واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. بنا بر اعلام هلال احمر فلسطین، نیروهای امنیتی رژیم‌صهیونیستی با نارنجک‌های دودزا، شوکر و گلوله‌های پلاستیکی به نمازگزاران فلسطینی‌ که همزمان با‌ماه مبارک رمضان به عبادت در مسجدالاقصی مشغول بودند، حمله کردند. این سازمان در گزارش خود تأکید کرده که نیروهای صهیونیستی مانع ورود امدادگران به داخل مسجد شده‌اند. گفته شده، در این درگیری‌ها بیش از 400فلسطینی دستگیر و ده‌ها نفر زخمی شدند.

وحشت صهیونیست‌ها از توان موشکی مقاومت
در پی تشدید خشونت‌ها علیه فلسطینیان در هفته گذشته، گروه‌های مقاومت ازجمله جنبش مقاومت اسلامی (حماس) حملات گسترده موشکی را علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین ترتیب داد که به گزارش وب‌سایت مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، موجب وحشت شهرک‌نشینان شده است.
گروه‌های فلسطینی ضمن مقابله پدافندی با جنگنده‌های اسرائیلی، شهرک‌های صهیونیست‌ نشین اطراف را هدف راکت قرار دادند. در حملات مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی، بیش از 30راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شده است. موشک‌های شلیک شده از نوار غزه همگی از نوع ۱۰۷ و با برد 8کیلومتر و برخی نیز گلوله خمپاره بوده است. در همین حال «ابومجاهد» سخنگوی کمیته مقاومت فلسطین، تصریح کرده که مقاومت از موشک‌‌هایی با برد بالاتر نیز استفاده خواهد کرد.
شبکه صهیونیستی «کان» با اشاره به حملات موشکی گسترده گروه‌های مقاومت گزارش داده که بازدارندگی در برابر توان موشکی مقاومت فلسطین به‌ویژه در نوارغزه دچار فرسایش شده است. در بخشی از این گزارش آمده: «از آغاز حوادث چند روز گذشته در مسجد الاقصی ده‌ها موشک از نوار غزه به سمت شهرک‌های مناطق همجوار غزه و النقب غربی شلیک شده است. باید حقیقت را گفت، بازدارندگی در برابر غزه که 2سال پیش به‌وجود آمده بود، دیگر در حال فرسایش است.»
پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» نیز در واکنش به حملات موشکی گسترده فلسطینی‌ها نوشته: «غزه بُرد موشک‌های خود را توسعه داده؛ به‌طوری که موشک‌های آن به منطقه اوفاکیم در غرب بئرالسبع رسید و معلوم نیست بُرد موشک‌ها در آینده به چه میزان افزایش خواهد یافت.»
شبکه 12تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داده که ساکنان مناطق همجوار غزه پس از آنکه صدای سلسله انفجارهای قوی موشک‌های سیستم دفاع هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین برای مقابله با موشک‌های فلسطینی را شنیدند، شب را در وحشت شدید به صبح رساندند. در این گزارش آمده که در پی ناامنی‌های ایجاد شده ناشی از حملات موشکی، تنها بخش گردشگری صدها هزار شِکل (واحد پول سرزمین‌های اشغالی) خسارت دیده است.
در فرانسه، روزنامه لوموند در گزارشی از وضعیت کنونی در سرزمین فلسطین نوشته: «حماس با حملات اخیر، خود را به‌عنوان مدافع کلیدی مسجد الاقصی به تصویر کشید؛ گروهی که می‌تواند در پاسخ به سرکوب‌های سیستماتیک فلسطینیان، اسرائیلی‌ها را از غزه هدف قرار دهد.»
علاوه بر واکنش گسترده گروه‌های مختلف فلسطینی، اتحادیه عرب، عربستان‌سعودی، امارات متحده عربی، مصر و ترکیه ازجمله کشورهایی هستند که عملیات نیروهای صهیونیستی در مسجد الاقصی را محکوم کردند.«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت که تل‌آویو از خط قرمز عبور کرده است.

حملات صهیونیست‌ها به غزه و جنوب لبنان
در پی حملات موشکی گروه‌های فلسطینی، جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی پایگاه‌های نیروهای مقاومت در نوار غزه را بمباران کردند. الجزیره گزارش داده که رژیم‌ صهیونیستی با ۶ موشک به پایگاه‌های حماس در خان‌یونس در جنوب نوارغزه حمله کرده است. شاهدان عینی به الجزیره گفته‌اند که بیمارستان کودکان و چندین ساختمان مسکونی نیز در نتیجه حملات به شرق نوارغزه خسارت دیده است.
ارتش رژیم‌صهیونیستی همچنین اعلام کرده که «اهداف وابسته به جنبش مقاومت حماس» را در جنوب لبنان هدف قرار داده است. این حملات اطراف شهر صور، اردوگاه آوارگان فلسطینی الرشیدیه و دشت قلیله را هدف قرار داده است. شبکه المیادین گزارش داده که حمله جنگنده‌های اسرائیلی به شهر صور در جنوب لبنان، متمرکز بر مناطق کشاورزی بوده که هیچ نظامی در آن وجود نداشته است.
در همین حال رادیو اسرائیل گزارش داده است که جلسه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، شاهد اختلافات شدید بین فرماندهان ارتش و وزیران درباره توقف یا ادامه حملات به غزه بوده است.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به بحران سیاسی که این روزها نتانیاهو عمیقا با آن دست به گریبان است و همچنین بالا گرفتن اختلافات داخلی در کابینه رژیم‌صهیونیستی می‌نویسد: «با نگاهی به اعضای بحران‌ساز کابینه می‌توانید بفهمید که چرا در چند‌ماه گذشته نشست امنیتی برگزار نشده است. کابینه دولت را در تل‌آویو چهره‌های تندرویی چون اسموتریچ (وزیر دارایی) و بن‌گویر (وزیر امنیت داخلی) تشکیل می‌دهند که خود بحران‌ساز هستند. شخص نتانیاهو نیز در صدمین روز آغاز به‌کار دولتش علاوه بر بحران‌های امنیتی، آسیب‌های جدی به اقتصاد اسرائیل وارد کرده و اعتبار بین‌المللی تل‌آویو را عمیقا خدشه‌دار کرده است. اسرائیل همچنین با طولانی‌ترین و یکی از گسترده‌ترین اعتراض‌های داخلی روبه‌رو شده است. جالب اینکه در صدمین روز نخست‌وزیری نتانیاهو، اسرائیل برای نخستین بار در 17سال گذشته هدف سنگین‌ترین رگبار موشکی از زمان پایان جنگ دوم با لبنان قرار می‌گیرد.»

مکث
واکنش‌ها به درگیری‌های فلسطین

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در واکنش به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی گفته: «تشدید خشونت‌ها خطرناک است و افزایش تنش‌ها به حل مسائل پیرامون مسجد الاقصی کمکی نخواهد کرد.» وزارت خارجه چین نیز با تأکید بر لزوم حفظ وضعیت اماکن مقدس در فلسطین اشغالی، از قدرت‌های بزرگ جهانی خواست به مسئولیت خود در قبال وضعیت سرزمین‌های اشغالی عمل کنند. در بیانیه وزارت خارجه چین آمده: «ما از طرف‌های درگیر، به‌ویژه اسرائیل می‌خواهیم که نهایت آرامش، خویشتن‌داری و عدم‌تنش‌زایی را از خود نشان دهند.» وزارت خارجه آمریکا اما با چشم‌پوشی بر تجاوز روزافزون صهیونیست‌ها و هتک حرمت اماکن مقدس در قدس اشغالی اعلام کرده: «آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است و حق آن برای حفاظت از خود و شهروندانش در مقابل حملات را به رسمیت می‌شناسیم.» «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در مقابل تأکید کرده تهدید دشمن صهیونیست نه‌تنها آنان را نمی‌ترساند، بلکه موجب قدرت و انسجام بیشترشان می‌شود. صفحه توییتری منتسب به «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، به صهیونیست‌ها درخصوص استفاده مقاومت از موشک‌های دوربرد هشدار داده است. در این پیام آمده: «مقاومت تعداد زیادی موشک دوربرد در اختیار دارد.» «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، و «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیز در دیدار خود بر حمایت از ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس تأکید کردند.«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن، نیز با تأکید براینکه خشونت‌های رژیم‌صهیونیستی منطقه را به‌سوی پرتگاه می‌برد، گفته: «اردن هرآنچه در توان داشته باشد برای توقف تجاوزات انجام خواهد داد، اما تلاش‌های ما به تنهایی برای توقف این تجاوزات کافی نخواهد بود.»

تحلیل
صخره‌ای به نام فلسطین در برابر تل‌آویو


حوریه ییلدریم چینار، ستون‌نویس روزنامه دیلی‌صباح ترکیه:آمریکا و اسرائیل در سال‌های گذشته، روی عادی‌سازی روابط تل‌آویو و کشورهای عربی و آفریقایی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند و این مسئله برای آنان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اما نگرش‌های ضد‌فلسطینی اعضای تندروی کابینه رژیم اسرائیل و سیاست‌های شهرک‌سازی که درنظر دارد در بخش‌هایی از کرانه‌باختری ادامه دهد، تلاش‌ها برای عادی‌سازی‌ را تهدید می‌کند. واقعیت این است مسئله فلسطین به مثابه صخره بزرگی در مقابل دروازه‌های سیاست خارجی تل‌آویو بوده و مسیر آن را سد کرده است. برای مثال، بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اهمیت زیادی برای توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا قائل است و در این راه، گام‌هایی هم برداشته اما گروهی از کشورهای این قاره به رهبری الجزایر و آفریقای جنوبی سومین درخواست تل‌آویو را برای عضویت در اتحادیه آفریقا به‌عنوان عضو ناظر به‌دلیل مسئله فلسطین قویا رد کرده‌اند. امروز نیز اقدامات اسرائیلی‌ها در مسجدالاقصی خشم کشورهای منطقه را برانگیخته و جهان را نگران فلسطین کرده است. ابهام‌های جدی که ناشی از برخورد تل‌آویو با فلسطینی‌ها در سیاست خارجی این دولت ایجاد کرده، می‌تواند به مانعی جدی در روند عادی‌سازی تبدیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید