• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154907
+
-

مالیات/مصوبات جدید مالیاتی مجلس

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1401ردیف‌های مالیاتی جدیدی را شناسایی و در عین حال برخی بخش‌ها را از مالیات معاف کردند؛ همچنین میزان عوارض پرداختی در برخی بخش‌ها مشخص شده است. بخشی از تصمیم‌های مجلس ناظر بر دریافت مالیات بر عایدی سرمایه و برخی دیگر برای جلوگیری از خام فروشی در اقتصاد بود.

مالیات‌های جدید

   براساس تصمیم مجلس درسال آینده مجموع خانه‌ها شامل مالیات نمی‌شوند و هر خانه به‌صورت جداگانه مالیات می‌دهد و کف آن نیز خانه‌های 15میلیارد تومانی درنظر گرفته شده و هرچه میزان آن بالاتر از 15میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات  2 در هزار خواهد بود.
   به‌منظور جلوگیری از خام فروشی، درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی ازجمله؛ بیلت، بلوم و اسلب، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مانند قیر و متانول، اوره و پلی اتیلن به‌صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور، مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود.
   همه واردکنندگان و صادرکنندگان، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن، صاحبان هتل‌های 3ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی، صرافی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صاحبان مؤسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک و طراحی سیستم، صاحبان مؤسسات حمل‌ونقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری و سایر صاحبان مشاغل و حِرفی که درآمد ابزاری دارند، باید بابت وجوه بالای 5میلیون ریال، 2درصد مالیات پرداخت کنند.
   براساس لایحه بودجه 1401برخی از معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های حقوقی، لغو شده و این شرکت‌ها مشمول مالیات می‌شوند؛ یعنی اگر شرکتی در بانک سپرده‌گذاری کند و سودی عایدش شود، باید برای آن سود مالیات پرداخت کند.

معافیت‌های مالیاتی

   طبق نظر مجلس برخلاف سایر بخش‌ها، صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی سال 1401مشمول پرداخت مالیات بر سود سپرده نمی‌شوند.
   واحدهای آموزشی دولتی از پرداخت هزینه انرژی به شرط رعایت الگوی مصرف معاف شدند.  یکی از مصوبات مجلس درخصوص معافیت مالیاتی برای گسترش سرمایه‌گذاری و تولید در جهت اشتغال زندانیان بود. به این شکل که نمایندگان مردم در خانه ملت هرگونه سرمایه‌گذاری و تولید در زندان‌ها را که همسو با اشتغال زندانیان باشد، از مالیات معاف کرده اند.

دریافت عوارض 

   نمایندگان مجلس در عین حال عوارض آزادراه‌هایی را که پس از دوران مشارکت به دولت واگذار شده، برای سال آینده به میزان ۱۰درصد افزایش دادند که منابع حاصله، ماهانه به‌حساب درآمد عمومی خزانه داری کل کشور واریز می‌شود. قرار است این عوارض در اختیار سازمان بهزیستی برای تسهیل عبور و مرور شهری معلولان قرار گیرد.
   در جریان بررسی لایحه بودجه 1401همچنین با افزایش ۲ درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر موافقت شد. براساس این تصمیم شهرداری‌های شهرهای بالای 500هزار نفر جمعیت موظفند بابت صدور هر فقره پروانه ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی و تجاری، 2درصد مازاد بر عوارض شهرداری مربوط از متقاضیان پروانه وصول، و به‌حساب خزانه داری کل واریز کنند. قرار است منابع حاصل برای احداث، تکمیل و تجهیز رده‌های انتظامی با اولویت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها هزینه شود تا از طریق نیروی انتظامی امنیت ارتقا پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید