• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137668
+
-

عروسی‌هایی که عزا می‌شود

با وجود رشد ۸۰درصدی بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان گلستان در برخی نقاط جشن‌های عروسی همچنان برگزار می‌شود

عروسی‌هایی که عزا می‌شود

ستاره حجتی- خبرنگار

«هیچ فکرش را هم نمی‌کردم  که این طور شود؛ 2سال بود که می‌خواستیم جشن عروسی پسرمان را برگزار کنیم، چه می‌دانستیم این اتفاق رخ می‌دهد...» این حرف‌ها را می‌گوید و می‌زند زیر گریه، هق هق می‌کند و ادامه می‌دهد: «نمی‌دانستم دخترم باید به این زودی برود. 10روز هم طول نکشید که دخترم از دست‌مان رفت. آمده بود در عروسی برادرش شادی کند، حالا چادر عزای خودش برپاست.»
این‌ها جمله‌های «زبیده» بانویی ترکمن و اهل گنبدکاووس است؛ بدون توجه به هشدارها و محدودیت‌های اعمال شده ازسوی ستاد مبارزه با کرونای کشور و استان، جشن عروسی پسرش را درست 2هفته قبل و در اوج پیک پنجم کرونای استان برگزار کرد، اما ۱۰روز بعد، دخترجوانش براثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت و ۱۲نفر از اعضای فامیل هم پس‌از ابتلا به این ویروس، در وضعیت وخیمی به‌سر می‌برند. این اما تنها نمونه عروسی در گلستان در شرایط بحرانی کنونی ازنظر همه گیری ویروس کرونا، به‌ویژه شرق دراستان نیست، بلکه فقط «مشتی است نمونه خروار» و این نخستین مرگ براثر بی احتیاطی هم نیست.

  وضعیت نگران‌کننده شرق استان
در روزها و هفته‌های اخیر برگزاری جشن‌های عروسی در استان گلستان و به‌ویژه شرق این استان به‌صورت محسوسی افزایش یافت و فرا رسیدن عید قربان و عید غدیر هم مزید بر علت شد تا به تعداد جشن‌های عروسی افزوده شود؛ موضوعی که نگرانی کارشناسان بهداشتی استان را از عمیق‌تر شدن بحران همه‌گیری ویروس کرونا در گلستان به‌همراه داشت.
این روند نگران‌کننده در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به ماه محرم افزایش یافته‌است و استان گلستان را در پیک پنجم همه‌گیری ویروس کرونا در وضعیت بغرنجی قرار داده‌. درشرایطی که کارشناسان بهداشتی استان معتقدند گلستان در پیک پنجم هنوز به قله میزان ابتلا نرسیده، روند ابتلا به ویروس کرونا در شرق استان همچنان روند افزایشی دارد.

  برخورد با متخلفان
این موضوع درحالی است که فرماندار ویژه گنبدکاووس و معاون استاندار گلستان می گوید محدودیت‌های اعمال شده برای این شهرستان بسیارسنگین است و متخلفان مشمول جرائم سنگینی می‌شوند.
«عبدالقدیر کریمی» اظهار می‌کند: تیم‌های بازرسی و نظارت ستاد مقابله با ویروس کرونای این شهرستان، در چند روز ابتدایی هفته‌گذشته به ۲۸۵واحد صنفی تذکر داده‌اند و ۶واحد صنفی متخلف شامل بزازی، میوه‌فروشی، قلیان‌سرا، نمایشگاه اتومبیل، مبل‌فروشی و مانتوسرا نیز پلمب شده‌است.
تذکر به واحدهای صنفی متخلف و پلمب ۶واحد صنفی در گنبدکاووس درحالی است که این شهرستان بیش‌از 8هزار واحد صنفی در گروه‌های شغلی2، 3 و 4 دارد و در تعطیلات عید غدیرخم و عید قربان و پس از آن، با وجود ابلاغ محدودیت‌ها، برخی پاساژهای تجاری ازجمله بازار مشهور به «روس‌ها» و تعدادی از نمایشگاه‌های اتومبیل در ورودی این شهر از سمت مینودشت، باحضور مشتریان به فعالیت خود ادامه می‌دادند.
علاوه براینها چند کاروان عروسی با حضور تعداد قابل‌توجهی از افراد همراه نیز در بوستان الغدیر و دریاچه مصنوعی گنبد درحال گرفتن عکس یادگاری و ثبت خاطرات شیرین عروسی خود بودند؛ موضوعی که به نگرانی‌ها از شتاب گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا دراین منطقه از استان دامن می‌زند.
درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسد در سایر شهرهای گلستان و به‌ویژه شهرهای شرقی استان نیز فعالیت واحدهای بازرسی فقط جنبه ارشادی دارد، نه اجرایی. بازبودن مخفیانه تالارها و باغ‌های ویژه برگزاری مراسم، آتلیه‌ها و همه اصناف مرتبط با برگزاری عروسی‌هایی که گویا فرا رسیدن ایام محرم و صفر برگزاری آنان را جلو انداخته‌است، وضعیت سیاهی از کرونا در گلستان به‌وجود آورده که نه فقط از کنترل کادر درمان خارج شده‌است، بلکه مانند بوم‌رنگ دردناکی به سمت افرادی بازمی‌گردد که احتیاط را کنار گذاشته‌اند و بدون درنظرگرفتن وضعیت کنونی، به برپایی مراسم خود مشغولند.

  افزایش قابل‌توجه تعداد بیماران
بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان، آمار مبتلایان به ویروس کرونایی در استان گلستان در روزهای اخیر از عدد هزارو ۶۵۲نفر هم عبور کرد؛ آماری که تا طی ۲هفته گذشته درحدود ۹۱۹ نفر بود.
«عبدالرضا فاضل» می‌گوید: آخرین آمارها نشان می‌دهد ۱۷۳بیمار در بخش آی.‌سی.‌یو بستری هستند که حال ۵۶ بیمار وخیم گزارش شده‌است. این‌درحالی‌است که روزانه حدود هزار بیمار کرونایی به‌صورت سرپایی با دریافت آمپول، سرم و قرص‌های مربوط، ویزیت و دوران نقاهت را در منزل سپری می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به آمار بستری در بیمارستان‌ها و تعداد افرادی که با دریافت دارو به منزل می‌روند، می‌توان اعلام کرد که حدود ۳هزار و ۵۰۰گلستانی درحال‌حاضر مبتلا به کرونا هستند. میزان بستری روزانه بیماران کرونایی دراین استان به‌طور متوسط ۳۰۰نفر است.

  بلای عادی‌انگاری
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان تصریح می‌کند: متاسفانه برخی عادی‌انگاری‌ها درمیان مردم گلستان در رعایت‌ شیوه‌نامه‌های بهداشتی، سبب شده تعداد بیماران کرونایی بستری، از ظرفیت تخت‌های درنظر گرفته شده بیشتر شود. از ۲هزارو ۵۰۰تخت بیمارستانی زیرنظر این دانشگاه، هزارو ۵۰۰تخت برای بیماران کرونایی درنظر گرفته شده‌است.
فاضل می‌افزاید: مجموع تخت‌های بیمارستانی این دانشگاه و بخش تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و بخش‌خصوصی استان گلستان درحدود 3هزار و ۵۰۰ تخت است.
براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، استان گلستان ازنظر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازسوی مردم، درمیان 4استان با کم‌ترین میزان رعایت قرار دارد که دراین میان شهروندان مرکز استان درصد نسبی رعایت بیشتری داشته‌اند. این درحالی‌است که تمرکز امکانات بهداشتی و درمانی گلستان در مرکز این استان بیشتر است و افزایش افسارگسیخته کرونا به‌ویژه در شرق، می‌تواند فاجعه‌ای مهیب‌تر از امروز را رقم بزند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید