• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 27 تیر 1403
کد مطلب : 230177
+
-

ساز مخالف در ناتو؛ دردسرهای ترکیه و مجارستان

ساز مخالف در ناتو؛ دردسرهای ترکیه و مجارستان

«پسران بد ناتو»Y این عنوانی است که تارنمای خبری ـ تحلیلی پلیتیکو برای ترکیه و مجارستان 2عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌کار برده است؛ کشورهایی که اختلاف نظرهای بنیادینی با اعضای دیگر این پیمان دارند؛ چرا که هر دو با روسیه -دشمن شماره یک ناتو - روابط نزدیکی دارند و چندان با حمایت ناتو از اوکراین موافق نیستند و سیاست خارجی‌ای را دنبال می‌کنند که اغلب با اولویت‌های ناتو در تضاد است.
اختلاف‌نظرهای اساسی ترکیه با ناتو عبارتند از:
 پذیرش سریع فنلاند و سوئد به عضویت ناتو: ترکیه مخالف پذیرش سریع این دو کشور به عضویت ناتو است که یکی از دلایل آن مخالفت ضمنی مسکو با گسترش ناتو است.
 جنگ روسیه علیه اوکراین: ترکیه از موضع ناتو درباره جنگ روسیه در اوکراین ناراضی است و معتقد است که اعضای ناتو در قبال این مسئله استانداردهای دوگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.
 مشارکت آمریکا با گروه‌های کرد در شمال سوریه: ترکیه همکاری آمریکا با گروه‌های کرد را تروریستی می‌داند و این اختلاف را به هم‌ پیمانی 2 کشور در ناتو مرتبط می‌کند.
 روابط با روسیه: ترکیه در حوزه‌های اقتصادی مانند نفت، گاز، انرژی هسته‌ای و صادرات محصولات غذایی، وابستگی قابل توجهی به مسکو دارد.
 مصالح ملی و سیاست خارجی: ترکیه ترجیح می‌دهد روابط خود را با همه کشورهای جهان، به‌ویژه در حوزه تجاری فارغ از دسته بندی‌های کشورهای غربی توسعه دهد و این دیدگاه را با ناتو هماهنگ نمی‌کند.

مجارستان و ناتو در چند زمینه اختلاف دارند:
  مخالفت با عضویت اوکراین در ناتو: مجارستان به‌عنوان عضو ناتو، مانع عضویت اوکراین در این سازمان شده است و از حمایت تسلیحاتی به کی یف خودداری می‌کند.
 عدم‌تمایل به مشارکت در مأموریت‌های نظامی ناتو در اوکراین: بوداپست اعلام کرده که تمایلی به شرکت در مأموریت‌های نظامی ناتو در اوکراین ندارد.
 تعلل در تأیید الحاق سوئد به ناتو: روابط میان مجارستان و ناتو به‌دلیل تعلل بوداپست بر سر تأیید الحاق سوئد به این سازمان تیره شده است.
 اذعان به شکست دیپلماتیک ناتو در حل بحران اوکراین: مجارستان شرکای خود در ناتو را به شکست دیپلماتیک در حل بحران اوکراین متهم کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید