• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158494
+
-

آسیب به مغز در کرونا؛عامل از بین رفتن بویایی

تحقیقات نشان داده که از بین رفتن بویایی و چشایی پس از ابتلا به کرونا تحت تاثیر آسیب به مغز و التهاب بافت بویایی به وجود می‌آید

دانش
آسیب به مغز در کرونا؛عامل از بین رفتن بویایی

از بین رفتن حس بویایی و چشایی یکی از علائم اصلی ابتلا به کروناست که خیلی‌ها آن را تجربه کرده‌اند و تلخی آن را چشیده‌اند. تاکنون این ماجرا به ارتباط و اثر مستقیم ویروس عامل بیماری کووید-19نسبت داده می‌شد اما اکنون تحقیقات نشان داده این مسئله به‌خاطر آسیب مغزی در ابتلا به این بیماری است.

براساس تحقیقی که نتایج آن در مجله JAMA Neurology منتشر شده است از بین رفتن بویایی و چشایی پس از ابتلا به کرونا تحت‌تأثیر آسیب به مغز و التهاب بافت بویایی به‌وجود می‌آید.
برای این تحقیق، دانشمندان بدن 23نفر از جان باختگان کرونا را کالبدشکافی کرده‌اند. نتایج بررسی بدن این افراد نشان می‌دهد که نه خود ویروس بلکه التهاب ناشی از بیماری دلیل از دست رفتن حس بویایی و چشایی بوده است.
دانشمندان برای این تحقیق اعصاب بویایی درون مخاط بینی، رگ‌های خونی و تعداد آکسون‌های بویایی (بخشی از عصب‌ها که سیگنال‌های الکتریکی را منتقل می‌کنند) را اندازه‌گیری کردند. آنها همچنین آسیب‌های بخشی از مغز را که سیگنال‌های بویایی را دریافت می‌کند و با نام پیاز بویایی شناخته می‌شود بررسی کردند. نتیجه بررسی‌ها مشخص کرد که بیماران مبتلا به کرونا که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده بودند، از آسیب‌های بیشتری به مخاط بینی و سیستم گردش خون رنج می‌بردند و تعداد بسیار کمتری آکسون بویایی داشتند.
گروهی از دانشمندان پیش از این اعلام کرده بودند که ویروس کرونا می‌تواند اعصابی را آلوده کند که سیگنال‌های بویایی را به مغز منتقل می‌کنند و این مسئله به‌عنوان دلیل از بین رفتن بویایی شناخته می‌شد.
یکی از دانشمندان حاضر در این تحقیق می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد عفونت حاصل از ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ در بافت پوششی سیستم بویایی ایجاد التهاب می‌کند. این التهاب به عصب‌ها آسیب می‌رساند، در نتیجه تعداد آکسون‌هایی که سیگنال‌ها را به مغز می‌فرستند کاهش پیدا کرده و عملکرد پیاز بویایی مختل می‌شود.
این کشف جدید می‌تواند کمک کند تا پزشکان داروهای ضدالتهاب را برای جلوگیری از آسیب‌های جدی یا بلندمدت به حواس بویایی و چشایی مورد آزمایش قرار دهند. برخی بیماران مبتلا شده به کووید-19 حتی مدت‌ها پس از بهبودی هم از مشکلات بویایی و چشایی رنج می‌برند.
چندی پیش هم یک مطالعه ویژه در  انگلیس نشان داده که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ می تواند منجر به کوچک شدن  بخش‌هایی از مغز شود. 
این پژوهش بر بانک زیستی انگلیس تکیه داشته است. Biobank به کاربران خدمات بهداشت ملی بریتانیا اجازه می دهد تا به صورت داوطلبانه سوابق پزشکی خود را به پروفایل های ژنتیکی شان پیوست کنند و منبعی از مطالعات در سطح جمعیت را در اختیار محققان پزشکی قرار دهند. در این مورد، یک تیم تحقیقاتی مستقر در بریتانیا Biobank را برای افرادی که قبل از ابتلا به SARS-CoV-2 اسکن مغزی انجام داده بودند، بررسی کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید