• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138106
+
-

تازه‌های نشر/ نیمی از خورشید زرد



«نیمی از خورشید زرد» رمانی است نوشته چیما ماندانگوزی آدیچی، نویسنده زن نیجریه‌ای. این رمان را سولماز دولت‌زاده به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر آفتابکاران به بهای 74هزار تومان منتشر شده است. چیما ماندانگوزی آدیچی با نوشتن این رمان در سال۲۰۰۷ جایزه اورنج را برد. این رمان روایتی از لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در تاریخ مدرن آفریقاست که زندگی 3 شخصیت درگیر در حواشی این دهه پرتلاطم را درهم می‌آمیزد. سنجش آرمان‌ها، وفاداری‌ها و مسئولیت‌های اخلاقی در گیرودار پیشروی ارتش نیجریه و آنچه در سرنوشت قهرمانان داستان نهفته، ازجمله موضوعاتی است که خواننده را با خود همراه می‌کند.
در بخشی از کتاب آمده: «اولانا کف قطار نشست و زانو بغل گرفت. فشار بدن‌های عرق کرده و گرم را کنارش حس می‌کرد. بیرون قطار مردم خودشان را با تسمه به قطار بسته و بعضی هم روی پله‌ها نرده را گرفته بودند. یکی از مردان افتاد و فریادهای خفیفی به گوش رسید. قطار حسابی زهوارش در رفته بود و چهارپاره آهن کهنه بود. تکان‌ها طوری بود که انگار از روی سرعت گیر رد می‌شوند و اولانا بی‌اختیار می‌افتاد روی زن بغل دستی‌اش و می‌خورد به چیزی که زن روی پاهایش گذاشته بود. کاسه‌ای بزرگ...»

   زن‌ها، خرافات و سلیقه ها

«زن‌ها، خرافات و سلیقه‌ها» شامل آخرین مصاحبه‌های گابریل گارسیا مارکز، اثر دیوید استریتفلد را فاطمه سراجی و شهاب شکروی به فارسی برگردانده‌اند و به تازگی از سوی نشر آفتابکاران به بهای 24هزار تومان منتشر شده است. گابریل خوزه گارسیا مارکز، ‌زاده 6مارس1927 در دهکده آرکاتاکا درمنطقه سانتامارا در کلمبیا - درگذشته 17آوریل2014، رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. او در بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رئیس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می‌کرد. مارکز برنده جایزه نوبل ادبیات در سال1982 را بیش از سایر آثارش به‌خاطر رمان «صد سال تنهایی» چاپ1967 می‌شناسند. مارکز در این کتاب در بزرگداشت زنانی که در زندگی‌اش بوده‌اند، سخن می‌گوید. از نزدیکانش تا معلمانش و از زنی که به او خواندن و نوشتن را آموخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید