• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196615
+
-

گفت‌وگو با سازنده نماهنگی که با مشارکت هزاران دهه‌نودی در آستانه عید غدیر تولید شده است

بیعت با علی ع

بیعت با علی ع

پریسا نوری

در روزهای اخیر و همزمان با فرا رسیدن عید غدیر خم، نماهنگ «بیعت با علی(ع)» در تلویزیون رونمایی شد و خیلی زود در فضای مجازی و رسانه‌ها در حال دست به‌دست شدن است. ویژگی‌ای که این نماهنگ را از آثار مشابه متمایز می‌کند، حضور پرشور بیش از یک هزار دانش‌آموز دهه نودی‌ برای اجرای این نماهنگ در یکی از روستاهای اطراف ورامین است. «یاسین زندی»، شاعر آیینی و مداح اهل ‌بیت(ع) از مراحل ساخت و اجرای این نماهنگ غدیری برایمان می‌گوید.

مردم شما را به ‌عنوان شاعر و مداح اهل ‌بیت(ع) می‌شناسند؛ چه چیزی باعث شد سراغ ساخت نماهنگ و کلیپ مذهبی بروید؟
قبل از پاسخ به این سؤال توضیحی بدهم که به‌عنوان مسئول و عضوی از مجموعه فرهنگی جهادی «شهید ثامنی‌راد» در مدارس روستاهای اطراف ورامین همراه «عمو روحانی»، حضور مستمر دارم. سال گذشته این گروه فرهنگی موفق شد 100دانش‌آموز را برای برنامه اعتکاف دانش‌آموزی همراه کند. حضور دانش‌آموزان در اعتکاف، ایده‌ای شد تا با کمک مداحان دانش‌آموز یک کار فرهنگی برای امیرالمومنین(ع) بسازیم.

محل اجرا و ضبط نماهنگ کجاست؟
فرهنگسرای «هشت بهشت» روستای علی‌آبادقشقایی شهرستان ورامین محل اجرای ما بود.

انتخاب این مکان دلیل خاصی داشت؟
فرهنگسرای «هشت بهشت» به تازگی افتتاح شده و با توجه به قرار داشتن در روستاهای اطراف شهرستان ورامین، سعی کردیم کار را به آن سمت ببریم. با این کار 2هدف داشتیم؛ هم دانش‌آموزان و والدین را با فرهنگسرا آشنا کنیم و هم این فضای آموزشی و فرهنگی را که در شهر افتتاح شده، به سایران معرفی کنیم. علاوه بر اینها لوکیشن کار برای تصویربرداری مناسب بود.

چند نفر دست‌اندرکار اجرای کار بودند؟
حدود 50نفر از گروه جهادی «شهید ثامنی‌راد» کارهای اجرایی را انجام دادند. ضبط و صدابرداری با همکاری استودیو «شهید مهدوی» و تصویربرداری با «مؤسسه عصر انتظار» انجام شد. علاوه بر آن، مجموعه بخشداری شهرستان ورامین، دهیاری و شورای روستای علی‌آبادقشقایی به‌عنوان حامی کار بودند.

ساخت این نماهنگ چقدر طول کشید؟
شروع کار ما همزمان با آغاز دهه کرامت بود. کار را حدودا اواسط اردیبهشت‌ماه کلید زدیم. با این کار هم جشن دهه کرامت را برگزار کردیم و هم این اثر را برای رونمایی در عید غدیر خم آماده کردیم.

یک ویژگی مثبت این نماهنگ، حضور پرشور دانش‌آموزان ابتدایی و دهه نودی‌ در آن است. چند دانش‌آموز در این اجرا مشارکت داشتند؟
حدود 1000دانش‌آموز، ما را در اجرای این کلیپ همراهی کردند. در واقع علاوه بر دانش‌آموزان ابتدایی روستای علی‌آباد، از همه مدارس شهرستان ورامین دانش‌آموزان را با اتوبوس پای کار آوردیم.

هماهنگی با این تعداد دانش‌آموز و عوامل مؤثر در ساخت نماهنگ، زمان‌بر و دشوار نبود؟
آماده‌سازی لوکیشن، استیج و هماهنگی مدارس و ... تقریبا یک‌ماه زمان برد. جزئی‌تر بخواهم بگویم جمع‌آوری این تعداد دانش‌آموز و تامین هزینه‌های جاری مراسم به‌ خودی خود مشکلاتی بود که خوشبختانه حل شد. در واقع یک ‌ماه درگیر آماده‌سازی‌ فضا، هماهنگی‌ با آموزش و پرورش، بخشداری مرکزی و دهداری روستا بودیم. بعد از آن از اواسط اردیبهشت‌ماه ضبط آن را شروع کردیم و 5خرداد‌ماه تمام شد. البته در آن فضا و لوکیشن یک کار دیگر به نام «من با علی زندگی می‌کنم» هم ضبط و در فضای مجازی پخش شده است.

این نماهنگ نخستین بار کی و از کجا به گوش مردم رسید؟
اولین بار شنبه 10تیرماه در برنامه «صبح ایرانی» شبکه 2سیما پخش شد و همان شب هم در فضای مجازی منتشر شد.

در این چند روز که نماهنگ منتشر شده، چه بازخوردهایی گرفته‌اید؟
به لطف خدا بازتاب خوبی داشت و خیلی‌ها تماس گرفتند و خواستار اجرای برنامه در مراسم روز عید غدیر بودند.

روز عید غدیر هم قرار است با گروه‌تان اجرا داشته باشید؟
بله. عصر روز عید غدیر، مراسم اجتماع دانش‌آموزی جشن «بیعت با ولایت» در روستای «امرآباد» ورامین برگزار می‌شود و در این مراسم حضور داریم. این مراسم یک اجتماع بیش از یک هزار نفری دانش‌آموزی است که به مناسبت اجرای همین نماهنگ در روز عید غدیر برگزار می‌شود.

چرا مراسم در روستای «امرآباد» برگزار می‌شود؟
امرآباد روستایی بسیار محروم در شهرستان ورامین و به نوعی حوزه جغرافیایی فعالیت جهادگران گروه شهید ثامنی‌راد است.

 حضور در مناطق محروم و تجربه فعالیت در آنجا چه دستاوردی برایتان داشته است؟
کمترین دستاورد این است که خیلی‌ها پیام می‌دهند و تشویق می‌کنند یا تماس می‌گیرند و می‌خواهند برایشان اجرا داشته باشیم و مهم‌ترین دستاورد، تجمع دانش‌آموزان دهه نودی برای تولید یک کار آیینی و فرهنگی است. اما هدف و ایده‌آل ما این است که مجموعه‌ای از دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌هایی را که دغدغه تولید کار برای هم نسلی‌های خودشان را داشته باشند، دور هم جمع کنیم.

نماهنگ محرمی در راه است

زندی که دغدغه‌اش مشارکت دهه نودی‌ها در آیین‌های مذهبی است، پس از ساخت نماهنگ غدیری، کلیپ دیگری با محتوای محرمی در دست ساخت دارد. او می‌گوید: ‌«برای ‌ماه محرم هم در نظر داریم یک کار دانش‌آموزی تولید کنیم. این کار اگر مشکلی پیش نیاید برای دهه اول محرم رونمایی می‌شود. در آن اثر هم مانند نماهنگ غدیر ضمن پرداختن به شعائر آیینی و عاشورایی، به ظهور حضرت ولی عصر (عج) اشاره شده است. در واقع لایه‌ای پررنگ از ظهور حضرت، در کارهایمان دیده شود که رغبت و انرژی در دهه نودی‌ها ایجاد کنیم تا برای ظهور منجی عالم فعالیت کنند و ان‌شاءالله جزو یاران امام باشند.»

فعالیت جهادی


این مداح اهل‌بیت از سال 1396در هیئت حضرت ابوالفضل(ع) روستای امرآباد، کارگروهی با حضور جوانان روستاهای ورامین و به نام «شهید ثامنی‌راد» یکی از شهدای مدافع حرم اهل ورامین راه‌اندازی کرده است. جوانان فعال در کارگروه شهید ثامنی‌راد در کنار برگزاری هیئت‌ها و مراسم مذهبی، خدماتی در حوزه محرومیت‌زدایی، تهیه دارو و درمان، تهیه جهیزیه، برگزاری ازدواج آسان، کمک به ترک اعتیاد، برگزاری مشاوره‌های خانواده و تحصیلی و اعطای وام تحصیلی و ... ارائه می‌دهند و حدود 110خانواده نیازمند و محروم را زیر پوشش دارند. علاوه بر این کلاس‌های آموزشی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید