• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 22 شهریور 1400
کد مطلب : 140375
+
-

مذاکره و تفاهم در تهران

گسترش روابط، توسعه همکاری‌های دوجانبه و بررسی روند مذاکرات ایران و عربستان محورهای مذاکرات دیروز تهران – بغداد بود

دیپلماسی
مذاکره و تفاهم در تهران


نخستین مهمان رسمی دولت سیزدهم در ساختمان اجلاس سران  مورد استقبال سیدابراهیم رئیسی قرار گرفت. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، ظهر دیروز با استقبال علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی 2 کشور، به تهران رسید و طبق برنامه از پیش تعیین شده به ساختمان اجلاس سران رفت و در آنجا سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان از الکاظمی استقبال کرد. پیش از این و در ادوار گذشته استقبال از سران کشورها در کاخ سعدآباد انجام می‌شد. در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی 2 کشور، رئیسی و الکاظمی هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. پس از مراسم استقبال رسمی نیز مذاکرات دوجانبه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق آغاز شد. مذاکراتی که طبق گزارش‌ها توسعه و تحکیم هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و بررسی و تبادل نظر پیرامون مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله مهم‌ترین محورهای مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه 2 کشور بود. همچنین منابع نزدیک به الکاظمی نیز گفته بودند که بحث میانجیگری عراق میان تهران و ریاض و ادامه مذاکرات 2 کشور در بغداد نیز در این نشست دوجانبه مطرح می‌شود. موضوعی که البته در نشست خبری مشترک رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق به‌ آن اشاره نشد. 7 وزیر دولت عراق، الکاظمی را در این سفر همراهی می‌کنند. گسترش روابط و موضوعات منطقه‌ای و نگرانی‌های امنیتی ازجمله محور گفت‌وگوی مقامات 2کشور است. سفر دیروز نخست‌وزیر عراق به تهران 2 هفته بعد از برگزاری کنفرانس بغداد و یک‌ماه مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور صورت گرفت.

لغو روادید و افزایش همکاری‌های دوجانبه
لغو روادید میان ایران و عراق نخستین خبری بود که رئیسی در نشست خبری آن را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری گفت: «روابط تهران – بغداد صرفاً رابطه همسایگی نیست. ارتباط عمیق تهران و بغداد از باورها و قلب‌های 2 ملت، 2 کشور و 2 دولت نشأت می‌گیرد.»  رئیسی ادامه داد: «به رغم خواست دشمنان، سطح روابط و مناسبات ایران و عراق روزبه‌روز توسعه خواهد یافت. توسعه روابط 2 کشور می‌تواند نقش‌آفرینی تهران و بغداد در مناسبات منطقه‌ای‌، جهانی و ارتباطات بین‌المللی را تقویت کند و امروز بر تحکیم و تعمیق هر چه بیشتر روابط 2 کشور تأکید شد.» او با اشاره به خبر خوب نخست‌وزیر عراق درمورد لغو روادید سفر برای 2کشور نیز گفت: «در نشست امروز بر اراده 2 کشور در توسعه کریدور ریلی و تسریع در برقراری ارتباط ریلی بین شلمچه و بصره تأکید شد و تقویت روابط مالی و پولی بین 2کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.» رئیسی همچنین در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به اربعین حسینی، افزود: «بدون تردید در وضعیت امروز کرونایی، حفظ و صیانت از جان زائران عزیز بسیار اهمیت دارد، اما در عین حال نخست‌وزیر عراق وعده داد تا جایی که امکان دارد، تعداد پذیرش زائران را افزایش دهند.» ازسوی دیگر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست خبری با تأکید بر اینکه «عراق برای گسترش و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای قائل است»، گفت: «امروز مجموعه‌ای از پرونده‌های مربوط به توسعه روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و مصمم هستیم سطح روابط خود را در راستای منافع و مصالح 2 ملت هر چه بیشتر گسترش دهیم.» نخست‌وزیر عراق با قدردانی از حمایت‌های ایران از دولت و ملت عراق در مقابله با تروریسم، ادامه داد:‌ «جمهوری اسلامی ایران از لحظه نخست برای مقابله با تروریست داعش در کنار ملت عراق قرار گرفت و ملت عراق همواره قدردان این حمایت‌ها خواهد بود.»  الکاظمی تأکید کرد: «موضع عراق نسبت به رابطه با جمهوری اسلامی ایران پایدار و ثابت است و حکومت و ملت عراق در همه عرصه‌ها در کنار ملت و حکومت ایران خواهد بود.»  به‌نظر می‌رسد که نخست‌وزیر عراق تلاش دارد تا روابط دوجانبه و راهبردی با تهران را در دولت سیزدهم افزایش دهد در شرایطی که سفیر ایران در عراق تأیید کرده که دور چهارم گفت‌وگوهای تهران و ریاض نیز در بغداد در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

   درخواست اخراج تروریست‌ها

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار الکاظمی تحرکات فزاینده گروه های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را نگران کننده و مخل امنیت مرزهای دو کشور دانست و بر لزوم خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان از عراق تاکید کرد. او همچنین با بیان اینکه ملت‌های منطقه برای پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه تاکنون هزینه های زیادی را متحمل شده اند؛ تصریح کرد: پیگیری پرونده ترور سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس و مجازات عاملین آن همچنان در صدر مطالبات دو ملت ایران و عراق و جبهه مقاومت قرار دارد و باید با همکاری دو کشور این خواسته به حق جامه عمل بپوشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید