• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 25 مهر 1402
کد مطلب : 206068
+
-

برنج ایرانی جایگزین برنج خارجی می‌شود

بازار برنج ایرانی به ثبات رسیده و قیمت‌ها با کاهش همراه بوده است. به‌گزارش همشهری، گران‌ترین ارقام برنج ایرانی در بازار هاشمی، طارم و دم‌سیاه است که قیمت هر کدام نسبت به سال قبل کاهش قیمت قابل‌توجهی داشته‌ است. درحالی‌که هر کیلو برنج ایرانی در سال‌های اخیر به 200هزار تومان هم رسید، امسال قیمت‌ها مناسب‌تر است. در حال حاضر، هر کیلو برنج صدری دم‌سیاه 100 تا 110هزار تومان، صدری دم‌زرد 95 تا 100هزار تومان، هاشمی 90 تا 95هزار تومان و برنج علی کاظمی 80 تا 85هزار تومان است.
کاهش قیمت برنج ایرانی به‌دلیل افزایش عرضه برنج در بازار در سال گذشته اتفاق افتاد. افزایش واردات برنج خارجی در سال گذشته، سبب شد برنج داخلی روی دست کشاورزان بماند؛ بر همین اساس، امسال ثبت سفارش واردات برنج خارجی از ابتدای مردادماه ممنوع اعلام شد و بنا بر‌گفته مسئولان، این ممنوعیت تا زمان فروش برنج باقیمانده در انبارهای کشاورزان ادامه خواهد داشت.
بر همین اساس، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، هفته گذشته تأکید کرد: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می‌شود.

برنج ایرانی ارزان‌تر می‌شود
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در گفت‌وگو با همشهری با تأیید صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حمایت از برنج ایرانی در اولویت برنامه‌های کشور است و برای همین از ابتدای مردادماه تا اول آذرماه، ممنوعیت واردات برنج خارجی برقرار است.
مسیح کشاورز ادامه داد:‌ برای اینکه بازار برنج ایرانی از رکود سال زراعی قبل خارج شود، ما تمام محصول برنج کشاورزان را که روی دست آنها مانده و در آستانه خرابی بود، خریدیم و برای ادامه این روند به وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد دادیم در قالب تفاهمنامه‌ای بتوانیم برنج‌های نوی استان‌های مازندران و گیلان را هم خریداری و به‌طور مستقیم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه کنیم تا مصرف‌کنندگان بتوانند با کمترین قیمت برنج ایرانی را خریداری کنند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه در حال حاضر اختلاف قیمت معناداری بین برنج خارجی و ایرانی نیست، گفت: با توجه به اینکه عرضه برنج خارجی کم شده و قیمت آن افزایش یافته، مصرف‌کنندگان بیشتر راغب هستند که برنج ایرانی بخرند. در حال حاضر بهترین نوع برنج ایرانی را می‌توان زیر 100هزار تومان خرید و اگر فضا برای خرید برنج ایرانی رقابتی شود، قطعا قیمت‌ها پایین‌تر خواهد آمد.
کشاورز با بیان اینکه ما امیدواریم سهمی که برنج خارجی در بازار داشت به برنج ایرانی برسد، گفت: برای همین در قالب تفاهمنامه‌ای به جهادکشاورزی پیشنهاد دادیم مشوق‌هایی را برای واردکنندگان تدارک ببیند تا آنها به سمت خرید برنج ایرانی سوق یابند. در این راستا، در فاز اول برای اینکه بازار به هم نریزد و بازار برنج ایرانی از رکود خارج شود، پیشنهاد دادیم واردکنندگانی که از یک کیلو تا 100هزار تن برنج ایرانی بخرند به ازای هر کیلو می‌توانند 2کیلو واردات برنج انجام دهند.
او با بیان اینکه با توجه به وضعیت بازار و توافق طرفین، امکان تغییر این اعداد تا 300هزار تن وجود دارد، اعلام کرد: این تفاهمنامه در مرحله تنظیم است و ما خوش‌بین هستیم با اجرای آن هم رضایت کشاورزان داخلی حاصل شود و هم مردم بتوانند با قیمت پایین‌تر برنج ایرانی مصرف کنند.
در حال حاضر قیمت برخی از انواع برنج‌های خارجی در بازار به کیلویی ۷۰هزار تومان هم رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید