• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
پنج شنبه 24 خرداد 1403
کد مطلب : 227385
+
-

تولد و عروسی در سینما

شقایق عرفی‌نژاد؛ روزنامه‌نگار

پس از شروع به‌کار پردیس‌های سینمایی با چند سالن و پخش همزمان چند فیلم، عادت سینما رفتن تماشاگر ایرانی و شاید بهتر باشد بگوییم تماشاگر تهرانی عوض شد، چون در شرایطی که بسیاری از شهرها حتی یک سالن سینما ندارند، نبود یا کمبود پردیس سینمایی در شهرهای دیگر طبیعی است. به هرحال این تماشاگران در محیط بهتر و در سالن‌های تازه‌‎ساز و روی صندلی‌های مناسب‌تر فیلم می‌دیدند.
ضمن اینکه می‌توانستند قبل یا بعد از دیدن فیلم در کافه‌های پردیس بنشینند یا در کتابفروشی آن گشتی بزنند. اما اینها تمام امکاناتی نیستند که پردیس‌های سینمایی در اختیار مخاطبانشان می‌گذارند.
در برخی پردیس‌ها این امکان وجود دارد که به‌طور گروهی یک سالن را در اختیار گرفت و فیلم را تماشا کرد. این کار نخستین بار است که در ایران اتفاق می‌افتد و طی آن تماشاگر می‌تواند با اجاره یکی از سالن‌های سینما با دوستان و آشنایان به دیدن یک فیلم در یک سینما بنشینند بدون اینکه شخص بیگانه‌ای در جمع آنها حاضر باشد.
از طرف دیگر این پردیس‌ها این امکان را در اختیار تماشاگران می‌گذارند که بتوانند با اجاره سالن، فیلم‌های خانوادگی‌شان را با حضور دوستان و اطرافیان و فامیل روی پرده نمایش دهند. به‌عنوان نمونه تازه‌عروس و داماد می‌توانند با رزرو کامل یک سالن، فامیل‌ها و دوستانشان را دعوت کنند و یک‌بار فیلم عروسی‌شان را با بقیه تماشا کنند.
از این جالب‌تر انجام سورپرایز تولد در این سالن‌هاست. ماجرا این است که شما می‌توانید برای تولد دوست و آشنایتان، تصاویر و فیلم‌هایی از او را به مؤسسه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، بدهید و آنها با استفاده از این تصاویر کلیپی می‌سازند و آن را میان صحنه‌های فیلمی که در حال پخش است می‌گذراند و با هماهنگی شما در روز تولدش که با او به سینما آمده‌اید، نمایش می‌دهند و او را غافلگیر می‌کنند. البته تماشاگران آن سانس از فیلم هم طبیعتا تمام دوستان و اطرافیان شما هستند که با هماهنگی شما و بی‌اطلاع از صاحب تولد، به سالن آمده‌اند. مؤسسه‌های مختلفی هستند که از طریق سایت این کار را انجام می‌دهند و حتی اجرای موسیقی و تهیه کیک و فیلمبرداری از لحظه غافلگیری را هم در برنامه‌شان دارند.

به نفع سینمادار است که سالنش خالی نماند
امیرپدرام علیزاده،مالک پردیس سینمایی شهرک در شهرک غرب  در این زمینه می‌گوید: در دوران کرونا که سینماها در رکود و تعطیلی بودند، این کار را انجام می‌دادیم. کار جدیدی متداول شده بود به اسم سورپرایز تولد که در بعضی از سینماها صورت می‌گرفت و ما هم انجام می‌دادیم.
 ولی الان که سینماها رونق دارند، اصلا فرصت این کار وجود ندارد مگر در بعضی از پردیس‌ها که سالن کوچک دارند. سالن‌های سینما با حجم بالای سرمایه‌گذاری که برایشان انجام می‌شود، اگر خالی نمانند به نفع مالک و سرمایه‌گذار است.
در زمان کرونا به‌دلیل اینکه فیلمی اکران نمی‌شد من به‌عنوان مالک مجبور بودم به هر شکلی هزینه‌هایم را جبران کنم. ولی الان فیلم‌هایی روی پرده هستند که فروش دارند و برای من جذابیت ندارد که سالنم را به شکل گروهی به عده‌ای اجاره دهم یا سورپرایز تولد برگزار کنم. ضمن اینکه قیمت بلیت در آن زمان 20هزار تومان بود که 10هزار تومانش سهم من سینمادار بود. الان بلیت 80هزار تومان است.

این کار به سالن‌های سینما رونق می‌دهد
علی شلتوکی، مالک پردیس هروی سنترنیز معتقد است: ما در سینمای خودمان به جز فعالیت‌های معمول فقط اکران‌های اختصاصی محدود برای تهیه‌کننده‌هایی داریم که می‌خواهند یک سانس فیلمشان را برای بازیگران اکران کنند که با مجوز ارشاد هم صورت می‌گیرد. اکران فیلم اختصاصی و گروهی هم داریم اما چندان از آن استقبال نشده است.
برای افراد صرف نمی‌کند که تمام صندلی‌های یک سالن 65نفره را با 5یا 6میلیون تومان خریداری کنند. بنابراین ترجیح می‌دهند 10 یا 20 تا بلیت برای گروهشان خریداری کنند، ولی کل سالن را دربست در اختیار نگیرند. در مورد فیلم‌های خانوادگی هم این کار را نکرده‌ایم، هرچند به‌نظرم این اکران‌های اختصاصی و سورپرایزهای تولد تبعات منفی ندارند، اینکه یک جشن نیم‌ساعتی سورپرایزی در سینما گرفته شود، یا اکران خصوصی خانوادگی، باعث رونق سینماها می‌شود.
در میان مشکلاتی که گریبانگیر سینمادارهاست مثل فروش پایین بعضی از فیلم‌ها، اینطور فعالیت‌ها بد نیست و باعث می‌شود بخشی از مخارج سینما تأمین شود و به‌نظرم آسیب‌زا نیست.

اتفاقی نوپا که به گذر زمان نیاز دارد

به هر حال این شکل فعالیت سینماها که چندان هم معمول نیست، مدت کمی است که راه افتاده و مثل هر پدیده تازه دیگری زمان می‌برد تا مزایا و آسیب‌هایش مشخص شود. همینطور مثل هر اتفاق نوپای دیگری مخالفان و موافقانی دارد و باید زمان بگذرد تا واکنش‌ها شکل بگیرد. اما آنچه مشخص است این است که حرکتی مثل غافلگیر کردن شخص در روز تولدش حین دیدن فیلم، در کشورهای دیگر هم وجود دارد و ویدئوهایش را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم. با توجه به اینکه این کار مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی‌کند و به‌نظر می‌‌رسد ضربه فرهنگی هم محسوب نمی‌شود، نمی‌تواند اثر مخربی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید