• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168933
+
-

پلمب پاساژ آزاد

در راستای ایمن‌سازی و نوسازی ساختمان‌های پرخطر شهر تهران فعالیت یک مرکز تجاری متوقف شد

پاساژ آزاد به‌عنوان یکی از 129ساختمان ناایمن شهر تهران پلمب شد. بعد از ضرب‌الاجل وزیر کشور به شهرداری‌ها درخصوص سازه‌های ناپایدار، شهرداری تهران ستاد ایمنی تشکیل داد تا ساختمان‌های ناایمن و گودهای پرخطر را شناسایی کند. به گزارش همشهری، بعد از شناسایی سازه‌های ناایمن، شهرداری تهران فعالیت جدی‌تری در این خصوص انجام داد. البته بحث ناایمن بودن پاساژ آزاد از 6سال پیش مطرح شد، ولی اقدامات لازم برای رفع مشکلات این ساختمان صورت نگرفت؛ طوری که در روز گذشته شهردار تهران در حاشیه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران بدون اشاره به نام ساختمان آزاد گفت: «میراثی را در همه کلانشهرها داریم که نقاط مثبت و منفی دارد. یکی از این نقاط دارای مشکل، ساختمان‌های سست و ناایمن یا گودهای پرخطر است؛ بر همین اساس ستاد ایمنی را در شهرداری تشکیل دادیم و آن را تبدیل به یک پروژه‌ای کردیم که این ساختمان‌ها و گودها را شناسایی و کار را با جدیت دنبال کنیم.» علیرضا زاکانی اضافه کرد: «در بخشی از این موارد، شناسایی‌ها منجر به یک‌سری عملیات اجرایی شده و در این راستا یکی از ساختمان‌های پرخطر تهران را پلمب و تخلیه کردیم. همچنین از حدود 2ماه پیش ایمن‌سازی‌ گود برج میلاد که سال‌ها رها شده بود را با جبران منابع آغاز کردیم؛ بنابراین امسال بخش زیادی از این اقدامات را خواهیم داشت تا شهر از این تهدیدات رنج نبرد.»
 پاساژ آزاد قدمتی 60ساله و در خیابان ولیعصر و تقاطع جمهوری در منطقه 11قرار دارد. 100کسبه در این ساختمان فعالیت می‌کردند  به‌گفته شهردار منطقه 11، در کشور ما آیین‌نامه‌های مرجع که طراحی ساختمان‌ها براساس آنها انجام شده مربوط به ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر هستند؛ لذا وضعیتی که این ساختمان دارد با هیچ‌کدام از آیین‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی مطابقت ندارد: «فرسودگی ساختمان آزاد نیز مزید بر علت شده و حتی اگر اتفاق ویژه‌ای نیز نیفتد، ساختمان به‌اصطلاح خسته است و باید تخریب و نوسازی شود. مالک ساختمان نیز به دلایلی در طبقه ۱- و۲- فضایی را خالی کرده و تعدادی مغازه در آن ایجاد شده است. این موضوع سبب ناپایداری آن از لحاظ مهندسی شده است.» سیدمحمد موسوی به ایسنا گفت: «مالک این ساختمان نیز در ایران حضور ندارد و وکلای وی این موضوع را پیگیری می‌کنند و این یکی از دلایل کندی روند مقاوم‌سازی‌ است. ما در شهرداری معتقدیم باید براساس مقررات سازمان نظام مهندسی هر اقدامی که لازم است نظیر تخریب یا مقاوم‌سازی‌ انجام شود.» او اضافه کرد: «اگر تخریب لازم باشد باید پرونده تشکیل شود و درخواست تخریب داده شود. ما نیز برای این کار تسهیلاتی درنظر می‌گیریم. کارشناسان سازمان نظام مهندسی و شهرداری معتقدند که ساختمان آزاد ایمن نیست و ما بر همین اساس تصمیم گرفتیم آن را در گام اول پلمب کنیم.»
به‌گفته شهردار منطقه ۱۱، جلسات متعددی با مالک، کسبه و معاون دادستان برگزار شد و نتیجه این شد که باید در ساختمان آزاد رفع خطر انجام شود و این موضوع در شورای تأمین هم مطرح شد: «همه دستگاه‌ها ازجمله نیروی انتظامی و حتی دستگاه‌های امنیتی با همکاری شهرداری و آتش‌نشانی باید دست به‌دست هم دهند تا این موضوع مدیریت شود.»
همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره ساختمان‌های ناایمن شهر تهران گفت: «در بحث ساختمان‌های ناایمن ساختمانی داشتیم در مرکز شهر که قبلا یک طبقه آن تخریب شده بود، اما مجوز گرفته بودند که 2طبقه دیگر بسازند؛ با کار جدی و پیگیری، این مسئله لغو شد و مسیری که جنبه ایمنی شهر و شهروندان را تأمین می‌کند، تصویب و تثبیت شد. این مسئله برای ساختمان‌ها کار یک‌شبه‌ای نیست و در این ستاد این اقدامات را دنبال می‌کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید