• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138148
+
-

27کشته در سیل شمال ترکیه

خارجی
27کشته در سیل شمال ترکیه


2 هفته پس از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ترکیه، حالا سیل بخش‌هایی از شمال این کشور را فرا گرفته و آمارها از جان باختن دست‌کم 27نفر حکایت دارد.
به گزارش همشهری، سیل روز چهارشنبه استان‌های ساحلی بارتین، قسطمونی، سینوپ و سامسون در دریای سیاه را دربرگرفت و خانه‌ها و پل‌ها را خراب کرد و خودروها را با خود برد. صدها نفر با بالگرد منتقل و ۱۷۰۰نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.
ریاست مدیریت بلایا و فوریت‌های ترکیه گفت: امدادگران ۱۰جسد دیگر را در شهر قسطمونی که متحمل خسارات شدید شده، یافتند و تعداد کشته‌شدگان به ۲۷ نفر رسیده است.
سیلاب قسمت بزرگی از شهر بوزکورت در استان قسطمونی را فراگرفت. در استان بارتین هم دست‌کم ۱۳نفر بر اثر فرورفتن قسمتی از یک پل مجروح شدند.
مدیریت بلایا و فوریت‌ها اعلام کرد؛ 5 پل در سیل فرو ریخت و 2پل دیگر آسیب دید. صدها روستا هم بدون برق ماندند و چندین راه مسدود شد. سلیمان سویل، وزیر کشور ترکیه در سخنرانی خود در بوزکورت این صحنه‌ها را شدیدترین فاجعه سیلی که تاکنون به چشم خود دیده توصیف کرد.
در جریان سیل‌ماه گذشته در استان ساحلی ریزه در شرق دریای سیاه نیز دست‌کم ۶ نفر کشته شدند. این فاجعه در حالی رخ داد که آتش‌نشانان در جنوب غرب ترکیه برای اطفای حریق در استان موغله، منطقه‌ای که مورد علاقه گردشگران و در امتداد دریای اژه است، همه تلاش خود را به‌کار بستند. این آتش‌سوزی که یکی از بیش از ۲۰۰ آتش‌سوزی در ترکیه از ۲۸ژوئیه بود، سرانجام روز پنجشنبه مهار شد. در پی آن، دست‌کم 8 نفر جان باختند و هزاران نفر از ساکنان مجبور به فرار از شعله‌های آتش شدند.
دانشمندان مسائل آب و هوایی می‌گویند: هیچ تردیدی وجود ندارد که تغییرات آب و هوایی ناشی از سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی منجر به تشدید بلایای طبیعی مانند موج گرما، خشکسالی، آتش‌سوزی، سیل و توفان می‌شود و انتظار می‌رود این بلایا با گرم شدن کره زمین بیشتر رخ دهد.



این خبر را به اشتراک بگذارید