• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145962
+
-

صنایع بزرگ در تیررس قطع گاز

پس از بحران قطع برق در تابستان، این بار صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی با خطر قطع گاز در روزهای سرد زمستان مواجه هستند

صنعت
صنایع بزرگ در تیررس قطع گاز

هواشناسی اعلام کرده است ظرف روز‌های آینده دمای هوا در اغلب نقاط کشور کاهش می‌یابد. حالا صنایعی که در تابستان به‌دلیل قطع برق با کاهش تولید مواجه شده‌اند در خطر قطعی گاز هستند. در تابستان قطع برق، به بروز بحران در بازارهای مصرف سیمان و فولاد منجر شد.
به گزارش همشهری، آنچه از قبل پیش‌بینی می‌شد اتفاق افتاد. در تابستان امسال که برق صنایع به‌ویژه تولیدکننده‌های سیمان و فولاد قطع شد، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند، در زمستان نیز به‌دلیل افزایش مصرف گاز و کاهش دما، این صنایع به علاوه برخی دیگر از صنایع، ازجمله نیروگاه‌ها و حتی تولیدکننده‌های پتروشیمی، با قطع گاز مواجه خواهند شد. حالا بسیاری از صنایع و در وهله اول تولیدکننده‌های سیمان با چالش قطع گاز مواجه شده‌اند. در طول سال‌های اخیر به‌دلیل اصرار دولت‌ها به قیمت‌گذاری دستوری، سرمایه‌گذاری کافی برای افزایش تولید گاز انجام نشده است.
برآورد‌ها نشان می‌دهد که به‌دلیل کاهش شدید سرمایه‌گذاری، تراز تولید و مصرف گاز در زمستان امسال منفی خواهد شد، طبق برآورد شورای‌عالی انرژی، برای اینکه میزان تولید گاز از میادین جدید افزایش یابد تا کفاف مصرف را بدهد، باید50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید انجام شود. در تابستان امسال هم به‌دلیل قطعی برق، میزان تولید سیمان و فولاد با کاهش مواجه و موجب رشد قیمت‌ها شد. حالا انتظار می‌رود با قطعی گاز میزان تولیدات صنعتی که به‌گفته پژوهشکده پولی و بانکی، در مهر‌ماه به منفی 1.4درصد رسیده با کاهش بیشتری مواجه شود.

ابعاد کمبود گاز
آمار‌ها نشان می‌دهد که قطعی گاز در زمستان امسال، ابعاد فراگیرتری نسبت به قطعی برق در تابستان خواهد داشت. طبق آمار‌های موجود میزان کسری تراز گازی ایران در4‌ماه سرد زمستان، به 29.9میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که میزان تولید و عرضه گاز در سال‌جاری به 812.5میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید؛ درحالی‌که میزان مصرف گاز 834.1میلیون مترمکعب برآورد شده است. یعنی در سال‌جاری تراز گازی کشور 21.5میلیون مترمکعب در روز و در 4‌ماه سرد سال 29.9میلیون مترمکعب کسری خواهد داشت.
طبق آمارهای موجود، ۱۱درصد گاز تولیدی در ایران به‌عنوان خوراک پتروشیمی، ۹درصد به‌عنوان سوخت پتروشیمی، ۴۱درصد در حوزه مصارف خانگی، ۲۵درصد در صنعت، ۲درصد در کشاورزی، ۴درصد در حوزه‌های تجاری، ۶درصد در صنعت حمل‌ونقل و ۷درصد در کل زنجیره فولاد مصرف می‌شود. برای رفع معضل کمبود در شبکه تامین گاز خانگی، به اجبار باید گاز صنایع قطع شود. انتظار می‌رود قطع گاز شامل حال تولید کنندگان سیمان، فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها شود. بیم آن می‌رود با افزایش مصرف مازوت در نیروگاه‌ها، به‌عنوان سوخت جایگزین گاز، سطح آلودگی هوا هم به‌شدت افزایش یابد.

آغاز قطعی گاز
شواهد نشان می‌دهد که قطعی گاز مانند قطعی برق در تابستان، ابتدا گریبان تولیدکنندگان سیمان را گرفته است. براساس آخرین خبرها، گاز مصرفی برخی از کارخانه‌های تولید سیمان، از هفته گذشته قطع شده است. آنطور که محمدعلی بُد، از پیشکسوتان صنعت سیمان، در ابتدای آبان‌ماه گفته بود گاز اکثر کارخانه‌های سیمان در شمال کشور از چند هفته پیش قطع شده است.
عباس حسینی، نایب‌رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز گفت: از شنبه هفته گذشته، همزمان با کاهش دمای هوا، قطعی گاز واحدهای سیمانی آغاز شده است. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت: وزارت صنعت، قطعی گاز برخی از شرکت‌های سیمان را در دستور کار قرار داده و انجمن صنفی را نیز در جریان قرار داده است. ما به این موضوع اعتراض داریم. زیرا قطعی گاز تولید را کاهش می‌دهد. به‌گفته او، پیش‌بینی می‌شود با قطعی گاز واحدهای تولیدکننده سیمان، تنش و التهابی در این صنعت ایجاد شود.

قطعی گاز نیروگاه‌ها
خبرها نشان می‌دهد که فرایند قطعی گاز به‌دلیل کاهش دما، بعد از صنعت سیمان به نیروگاه‌ها هم رسیده است. آنطور که روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده، طبق مصوبه وزارت نفت در تابستان، سهم مصرف گاز در نیروگاه‌های حرارتی تبریز و سهند، صفر تعیین شده است. به همین دلیل این 2نیروگاه باید روزانه 1.8میلیون لیتر مازوت مصرف کنند. کریم عباس‌زاده، مدیر نیروگاه حرارتی سهند بناب نیز چند روز پیش از قطعی سهمیه گاز این نیروگاه خبر داد و گفت: برای تداوم فعالیت خود به اجبار از سوخت مازوت استفاده می‌کنیم.
این اتفاقی است که احتمالا به‌زودی در برخی نیروگاه‌های دیگر هم رخ خواهد داد و یک نشانه‌اش، نامه عباس مقتدایی، نماینده اصفهان به رئیس‌جمهوری و هشدار درخصوص تبعات استفاده از مازوت در نیروگاه اصفهان است. هم‌اکنون 16نیروگاه درسطح کشور مجوز مصرف مازوت دارند. پیش‌بینی‌ها این است که در شرایط اضطرار، 50درصد این نیروگاه‌ها به استفاده از مازوت روی خواهند آورد.

قطعی گاز فولاد و پتروشیمی
هنوز از قطعی گاز تولیدکننده‌های پتروشیمی خبری نیست، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد که به‌دلیل کمبود احتمالی گاز در زمستان، ممکن است قطعی گاز به تولیدکننده‌های پتروشیمی هم برسد، اما در مورد تولیدکننده‌های فولاد از همین حالا بحث‌ها نشان می‌دهد که احتمالا تولیدکننده‌های فولاد هم در تیررس قطعی گاز خواهند بود.
مطابق آخرین خبر‌ها، شرکت ملی گاز در بخشنامه‌ای دستور اعمال محدودیت شدید در مصرف گاز تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در زنجیره تولید فولاد، ازجمله واحدهای گندله‌سازی‌، تولید آهن اسفنجی و فولاد را صادر کرده است. به همین دلیل ظرف چند روز گذشته، تولیدکننده‌های فولاد در نامه‌ای از وزیر صنعت خواسته‌اند، مانع از قطعی گاز شود. در این نامه آمده است: « از آنجا که۹۰درصد فولاد تولیدی کشور در کوره‌های قوس الکتریک با القایی تولید می‌شود که با آهن اسفنجی شارژ می‌شود، کاهش تأمین گاز در حد اعلام شده به‌معنای توقف تولید آهن اسفنجی و به تبع آن توقف کامل تولید فولاد در این واحدهاست که علاوه بر تحمیل زیان سنگین و جبران ناپذیر به واحد‌های فولادی، تبعات نامطلوبی بر بازار سرمایه و تعادل بازار فولاد خواهد گذاشت.
قطع گاز تولیدکننده‌های فولاد می‌تواند چالشی بزرگ برای صنایع بزرگ ایران محسوب شود؛ زیرا امکان استفاده از سوخت‌های جایگزین برای این صنعت با توجه به نحوه تولید نسبت به سایر صنایع کمتر است. به‌طور مثال اگر به کارخانه‌های کوچک فولادسازی گاز تخصیص داده نشود فعالیت آنها متوقف خواهد شد زیرا سوخت کوره‌های اغلب این کارخانه‌ها مبتنی بر گاز است و بدون گاز این واحدها تعطیل خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید