• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136574
+
-

خبر/ باز هم کنکور، باز هم داوطلبان نگران کرونا

داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد1400 در آستانه  فرارسیدن موعد برگزاری این آزمون و درگیری کشور با پیک پنجم کرونا، خواسته خود برای تعویق این آزمون را با کارزارهایی در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند اما تنها واکنش سازمان سنجش آموزش کشور، اعلام توزیع کارت ورود به جلسه آزمون از روز یکشنبه 3مرداد‌ماه بوده است.
جابه‌جا کردن زمان برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد در دوران شیوع کرونا مسبوق به سابقه است. در سال1399 درصورتی که انتظار می‌رفت زمان برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد اواخر فروردین‌ماه باشد، این آزمون به‌علت شیوع کرونا با تأخیر و در نیمه دوم مرداد‌ماه سال گذشته برگزار شد.
درباره کنکور کارشناسی‌ارشد1400 نیز زمان برگزاری این آزمون در اوایل خرداد‌ماه درنظر گرفته شده بود که به‌علت وضعیت درگیری کشور با کرونا، روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه‌ای در اردیبهشت‌ماه از تعویق زمان برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال1400 خبر داد و اعلام کرد: «با توجه به تصمیم جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در تاریخ 16اردیبهشت‌ماه 1400و به‌دلیل حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا، این آزمون در تاریخ‌های 5، 6و 7خرداد‌ماه1400 برگزار نمی‌شود. لازم به یادآوری است که برگزاری آزمون مذکور، به تاریخ‌های 6، 7و 8مرداد‌ماه1400 موکول شده است.» بی‌توجهی تصمیم‌گیران به کارزار داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد1400 برای تعویق دوباره زمان این آزمون در حالی است که آمار مبتلایان کرونا در 16اردیبهشت‌ماه که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را به جمع‌بندی رساند تا این آزمون با تأخیر 4 هفته‌ای برگزار شود، مشابه آمارهای این روزها بوده است. در 16اردیبهشت‌ماه تعداد مبتلایان برابر 18409نفر بوده و این آمار در 2مرداد‌ماه یعنی یک روز مانده به زمان آغاز توزیع کارت ورود به جلسه آزمون برابر 18632نفر است.
آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز در مرداد‌ماه بیشتر از خرداد است؛ چه اینکه اگر کنکور کارشناسی‌ارشد در همان زمان اولیه‌اش یعنی 5تا 7خرداد‌ماه برگزار شده بود، داوطلبان کمتر در معرض خطر قرار می‌گرفتند.
آخرین واکنش ستاد ملی مقابله با کرونا درباره امکان به تأخیر افتادن دوباره کنکور کارشناسی‌ارشد از سوی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده است. رئیسی در یک برنامه تلویزیونی درباره برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد، گفته است: ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ نقشی در لغو کردن آزمونی ندارد و ما فقط پروتکل‌ها را  ابلاغ می‌کنیم. می‌گوییم اگر می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند، آزمون را برگزار کنند اما اگر نمی‌توانند نباید آزمون برگزار شود. سازمان سنجش، وزارت علوم و حتی وزارت بهداشت باید براساس پروتکل‌ها عمل کنند.
فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز در آخرین حضور رسانه‌ای خود بر برگزاری کنکور کارشناسی ارشد۱۴۰۰ در نوبت صبح روزهای چهارشنبه تا جمعه (6تا 8مرداد ماه) تأکید کرده است. این اصرار مکرر مسئولان برای برگزاری کنکور ارشد در زمان مقرر، داوطلبان را عصبانی‌تر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید