• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174169
+
-

آیا افزایش پلکانی حقوق منجر به حذف امتیازات ایثارگری می‌شود؟

هرگاه از افزایش حقوق و همسان‌سازی‌ آن صحبت می‌شود یکی از شیوه‌های قابل طرح، روش افزایش پلکانی حقوق است. شاید در نگاه اول این روش اجرای نوعی عدالت در پرداخت حقوق کارمندان باشد لکن سایر نکاتی که باید مورد توجه دقیق قرار گیرد تا موجب تضییع حقوق گروهی نشود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. در قوانین و مقررات امتیازات و تسهیلاتی برای ایثارگران پیش‌بینی شده است. این امتیازات و تسهیلات به‌صورت مستقل و به‌منظور پاداش و قدردانی از مجاهدت، ایثار و تلاش این عزیزان در عرصه‌های دفاع ‌مقدس درنظر گرفته شده است؛ امتیازاتی از قبیل یک مقطع تحصیلی بالاتر، یک یا دو گروه بالاتر، سنوات ارفاقی، فوق‌العاده ایثارگری، معافیت از مالیات حقوق، معافیت از کسورات سهم بیمه و بازنشستگی که حسب مورد به گروه‌های مختلف ایثارگری و برخی از آنان پرداخت می‌شود. برخی از این امتیازات با عنوان مستقل در حکم حقوقی درج می‌شود و برخی دیگر در حقوق پایه یا ثابت و یا حق سنوات بدون ذکر عنوان مستقل اقدام می‌شود.
برای افزایش و همسان‌سازی حقوق کارکنان دولت، روش پلکانی درنظر گرفته شده است که برای حداقل‌بگیران ۲۰درصد خواهد بود و با رویکرد عدالت در پرداخت‌ها به تناسب افزایش حقوق، این درصدها تغییر می‌کند.
دولت در لایحه ارسالی خود درخواست کرده است که این افزایش از ابتدای شهریور ماه در احکام و حقوق کارکنان و بازنشستگان اعمال شود.
معاون مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور در دفاع از دوفوریت لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اعلام کرده: این افزایش حقوق‌ها به‌صورت پلکانی خواهد بود و حقوق‌های پایین‌تر، افزایش بیشتری خواهند داشت که این روش منجر به عدالت بیشتر در پرداخت حقوق‌ها خواهد شد.
در شرایط عادی و برای عموم شاید این استدلال تا حدودی صحیح به‌نظر برسد، ولی این در جایی است که تسهیلات و امتیازات درنظر گرفته شده برای موارد خاص و برای گروه‌های خاص در سقف دریافتی آنان به‌عنوان حقوق دریافتی در روش پلکانی محاسبه نشده و از سقف دریافتی آنان کسر گردد.
ایثارگرانی که امتیازات و تسهیلات را به ‌عنوان امتیاز در احکام حقوقی خود دریافت کرده‌اند آگاه باشند بخشی از دریافتی آنان مانند یک مقطع تحصیلی بالاتر، افزایش یک یا 2گروه، افزایش سنواتی که عنوانی در حکم حقوقی ندارند و در پایه حقوق یا حقوق ثابت درنظر گرفته می‌شوند بدون آنکه متوجه باشند در سقف قرار گرفته و در افزایش پلکانی از سهم و درصد کمتری در اعمال حقوق برخوردار می‌شوند و امتیازات و تسهیلاتی که در حکم حقوقی آنان مانند فوق‌العاده ایثارگری دارای عنوان مستقل است بدون آنکه متوجه شوند این عنوان همچنان در حکم حقوقی آنان قید می‌گردد، لکن در سقف حقوق دریافتی محاسبه و باعث می‌شود از ضریب کمتری در افزایش پلکانی حقوق برخوردار شوند.
 به‌عبارتی حکم حقوقی به شکلی خواهد بود که محاسبه امتیازات و تسهیلات ایثارگری بدون آنکه کسی متوجه حذف یا کسر آن باشد، در محاسبه افزایش یا همسان‌سازی‌ حقوق پلکانی اعمال و موجبات تضییع حقوق آنان را فراهم خواهد کرد.
 بنابراین سازمان برنامه و بودجه، دولت و نمایندگان مجلس باید به دقت در اعمال این شیوه نظارت داشته باشند تا حقوق ایثارگران تضییع نشده و عملاً امتیازات و تسهیلاتی که در سال‌های گذشته در قوانین و مقررات در احکام حقوقی آنان پیش‌بینی شده بی‌اثر و ضایع نگردد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید