• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156802
+
-

تناقض در واردات و گرانی برنج

در حالی‌که آمارهای رسمی از افزایش 27درصدی قیمت برنج خارجی و جهش 95درصدی قیمت برنج ایرانی در سال‌جاری حکایت دارد که براساس آمارهای مربوط به واردات و ترخیص برنج از گمرک، میزان واردات این کالای اساسی در 11ماه امسال 49درصد بیشتر از سال قبل بوده است؟
به‌گزارش همشهری، بررسی روند واردات برنج در ۱۱ ماه امسال نشان می‌دهد: در این مدت یک‌میلیون‌و۳۵۸ هزار تن و به ارزش یک‌میلیاردو۱۵۷ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده که این میزان ازنظر وزن ۴۹درصد و ازلحاظ ارزش ۴۰درصد بیشتر از واردات برنج در مدت مشابه سال قبل است.

واردات برنج با ارز نیمایی
براساس آمارهای گمرک ایران، در ۱۱ماه امسال 27.6میلیون‌تن کالای اساسی به ارزش 17.5میلیارد دلار از گمرک ترخیص و وارد شده که ۲۴میلیون تن از آن به‌ارزش 13.6میلیارد دلار با ارز ترجیحی و مابقی آن با ارز نیمایی ثبت سفارش شده است. طبق این آمارها، حجم واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی 3.5میلیون تن به ارزش 3.8میلیارد دلار بوده که ۲۰درصد در وزن و ارزش نسبت به‌مدت مشابه رشد داشته است. از این میزان واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی، ۳۷درصد از وزن و 28.9درصد ارزش به واردات برنج اختصاص دارد.

گرانی برنج با افزایش واردات
اگرچه طبق آمارهای رسمی، واردات برنج در سال‌جاری رشد داشته؛ اما افزایش قیمت آن در داخل نیز قابل‌توجه و روبه رشد بوده است؛ به‌طوری‌که گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در بهمن‌ماه امسال قیمت هر کیلو برنج خارجی از ۳۵هزار تومان هم گذشته است و متوسط قیمت آن نسبت به پارسال بیش از ۲۷درصد گران شده است. برنج ایرانی که در چند ماه گذشته روند روبه رشد قیمت داشته و گزارش‌های بازار نشان از قیمت حدود ۹۰هزارتومانی آن داشت، طبق آمار مرکز آمار نسبت به سال گذشته حدود ۹۵درصد گران شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید