• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 آبان 1401
کد مطلب : 177078
+
-

موضوع آلودگی هوا هنوز در اولویت نیست

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نسبت به عملکرد ضعیف ۲خودروساز داخلی و تأثیرات آن بر آلودگی هوا واکنش نشان داد.مهدی پیرهادی با اعلام اینکه از سخن گفتن در رابطه با آلودگی هوا و گوش فرا ندادن مسئولان خسته شده‌ایم، به پایگاه خبری شهر گفت: «موضوع اصلی آلودگی هوا به دستگاه‌های اجرایی و دولت برمی‌گردد. در قانون هوای پاک نیز شرح وظایف هر یک از ۲۱‌دستگاه مرتبط به‌طور دقیق مشخص شده است.»
او ادامه داد: «سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان بخشی که باید قانون هوای پاک را پیگیری کند، تنها نقش نظارتی دارد. ‌ای کاش در این قانون معاون اول رئیس‌جمهور متولی اجرایی شدن قانون هوای پاک و مطالبه‌گر موضوع آلودگی هوا بود.» پیرهادی تأکید کرد: «۲۱‌دستگاه در این زمینه وظیفه دارند و مردم نمی‌دانند دقیقاً کدام دستگاه پاسخگوست؟ با این شرایط حتی مسئولان نیز به اختلاف می‌خورند که چه‌کسی باید در این زمینه به مردم پاسخ بدهد.»
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه استانداری در این رابطه 2‌جلسه برگزار و استاندار موارد را پیگیری کرده، گفت: «موارد به اندازه‌ای زیاد بود و دستگاه‌ها به اندازه‌ای به وظایف خود عمل نکردند که در نتیجه اتفاق خاصی در این قانون نیفتاد.» او با تأکید بر اینکه دولت باید در نخستین قدم، وسایل نقلیه عمومی، شخصی، موتورسیکلت و کامیون‌های فرسوده را از رده خارج کند، عنوان کرد: «در قدم دوم باید شرح وظایف را درخصوص PM2.5 و PM10 در قانون مشخص کنیم. زمانی که قانون هوای پاک تصویب شد، موارد بیشتر، ناظر به آلایندگی PM2.5 بوده و به PM10 و ریزگردها در قانون به دقت پرداخته نشده و وظایف نیز به درستی تبیین نشده است.»‌
مهدی پیرهادی معتقد است که بحث حل معضل آلودگی هوا هنوز در اولویت قرار نگرفته. رئیس کمیسیون سلام، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه کلیه مجموعه‌ها و دستگاه‌ها باید آلودگی هوا را اولویت اصلی خودشان بدانند، یادآور شد: «این موضوع هنوز اولویت نیست و شاید یکی از مسائل، بودجه باشد که هزاران دلیل برای توجیه مطرح می‌شود. ما درخصوص آلودگی صحبت می‌کنیم، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. مردم نیز از این موضوع خسته شده‌اند و باید فکری به حال آن شود.»
عضو شورای شهر تهران با اعلام اینکه ما امروز شاهد این هستیم که حداقل 4 هزار نفر در سال دچار مرگ زودرس می‌شوند، گفت: «چه‌کسی پاسخگوی این موضوع است؟ خسارتی را که به جسم و روح مردم وارد می‌شود، چه‌کسی پاسخ می‌دهد؟ صنایع باید به سمت استفاده از دستگاه‌هایی بروند که کمترین تولید آلایندگی را داشته باشند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید