• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186364
+
-

زندان؛ سرنوشت منتقدان بن‌سلمان

فشارها علیه مخالفان حکومت سعودی افزایش یافته است

دادگاه‌ها در عربستان‌سعودی برای شهروندانی که به هر شکلی از دولت انتقاد می‌کنند مجازات‌های سختگیرانه‌تری درنظر می‌گیرند؛ به‌طوری که مجازات یک پست توییتری می‌تواند از 15 تا 45سال زندان باشد. به‌گفته منتقدان، درست است که محدودیت‌های اجتماعی در عربستان کاهش یافته، اما همزمان با آن دایره گفتمان سیاسی در این کشور به‌طور چشمگیری محدودتر شده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: سعد المدی، وبلاگ‌نویس سعودی در یکی از روزهای سال2015 توییتی ۱۴کلمه‌ای نوشته که باعث زندانی شدنش شد. المدی در پاسخ به استاد دانشگاه که به‌شدت از حکومت عربستان انتقاد کرده بود، نوشت: «محمد بن‌سلمان در حکومت پادشاهی همه‌‌چیز را به‌دست گرفته است؛ از اقتصاد گرفته تا امور امنیتی.»
المدی علاوه‌بر ملیت سعودی خود دارای تابعیت آمریکا و یک شهروند آمریکایی است که به همراه همسرش در فلوریدا زندگی می‌کند. او 7سال پس از این توییت بدون اطلاع از وجود حکم بازداشت خود، به عربستان سعودی سفر کرد و مقامات ریاض نیز از این توییت و توییت‌های انتقادی دیگر به‌عنوان مدرک استفاده کرده و او را به اتهام حمایت از اعتقادات تروریستی بازداشت کردند. المدی اکتبر سال2022 به ۱۶سال زندان محکوم شد که پس از درخواست تجدیدنظر به ۱۹سال افزایش یافت. ابراهیم پسر المدی به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «پدرش در حال حاضر در زندان الحائر در ریاض است؛ زندانی که شماری از اعضای القاعده هم در آنجا هستند.»
اغلب فعالان سعودی که در خارج از عربستان ساکن هستند، به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که نمی‌توانند به بازگشت به عربستان فکر کنند چراکه احساس امنیت نمی‌کنند. این فعالان همچنین می‌گویند که دامنه و چارچوب سرکوب در عربستان به شکل بی‌سابقه‌ای گسترده‌تر شده است. طه الحجی، وکیل سعودی مقیم آلمان، به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «یکی از امتیازات بن‌سلمان این است که در بی‌عدالتی برای همه، برابری ایجاد کرده است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید