• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 آبان 1402
کد مطلب : 207935
+
-

مشارکت 8میلیون دانش‌آموز در «کانون مدرسه»

گفت‌وگو با حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌بهانه 13آبان

گفت‌وگو
مشارکت 8میلیون دانش‌آموز در «کانون مدرسه»

الناز عباسیان-روزنامه‌نگار

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مانند درخت تنومندی است که ریشه در۶دهه تاریخ دارد و شاخه‌های آن در سراسر کشور گسترده است. این نهاد فرهنگی و تربیتی در سال‌های اخیر اقداماتی بنیادی برای تقویت نهاد مدرسه به‌عنوان بستر اصلی تربیت و حلقه اتصال نظام تعلیم و تربیت و خانواده انجام داده است. به همین بهانه به‌مناسبت ۱۳آبان و روز دانش‌آموز، سراغ حامد علامتی، سکاندار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفته ایم و برنامه‌های جدید این مرکز را برای دانش‌آموزان جویا شده ایم. بخش‌هایی از صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

یک روز اردویی خوب در کانون
۱۷میلیون دانش‌آموز داریم که همگی مخاطبان کانون هستند. کانون سن این دانش‌آموزان را لحاظ کرده و متناسب با سن و جنسیت افراد برنامه تولید می‌کنیم. در همین زمینه طرح «کانون مدرسه» با هدف هم‌افزایی بیشتر بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدارس اجرایی می‌شود. این طرح در گذشته بوده، اما به دلایل مختلف نتیجه نگرفته بود. کارشناسان کانون این طرح را بررسی و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کردند و در حال حاضر در فاز اجرایی ۸میلیون دانش‌آموز آماده اجرای این طرح هستند. به‌صورت آزمایشی و استان به استان کار شروع شده است. این طرح در مدارس شاهد به‌صورت آزمایشی آغاز شده و مورد استقبال قرار گرفته است. در این طرح هر مرکز کانون باید در هر نقطه از شهر به مدارس محدوده خود خدماتی ارائه دهد. در قالب اردوی یک روزه، دانش‌آموزان مدرسه یک روز مهمان کانون می‌شوند. البته کانون ۶۰ نوع فعالیت دارد؛ از سالن سینما گرفته تا کتابخانه و سالن تئاتر و...‌مربیان کانون برای دانش‌آموزان مهمان، برنامه اجرا می‌کنند تا ‌ روزی خوب و خوش برای آنها رقم بخورد.

کتاب به سبد خانواده‌ها برمی‌گردد
برای پدران و مادران‌ برنامه داریم؛ برای آنها از سوی کانون پیامک ارسال می شود و آنها را دعوت به حضور در مرکز می‌کنیم. بعد از ثبت‌نام، کتاب و بسته‌های فرهنگی به در منازل آنها ارسال می‌شود. هدف اصلی کانون افزایش نرخ مطالعه در میان دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان است. جمع‌بندی کارشناسان ما این است که برای افزایش نرخ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان راهی نداریم جز اینکه ابتدا مطالعه بین والدین افزایش یابد . اگر اینطور باشد این روحیه حتما به کودک و نوجوان نیز منتقل خواهد شد . و از همین رو از ابتدای امسال بحث خانواده را نیز به شکل جدی در سبد فعالیت‎های فرهنگی خود قرار دادیم. طرح ارسال و اهدای ۳میلیون جلد کتاب به بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور، با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» را هم نباید از قلم انداخت.

پرورش نویسندگان و شعرای آینده
کانون، اهداف مهمی در حوزه تقویت و پرورش نویسندگان، شاعران و پژوهشگران در نسل جدید دارد. ما انجمن‌های شعر و قصه نیز داریم که با قوت در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. خوشبختانه سطح توان خوانش دانش‌آموزان بسیار بالاست و ما در کانون خوانش متون کهن را نیز در دستور کار قرار دادیم که مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفته است.

بازگشت به روزهای اوج کانون
کانون‌ پرورش فکری باید نسلی را تربیت کند و تحویل جامعه دهد که در برابر چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی، قدرت حل مسئله را داشته باشند و آگاهانه از این آسیب‌ها دوری کنند. البته ما در دوره جدید کانون، شعار تحول یا تغییر نمی‌دهیم. براساس یافته‌ها و مطالعات کارشناسی که داشتیم می‌خواهیم به روزهای اوج کانون در دهه 60 و 70 برگردیم؛ روزهایی که کانون، مرجع خانواده‌ها و فعالان عرصه تعلیم و تربیت بود و همه به آن رجوع می‌کردند. منتها یک استراتژیست فرهنگی باید با بررسی گذشته‌ای که حاوی هویت و آرمان مجموعه است برای ساخت آینده کمک بگیرد. در مسائل به این نکته رسیده‌ایم که در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان باید پیوست آینده پژوهی داشته‌باشیم و در حوزه تولیدات نقش‌آفرینی کنیم.‌


متن کامل را در   همشهری آنلاین بخوانید

این خبر را به اشتراک بگذارید