• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198396
+
-

کاشت 8میلیون نهال مانگرو در 30سال

وسعت جنگل‌های مانگرو ایران 3هزار هکتار افزایش یافته است

گزارش
کاشت 8میلیون نهال مانگرو در 30سال

محمد باریکانی-روزنامه نگار

همکاری جهانی برای حفاظت از رویشگاه‌های مانگرو یا همان جنگل‌های حرا افزایش یافته و چین، کامبوج و ماداگاسکار پیشنهاد ایجاد مرکز بین‌المللی مانگرو را در مجمع عالی‌رتبه حفاظت از جنگل‌های مانگرو ارائه کردند. ایران نیز با برخورداری از 192کیلومتر مربع  جنگل حرا که 8میلیون درخت آن در 30سال گذشته کاشته شده، در این مجمع به‌صورت ویدئویی حاضر شد و گزارشی از وضعیت جنگل‌های حرا به کشورهای عضو ارائه کرد. رویشگاه‌های مانگرو یا جنگل‌های حرا در کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر فیلیپین، ویتنام، کامبوج و چین و همچنین در شبه‌قاره هند وجود دارند. در ایران نیز غربی‌ترین رویشگاه‌های مانگروی جهان در استان‌های جنوبی نظیر هرمزگان و سیستان و بلوچستان و در مناطقی همچون قشم، بندر خمیر، بندر دیر، چابهار و خلیج گواتر وجود دارد. جنگل‌های مانگرو به‌گفته کارشناسان ارزشمند‌ترین رویشگاه‌های طبیعی جهان هستند که ارزش آنها حتی از تالاب‌ها نیز بیشتر است. رویشگاه‌های حرا یا همان جنگل‌های مانگرو علاوه بر تعدیل آب و هوا به افزایش زیست‌پذیری انسان و آبزیان کمک می‌کنند.

مانگروها در ردیف ارزشمندترین اکوسیستم‌های جهان
محمد درویش، رئیس کرسی محیط‌زیست دفتر سلامت اجتماعی یونسکو: مانگروها جزو ارزشمندترین اکوسیستم‌های جهان هستند. ارزش محیط‌زیستی آنها حتی از جنگل‌های حاره‌ای، استوایی و تالاب‌ها بیشتر است. رویشگاه‌های مانگرو در سطح کمی از کره زمین باقیمانده و توجه جهانی به حفظ این پوشش بسیار افزایش یافته است. مانگروها مهم‌ترین مولفه زیستی آبزیان هستند؛ چون تخم‌ریزی آبزیان در این نقطه اتفاق می‌افتد. آنها به تصفیه منابع آب نیز کمک می‌کنند. زیستگاه آنها نقطه‌ای است که آب شیرین خشکی‌ها وارد آب شور دریاها می‌شود. مانگروها تنها در نقاطی قادر به زیستن هستند که دما در آنها به زیر صفر نرسد. رویشگاه‌های مانگرویی ایران یا همان جنگل‌های حرا در کشور اغلب در قشم و بندر خمیر، بوشهر چابهار و خلیج گواتر است. مانگروها علاوه بر اینکه محل مناسبی برای تخم‌ریزی آبزیان هستند، نقطه مناسبی برای تخمگذاری پرندگان محسوب می‌شوند و این رویشگاه‌ها محل زندگی پرندگانی است که غذایشان را از آب و خشکی تهیه می‌کنند؛ بنابراین جنگل‌های مانگرو علاوه بر آنکه تنوع زیستی ارزشمندی ایجاد می‌کنند، یکی از عوامل تعدیل اقلیم و زیست‌پذیری هستند.

افزایش طبیعی مساحت رویشگاه‌های مانگرو ایران
مرتضی ذوالجوری، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست: اکوسیستم‌های مانگرو به‌عنوان یکی از زیست‌بوم‌های مهم ساحلی در جهان از نظر اکولوژیک و حفاظتی بسیار ارزشمند هستند. آنها به‌عنوان پشتیبان اصلی برای حفظ تنوع زیستی، محافظت از سواحل در برابر سیلاب و حفاظ ساحلی عمل می‌کنند. همچنین این اکوسیستم‌ها در کاهش اثرات تغییر اقلیم و جذب و ترسیب کربن بسیار مؤثر هستند. ایران یکی از کشورهایی است که در آن جنگل‌های حرا به‌دلیل دمای سرد زمستان به شمالی‌ترین حد پراکنش خود می‌رسند. بزرگ‌ترین توده‌های حرا در ایران در بخش جنوبی در آب‌های ساحلی حفاظت‌شده جزیره قشم در خلیج‌فارس به‌وجود می‌آیند. جنگل‌های حرا در منطقه قشم و سواحل هرمزگان از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی جنوب‌غربی آسیا هستند و به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. طی 3دهه گذشته، بیش از ۸میلیون اصله نهال از گونه حرا در سواحل جنوبی ایران کاشته شد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید