• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154247
+
-

سایه بحران انسانی بر سر 8میلیون یمنی

خاورمیانه
سایه بحران انسانی بر سر 8میلیون یمنی

سازمان ملل هشدار داده است که همزمان با تشدید جنگ در یمن، کمبود بی‌سابقه منابع مالی، ‌برنامه‌های امدادرسانی در این کشور را با خطر مواجه کرده و ممکن است تا یک ماه و نیم آینده، 8میلیون نفر به همین‌خاطر از دریافت‌های کمک‌های حیاتی محروم شوند.
به گزارش الجزیره، هانس گروندبرگ، مسئول امور یمن در سازمان ملل و همینطور مارتین گریفیث، رئیس بنیاد کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل،  به شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که در ماه ژانویه، دو سوم برنامه‌های امدادی سازمان ملل یا تعطیل و یا کوچک شده‌اند. این درحالی است که در همین زمان، مناطق درگیری در یمن چند برابر شده‌اند.
یمن از سال2014، درگیر جنگ است. ائتلاف تحت رهبری عربستان برای سرنگون کردن حوثی‌ها حمله کرده‌اند و به‌گفته سازمان ملل، جنگ یمن، بزرگ‌ترین بحران انسانی در قرن حاضر است.
گروندبرگ گفته است که حملات هوایی ائتلاف به‌صورت‌ نگران‌کنند‌ه‌ای افزایش پیدا کرده است. بیش از 650نفر در حملات هوایی، حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای و تیراندازی‌ها در یک ماه اخیر کشته شده‌اند. این میزان تلفات، بالاترین میزان در 3سال گذشته به شمار می‌رود.
گریفیث گفته است که سازمان‌های امدادی به سرعت در حال از دست دادن منابع مالی خود هستند و مجبورند برنامه‌هایی را که برای نجات جان انسان‌ها در یمن ضروری هستند تعطیل کنند.
براساس گزارش دفتر امور انسان‌دوستانه سازمان ملل، برنامه انسان‌دوستانه2021 برای یمن 2.27میلیارد دلار از 3.85میلیارد دلار مورد نیاز را دریافت کرده است. این میزان کمک پایین‌ترین میزان از سال2015 بوده است. سازمان ملل از برنامه سال2022 هنوز رونمایی نکرده است.
گریفیث گفته است که برنامه جهانی غذای سازمان ملل مجبور شده است سهم غذای 8 میلیون نفر را در ماه دسامبر (انتهای پاییز) کاهش بدهد و این 8میلیون نفر ممکن است در ماه مارس (از 2هفته دیگر) هیچ غذایی در دسترس نداشته باشند.
در همین حال، سازمان ملل مجبور شده است بیشتر پروازهای انسان‌دوستانه را به یمن در ماه آینده لغو کند. کمبود منابع مالی می‌تواند دسترسی 3.6میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم را قطع کند.
گریفیث میزان کمبود منابع برای یمن را بی‌سابقه خوانده و گفته است که سازمان ملل هرگز پیش از این مجبور نشده به عدم‌ارسال غذا برای میلیون‌ها نفر انسان به‌شدت در معرض خطر فکر کند.
قرار است میانه ماه مارس، یک کنفرانس برای کمک به یمن در سوئد و سوئیس به میزبانی سازمان ملل برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید