• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226614
+
-

بازار آزاد ارز ساماندهی می‌شود

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران از راه‌اندازی سامانه ارز خدماتی خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده که تا یک‌ماه آینده، سامانه ارز خدماتی در دسترس عموم قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش است بازار آزاد ارز را ساماندهی کند.
به گزارش همشهری، یکی از نیازهای ارزی کشور ارزهای خدماتی است. ارز خدماتی در 63سرفصل تقسیم‌بندی می‌شود که برخی از مهم‌ترین‌ها ارز درمانی، مسافری، دانشجویی، ارز ماموریت، ارز مربوط به فرصت‌های مطالعات اعضای هیأت عملی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ارز‌های این چنینی است.
طبق برخی برآورد‌ها بخش زیادی از فشاری که بر بازار آزاد ارز وارد می‌شود از ناحیه ارز‌های خدماتی است. در چنین شرایطی تحلیلگران بر این باورند که اگر ارز‌های خدماتی به‌نحوی تامین شود که فشار بر بازار آزاد کاهش یابد ، گام مهمی در کنترل قیمت ارز برداشته خواهد شد. حالا در چنین شرایطی آنطور که مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز وعده داده، قرار است با راه‌اندازی یک سامانه نیاز‌های مرتبط با ارز‌های خدماتی مرتفع شود. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش است تا بازار آزاد ارز و چهار راه استانبول را با هدف جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت‌ها ساماندهی کند.

تأسیس تالار ارز خدماتی
علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز دیروز در این‌باره گفت: در حوزه ارز خدماتی مقررات وضع شده و دستورالعمل‌ آن به تصویب رسیده است و بعد از اینکه دستورالعمل‌ اجرایی به تصویب رسید، نوبت به ایجاد سامانه می رسد که بخش زیادی از سامانه آنها ایجاد شده و پیش‌بینی شده که تا یک‌ما‌ه آینده، سامانه ارز خدماتی در دسترس عموم قرار گیرد تا تمام اقلامی که مشمول ارز خدماتی می‌شود در این سامانه تأمین شود.
او افزود: ارز خدماتی یکی از طبقات نیازهای ارزی کشور است که بخش بسیاری از نیازهای خرد و کلان دستگاه‌ها و مردم را پوشش می‌دهد. اگر بتوانیم حوزه ارز خدماتی را به‌نحوی ساختاربندی کنیم که هرکسی برای مصرف و نیاز ارزی خود بداند باید به کجا مراجعه و از چه طریقی اقدام کند و همچنین ارز مورد نیاز به مقدار کافی در اختیارش قرار داشته باشد، طبیعتا به بازار غیررسمی مراجعه نمی‌کند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید