• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229849
+
-

توجه به ورزش بانوان از اولویت‌های‌حاکمیت است

توجه به ورزش بانوان از اولویت‌های‌حاکمیت است

نرگس معدنی‌پور-رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران


توجه به ورزش بانوان درراستای نهادینه کردن ورزش میان خانواده‌های ایرانی از اولویت‌های حاکمیتی است که در دوره مدیریت جدید شهری نیز مورد توجه قرار گرفته است.درواقع باید بپذیریم که برای همگانی کردن ورزش درخانواده‌ها راهی جز توجه به ورزش بانوان نداریم زیرا این قشر به‌عنوان ستون‌های خانواده، نقش مؤثری در فرهنگسازی و ایجاد هنجارهای اجتماعی دارند و ورزش یکی از بهترین هنجارهاست که هم در سلامت جسمی و هم بر نشاط روحی افراد مؤثر است.
با این همه، آمارها هنوزهم ازفقر حرکتی بانوان و تبعات ناشی از آن شامل انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون و دیابت حکایت می‌کند. چنین وضعیتی برای جامعه ما پسندیده نیست. این درحالی است که می‌توان از طریق توسعه ورزش همگانی به پیشگیری بیماری‌ها کمک کرد و از این راه، هزینه‌های درمانی هنگفتی را از دوش نظام سلامت کشور برداشت و شادابی را به جامعه تزریق کرد.
ازسوی دیگر، توجه به این مهم حائز اهمیت است که توسعه ورزش همگانی - که در دوره جدید مدیریت شهری، از آن به‌عنوان ورزش شهروندی یاد می‌شود- از وظایف ذاتی شهرداری‌هاست. شهرداری‌ها به‌عنوان نهادهای عمومی غیردولتی، بیشترین ارتباط دوسویه را با شهروندان دارند و شاید به همین دلیل، ترویج ورزش همگانی نه‌تنها در کشور ما بلکه در دنیا برعهده این نهاد است. بنابراین با توجه به اثرات آن در ایجاد سلامت درجامعه، صرفه‌جویی درهزینه‌های درمانی، ایجاد وفاق ملی و دستیابی به توسعه پایدار از اولویت‌های حاکمیتی و به تبع آن باید در اولویت‌های مدیریت شهری باشد.
این امر علاوه بر برنامه‌ریزی، به زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد که با توجه به شرایط عرفی و اجتماعی ما، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. ساخت و اختصاص سالن‌های ورزشی ویژه بانوان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند سرانه ورزش بانوان را افزایش دهد. این تدبیری است که ازگذشته در دستور کار شهرداری قرار داشته است اما باید با جدیت بیشتری پیگیری شود. سازمان ورزش نیز با اختصاص برخی مجموعه‌ها به ورزش بانوان گام‌های رو به جلویی را در این راستا برداشته است که باید با کمک مناطق و مدیریت شهری تقویت شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید