• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123662
+
-

«عروسی پیرشالیار» امسال برگزار نمی‌شود

پیگیری
«عروسی پیرشالیار» امسال برگزار نمی‌شود

مریم سرخوش- خبر‌نگار

مراسم هزارساله هورامان تخت به‌عنوان نخستین اثر معنوی ثبت شده استان کردستان، امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و با هدف جلوگیری از تجمعات و حفظ سلامتی مردم برای نخستین بار برگزار نخواهد شد. آیین سنتی «عروسی پیرشالیار» هر سال در آخرین چهارشنبه و پنجشنبه منتهی به نیمه بهمن برگزار می‌شود. براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کرونا دوباره در استان شیب صعودی دارد و هورامان به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم گردشگری کردستان همواره در معرض آسیب‌های کرونا قرار داشته است.
یوسف باشی، فرماندار سروآباد در این‌باره می‌گوید: مردم منطقه هورامان هم‌اکنون تمایلی به برگزاری مراسم و حضور گردشگردان در منطقه ندارند. مصوبه ستاد مدیریت کرونا شهرستان هم به بخشداری هورامان ارسال شده و مأموران شبکه بهداشت، بخشداری و بازرسان از تجمع و حضور گردشگران جلوگیری خواهند کرد.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سروآباد هم با بیان اینکه مراسم عروسی پیرشالیار برای نخستین بار است که برگزار نمی‌شود به همشهری می‌گوید: البته با توجه به برگزاری مراسم قبلی، این احتمال وجود دارد که مردم محلی آن را به‌صورت کاملا نمادین، محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند اما گردشگران و خبرنگاران مجوز حضور در این مراسم را نخواهند داشت.
مصطفی طاهری می‌افزاید: آیین‌های سنتی هورامان 9مراسم است که قبل و بعد از مراسم اصلی برگزار می‌شود. پنجشنبه گذشته مراسم «خبر» برگزار شد.
 در این مراسم کودکان ظرف‌های گردو را به در خانه‌های شهر می‌برند و فرا رسیدن عروسی پیرشالیار در چهارشنبه و پنجشنبه هفته بعد را خبر می‌دهند. عصر دیروز هم مراسم «کوته‌کوته» برگزار شد. با توجه به برگزاری این دو مراسم احتمال برگزاری مراسم به‌صورت محدود وجود دارد.
وی یکی از مهم‌ترین مراسم سنتی پیرشالیار را مراسم هفته آینده به نام «تربی» عنوان می‌کند و می‌گوید:‌ از پنجشنبه هفته آینده تمام خانه‌ها موظف به پخت نانی به نام «گیته مژگه» هستند و آنها را به جاهای مشخص شده که اقامتگاه بزرگان و پیران هورامان است می‌برند و پس از تبرک در شهر بین مردم تقسیم می‌کنند.
طاهری تأکید می‌کند:‌ مراسم عروسی پیرشالیار نماد عینی مشارکت‌های فعال مردم در مناسبت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است و برای تماشای این مراسم هر سال گردشگران داخلی و خارجی به هورامان تخت سفر می‌کنند. امسال با توجه به شیوع کرونا اصلا توصیه‌ای برای انجام این سفرها نداریم و پذیرای گردشگران در روزهای بدون کرونا خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید