• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228557
+
-

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از بلوغ رویدادهای اجتماعی و فرهنگی پایتخت خبر می‌دهد

مهمانی غدیر، عامل تعمیق فرهنگ دینی

مهمانی غدیر، عامل تعمیق فرهنگ دینی

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: در دوره فعلی مدیریت شهری، موضوع برگزاری درست و هدفمند مناسبت‌ها، به‌ویژه مناسبت‌های مذهبی و آیینی به خوبی در حال اجرا ست و سالانه بلوغ و پختگی بیشتری در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برگزار شده در این حوزه در حال رقم خوردن است. سیداحمد علوی تأکید دارد که مهمانی غدیر یکی از رویدادهای اجتماعی و فرهنگی است که بعد ازگذشت ۳ سال از برگزاری و رفع برخی ازنواقص آن، اکنون به مرحله‌ای از بلوغ رسیده که توانسته فرهنگ غدیر را نه‌ تنها احیا، بلکه آن را به‌معنای واقعی، جهانی کند. با این عضو شورای اسلامی شهر تهران ساعتی پس از پایان مهمانی غدیر گفت‌وگو کرده‌ایم.

مدل کار فرهنگی در شهر را شناختیم
در سال‌های گذشته در رابطه با موضوع مهمانی غدیر بیشتر به جنبه‌های کالبدی، مکانی و ترافیکی و نیز نوع اقدامی که باید انجام شود توجه می‌شد؛ اما اکنون با کسب تجربه‌هایی که از برگزاری 2دوره قبلی این رویداد به‌دست آورده‌ایم، به مدلی از اقدام اجتماعی و فرهنگی رسیده‌ایم که مسیر را برای برگزاری بهتر این رویداد و رویدادهای مانند آن در سال‌های آینده هموار می‌کند. این سخن را سیداحمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید و توضیح می‌دهد: «در سال‌های قبل مشکلاتی از نظر ترافیکی، فضایی و مکانی برای اجرای مهمانی غدیر داشته ایم. سال گذشته موضوع فضا و مکان برطرف شد، اما نکات دیگری نیز وجود داشت که باید به آن فکر می‌کردیم؛ طراحی برنامه‌هایی که مردم بتوانند به شکل خانوادگی از آن استفاده کنند.»او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «با طراحی انجام شده، شاهد بودیم که خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان در مهمانی غدیر، حضور گسترده‌ای دارند. این حضور برای مجموعه دست‌اندرکاران و متولیان این رویداد یک سرمایه اجتماعی عظیم است که باید از آن به‌خوبی برای تعمیق فرهنگ غدیر و ترویج ولایتمداری استفاده کنند.»

تفاوت اساسی سومین مهمانی غدیر با دوره‌های گذشته
علوی با بیان اینکه در دوره قبلی برگزاری مهمانی غدیر به جنبه‌های پذیرایی از مهمانان در این رویداد بیشتر توجه شده و کمتر موضوعات فرهنگی و اجتماعی در آن پر رنگ بود، دوره سوم برگزاری مهمانی غدیر را دارای تفاوت‌‌های اساسی در رویکردها و اثرپذیری اجتماعی و فرهنگی ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: «ما در سال اول و دوم برگزاری مهمانی غدیر، شاید جنبه پذیرایی را بیشتر مورد توجه قرار دادیم. هدف ما در ابتدا این بود که فرهنگ غدیر را گسترش دهیم و آن را تعمیق بخشیم اما حال با گذشت 2 سال و ورود به سال سوم تلاش کرده ایم هم افزایی و مشارکت دستگاه‌ها را در این مهمانی جلب و موضوعات فرهنگی و اجتماعی را در اجرا پررنگ‌تر از گذشته دنبال کنیم.» این عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه می‌دهد: «موضوعات فرهنگی و اجتماعی، نیازمند یک قالب مشخص برای تبدیل آن به گفتمان اعتقادی است و این رویکرد نیازمند صرف زمان، تحقیق و مطالعه و نیز برنامه‌ریزی دقیق است. اکنون در مهمانی غدیر با رفع نواقص گذشته می‌توانیم روی مفاهیم غدیر و فرهنگ ولایت کارو تمرکز و آن را نهادینه کنیم.»

غدیر آمد تا جهانی شود
نماینده مردم تهران در شورای اسلامی شهر، از آنچه در رویداد غدیر برگزار شد و نقش شهرداری در برپایی مهمانی غدیر قدردانی می‌کند و معتقد است آنچه در آغاز برگزاری رویداد غدیر به‌دنبال آن بودیم در حال تحقق است: «واقعه غدیر با این هدف اتفاق افتاد که ولایت امیرالمومنین علی(ع) به اطلاع‌ همه مردم رسانده شود. اکنون شاهد آن هستیم که با برگزاری مهمانی غدیر، پیامی که در دل این رویداد وجود دارد، در بسیاری از کشورهای جهان بازتاب و نمود پیدا کرده و مراسم‌های مشابهی مانند آنچه در تهران و ۳۰۰شهر کشور برگزار شده، برپا شده است. انتقال پیام ولایت و
ولایت مداری به جهان، مهم‌ترین پیام غدیر به جهانیان است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید