• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 آبان 1402
کد مطلب : 208362
+
-

چرا برنج خارجی از برنج ایرانی گران‌تر شده است؟

درحالی‌که بازار برنج ایرانی به ثبات رسیده و قیمت‌ها کاهش یافته، برنج خارجی گران شده است. به‌گفته فعالان این بازار، کمبود عرضه برنج خارجی، باعث گرانی قیمت آن در بازار شده؛ به‌طوری که قیمت برنج خارجی در برخی برندها از برنج ایرانی بالاتر رفته است.
گرانی قیمت برنج خارجی در گزارش مرکز آمار هم مشهود است. طبق گزارش مهرماه مرکز آمار که جزئیات نرخ تورم در این‌ ماه را شامل می‌شود، برنج ایرانی از کالاهایی است که در مهرماه امسال نسبت به شهریورماه ارزان‌تر شده اما در عوض، برنج خارجی از کالاهایی بوده که بیشترین رشد قیمت را در مهرماه نسبت به شهریور ثبت کرده است. اما اصل ماجرای گرانی برنج خارجی چیست؟
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در مورد علت گرانی اخیر برنج خارجی به همشهری گفت: امسال همزمان با آغاز فصل برداشت برنج، دوره ممنوعیت واردات شروع شده و از آن زمان دیگر برنجی وارد کشور  نشد؛ بر این اساس از ابتدای سال تا به امروز بخش خصوصی ۵۵۰ هزار تن برنج وارد کرده که اگر بخواهیم با سال‌های قبل مقایسه کنیم مشابه آمار سال ۱۴۰۰ است؛ چون در سال ۱۴۰۰ هم ممنوعیت واردات برنج داشتیم و بخش خصوصی آن زمان تقریبا همین مقدار برنج وارد کرده بود.
مسیح کشاورز با اشاره به تأثیر ممنوعیت واردات بر نوسانات قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ ممنوعیت واردات برنج به کمبود برنج خارجی در بازار منجر شد و این کمبود، بازار برنج ایرانی را هم تحت‌الشعاع قرار داد و باعث شد قیمت برنج ایرانی به‌صورت افسار گسیخته افزایش یابد که این مسئله در سال ۱۴۰۱ به رکود در بازار برنج خارجی و ایرانی منجر شد.
کشاورز ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ ممنوعیت واردات برداشته شد و بخش خصوصی تا مدت مشابه امسال ۸۹۶هزار تن برنج وارد کرده است؛ یعنی به‌طور متوسط ۱۱۰هزار تن در‌ ماه واردات انجام می‌شد که میزان مصرف واقعی برنج خارجی در ایران است اما امروز که مقایسه می‌کنیم تا الان ۵۵۰هزار تن برنج وارد شده که به‌طور متوسط ماهانه ۷۰هزار تن است و این آمار برای کشور خیلی کم است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران به پیامدهای ممنوعیت واردات برنج خارجی اشاره و اعلام کرد: کمبود عرضه باعث گرانی برنج خارجی در بازار شده و کار به جایی رسیده که قیمت برنج خارجی در برخی برندها از برنج ایرانی بالاتر برود. در واقع درحالی‌که قیمت هر کیلو برنج خارجی قبل از دوره ممنوعیت واردات ۴۵ تا ۵۰هزار تومان بود، در حال حاضر با قیمت ۶۵هزار تومان هم خرید و فروش می‌شود.
کشاورز ادامه داد: به هر حال بخشی از مردم، برنج خارجی مصرف می‌کنند و نباید در حق آنها اجحاف شود؛ برای همین باید ثبت سفارش‌ها زودتر شروع شود تا از اول آذرماه که ممنوعیت برداشته می‌شود، واردات شروع شود و با افزایش عرضه، قیمت‌ها به قیمت سابق برگردد. البته در این میان باید به قیمت‌های بازار جهانی هم توجه داشت اما به هر حال بازار از این وضعیتی که دارد بهتر می‌شود.

مکث
به واردات ۶۰۰هزار تن برنج نیاز داریم

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران به ثبات قیمت‌ها در بازار برنج ایرانی هم اشاره و اعلام کرده: در حال حاضر بازار برنج ایرانی خوب است اما اگر برنج خارجی گران شود، اثرش را روی برنج ایرانی هم می‌گذارد و ممکن است دلالان بازار را در دست بگیرند و برنج ایرانی دوباره گران شود. بر این اساس، درخواست کرده‌ایم شرایط طوری فراهم شود که تا پایان سال حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تن برنج وارد شود تا آرامش بازار بر هم نریزد.

این خبر را به اشتراک بگذارید